helfoder för mag och tarm

H

Havregryn

Lång historia kort ...
Min lillkille hade kolik idag :( vet fick komma ut och vi fick bukt på de hela. Hans mamma är en kolikhäst, har dock aldrig haft problem med de förr på denna kille. Pratade länge med vet vad jag skulle välja för foder då killen i fråga rör inte höet förän han fått kraftfodret kastar i sig maten och äter sedan höet.

Efter råd av vet köptes stomach plus pga tarmfloran sen sa han också att vi skulle avstå havre och korn (pga. nått med snabbhets .. minns ej, nån som kan fylla i den luckan till mig?)

och han bad mig fortsätta med lucernet och köpa till ett "magvänligt" foder som ska ha i sig stabiliserings grejer för mag och tarm. Tyvärr kom han själv inte ihåg nått på rakarm men bad mig gå till närmare foderförsäljare.

Men vill veta vad ni har för förslag på vilket foder han tänkte på?

Sv: helfoder för mag och tarm

Krafft har väl nåt tillskott som heter "mag och tarm" tror jag.

Ge alltid hö innan kraftfoder, minska kraftfodret och öka grovfodret är det bästa att göra!

han rör varken höet eller halmen innan han fått kraftfodret, söker efter ett helfoder enlig vet.

Min är sådan som är jättekänslig, hon får kolik om hon äter tex. pelleterat foder, äpplen osv. Det vi kan ge, förutom mycket små mängder havre,
är müsli, den sorten som hon tycker bäst om är från Mustang, vissa sorter är inte ätliga enligt henne och får hon sådan hon inte tycker om så matvägrar
hon i ett par veckor. Vi serverar den även blöt så att den är uppsvälld innan hon får den på veterinärs inrådan.

I mina öron verkar det höra ihop med stress... Vadå inte rör höet innan han får kraftfoder? Hur lång tid efter höfodringen ger ni kraftfoder? Vad händer om han inte får kraftfoder alls; matvägrar han , slår han sönder boxen?

han står lungt och stilla och väntar på höet, en mkt lugn och trevlig kille som ALLTID gjort så, och mycket pga. mamman är exakt likadan = han har lärt sig av henne. ca 30 min efter höet kommer kraftfodret.

jag behöver inte en lösning av ordet stess då jag helt enkelt går på min vet. råd som även känner hästen väl ...

Ge honom en halv deciliter kraftfoder då!? När han ätit det går han kanske över på höet. Han kan väl inte avgöra hur mycket kraftfoder han får, utan beror väl på det inlärda att först kommer det godaste. :d

Betfor och lucern räknas ju som grovfoder. Kanske kan det vara "kraftfoder" nog att få i krubban?

Min är sådan som är jättekänslig, hon får kolik om hon äter tex. pelleterat foder, äpplen osv. Det vi kan ge, förutom mycket små mängder havre,
är müsli, den sorten som hon tycker bäst om är från Mustang, vissa sorter är inte ätliga enligt henne och får hon sådan hon inte tycker om så matvägrar
hon i ett par veckor. Vi serverar den även blöt så att den är uppsvälld innan hon får den på veterinärs inrådan.

Jag ger samma till min madam som haft problem med lös mage. Mycket lös mage. Hon har sakta blivit mycket bättre och vi är på god väg mot normal mage. Innan dess har boxen sett ut som ett bombnedslag, hon har haft kolik, på bete, men jag tar dessa uppgrävda ostyriga boxar som kolik-känningar.

Nu ligger bädden orörd.

Jag ger muslin med lucern hack och linfröpellets, fuktar det med vatten, blandar i extra mineraler och biomag och serverar. Lucernhacket gör att de tuggar längre, bättre för matsmältningen.

Funderar allvarligt på att gå över till muslin även på killen. Han står ännu på pelletsen. Gillar mustangfodret äver lag. Har fått väldigt fint resultat på det både på hovar och hull.

Ett annat foder som tydligen skall vara väldigt bra för kolikhästar är fibergi. För egen del innehåller det för mycket havre för att det skall passa mina pållar. Tål de bara det så skall det vara ypperligt.

Jag ger Kraffts MagTarm-pulver när det behövs i övergångsperioder och efter minsta tecken på magont.
Mat är hö, lusernpellets uppblött till gröt, 3dl linfröpellets, Fibergi och lite havre. Om man vill ha ett musli-foder utan havre har jag hört mkt gott om Eggersmanns Senior Vital (är inte bara för seniorer!) som jag tänkt gå över till senare. Det täcker också in mineral/vitaminbehovet om man ger 1,2 kg/dag.
Min äter inte heller höt innan ngt kommit i krubban...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka