Hela sulor fram

Zolimita

Trådstartare
Berätta ni som har det på era hästar.Pållan ska skos och jag är i valet och kvalet om jag ska ha hela sulor fram eller inte.Hon kan ömma då jag rider på vägar med grus.
Vet ju att det kan bli lite "instängt" med dessa sulor,hoven mår nog bättre att vara utan.Men om hon nu är känslig för grus och småa stenar undrar jag om hon inte skulle få hela sulor i alla fall...
Tips och råd emottages tacksamt :)

Tycker absolut du skall sätta på henne sulor om hon är öm i sulan.
En nackdel tycker jag är att dom lättare trampar av sig skorna,mina iallafall,då har jag användt flappskor istället.

Sedan kan du ju ta bort sulan när det blir mjukt och snö.

Min ponny har det, det är för att en vet. tyckte det för hon har ett knä som hon har haft problem med...ett tag trampade hon av sig skorna väldigt ofta, men nu har hon inte gjort det på två år! men sätt på sånna!!

Min gamle pålle hade sulor (gröna filt) fram. Han hade förmodligen haft det jätte länge eftersom förra ägarna knappt visste varför. Nu när jag skodde om honom sa jag till hovslagaren att vi kanske borde plocka bort dem eftersom vi inte visste nån direkt anledning till att ha dom. Jag var nervös över att se hur det såg ut under men det var faktiskt riktigt ok. Vi tog iaf bort sulorna och min pålle är som vanligt. Han ömmar inte alls..

:)

Prova sulor du, har du en skicklig hovslagare så ska dom kunna sätta på sulor på sånt vis att hoven inte tar allt för mycket stryk. Sen måste du ju inte gifta dig med sulor, är du inte nöjd så byt till nästa skoning. Vill du inte vänta så länge så ta en kniv och skär upp sulorna längs med skon, voila, en öppen hov.

Med sulor kan du få en häst med mycket bättre kliv i steget, den behöver ju förhoppningsvis inte oroa sig för att det ska göra ont i tassarna.

Min häst har alltid sulor fram när han är sommarskodd. Svarta 'plast', har någon enstaka gång haft lite tjockare hårda sulor för att hovis ville testa hållbarheten (som var kanonbra, men hästen lyckades trampa av sig de sulorna i slutet på skoperioden).

Jag har sulorna på för att han blir lite ömfotad när det är hårt, och jag måste rida på grusväg för att komma till mjukare marker.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 575
Senast: MiaMia
·
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 579
Senast: Mabuse
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka