TheHunted

Trådstartare
En kompis frågade idag om man kan fodra hästar med hel korn altså inte krossad då...

skulle vara intressant att få reda på det....
 
Sv: Hel Korn

TheHunted1 skrev:
En kompis frågade idag om man kan fodra hästar med hel korn altså inte krossad då...

skulle vara intressant att få reda på det....

Kan och kan.... ingen nytta att göra det eftersom kornets skal är för hårt så hästar kan inte smälta det och ta till sig näringen inuti.

Har för mig att man kan "stöpa" helt korn och fodra med det, men är inte säker. (Att stöpa är att lägga i hett vatten x-antal timmar innan utfodring )

finns mer info här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=645254&highlight=st%F6pa

// M
 
Sv: Hel Korn

Det går utmärkt att ge hästar helt korn, men det måste stöpas först annars blir det för hårdsmält.
Häll på hett/kokande vatten och låt det svalna innan du fodrar.
 
Sv: Hel Korn

Vi har stöpt helt korn hela vintern, funkar bra men är rätt bökigt. Man måste ju blötlägga det i så god tid att det hinner svalna tills hästen ska äta det. Har man samma stalltider varje dag är det ju inget problem, men om man åker dit olika tider. detsamma om man vill ge flera givor och bara är i stallet en gång/dag, då kan ju den ena givan få stå uppblött väldigt länge vilket iaf inte är att föredra under sommarhalvåret. Så nu när det börjar bli varmt köper jag krossat korn istället, blir dyrare men smidigare.
 
Sv: Hel Korn

Som sagt om de stöps först! Inte helt är för hårt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
554
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp