Hela/råa Sockerbetor

TheHunted

Trådstartare
Är det någon som ger sina hästar hela/råa (Eller i bitar) sockerbetor?

Om så, varför? Vad är bra med det eller är det bara en gosak
om ni ger hur mycket ger ni då?

Om inte, varför??

Mycket tacksam för svar!

Sv: Hela/råa Sockerbetor

De foderstater min farmors far för 100 år sen nedtecknade för sina hårt arbetande hälsingska skogshästar finns delvis bevarade.

Där kan man läsa att 9kg blandning av sockerbeta, kålrot och morot tycks ha varit en vanlig dagsgiva. Lite snål var han på höet, ville spara det till mjölkkorna. Rotfrukter är ett fiberrikt energifodermedel.

Moderstona tycks ha fått flera kg ärtor och bönor samt linkakor dessutom. HH

Min mormor berättade för mig att deras arbetshäst Docka alltid fick sockerbetor på kvällen. Barnen brukade sticka åt hästen hela, annars fick den rivna.

Dock har jag aldrig hört talas om nån som ger hästen det nu, jag vet inte ens hur de ser ut eller var man får tag i dem.

Är det det som är i betfor, eller är det nåt helt annat?

Thera skrev:
Min mormor berättade för mig att deras arbetshäst Docka alltid fick sockerbetor på kvällen. Barnen brukade sticka åt hästen hela, annars fick den rivna.

Dock har jag aldrig hört talas om nån som ger hästen det nu, jag vet inte ens hur de ser ut eller var man får tag i dem.

Är det det som är i betfor, eller är det nåt helt annat?

Okej, vi har ett sockerbets fält brevid våran gård där vi får ta vissa om vi vill...

och ja det är det som är i betfor

Vet du Inte Hur En beta ser Ut eller Vadå ?

Här är en sockerbeta:

Bvaraltissima1.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 278
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama