HEL klippning !

B

Bellson_

Jag har alltid trott att om man helklipper hästen så rakar man allt utan beben och huvudet.. men idag när jag var på ett stall så var det flera hästar som både benen och huvudet var rakade på :eek: någon här som gör så? varför isåfall?

Sv: HEL klippning !

För att hästen har mycket päls där också? :smirk: Det finns hästar som svettas i ansiktet och på benen vettu.

ja men det kan väl inte vara bra att klippa benen ändå? dom blir väl väldigt känsliga då?

Min förra häst hade jag helklippt, och kommer klippa min nuvarande så med, han svettas något enormt. Det är oerhört lättskött, och hästen fryser inte om man täckar den rätt. Har inte märkt att den blir mer känslig.

okej .. vad använder du för klippmaskin till huvudet ?

vi använde en människor klippmaskin till huvudet då den lät mindre och var enklare att hantera. vi klippte även pållens ben då han har så tjock päls på benen och går med benskydd i hagen så det "kommer inte in" nån luft. Han verkar då inte frysa om benen. Från början när vi köpte han så var han klipp överallt utom huvud och ben. men nu blir han så himla lurvig!

Jag använder hundtrimmern till huvdet.
Det blir oxå fult om man lämnar huvudet oklippt.
Första ggn jag klippte min gick det inte att klippa benen, för den var så kittlig där.
Året därpå reagerade den inte alls:confused:

Jag hade en till människor, men det var värdelöst:crazy: Den tog inte alls, var klen. Men ska köpa en för häst och hund, en sån liten en som man även kan ta ränderna och så med:)

okej, tack för alla svar :bow: är det inte risk för att det blir "fläckigt" eller randigt när man klipper ansiktet ?

jag tycker inte att det blev speciellt randigt, inte randigare än kroppen iaf. men det är lite pillrigt iaf på min pålle. man får göra det när man vet att man inte ska nånstans på ett par dar, för sen har ränderna försvunnit o det ser snyggt ut!!

hehe.. "när man inte ska någonstans på några dagar"... ;)

när jag var medryttare på en ponny så fick en tjej som gick typ naturbruksgymnasium å hade övat på kossor klippa ponnyn...
ALLTSÅ....
kan ju bara säga att de verkar inte köra finlir på kor (finns kanske ingen anledning heller)... men ponnyn... den såg ut som människorna i fanta-reklamen.... pudel deluxe :cool:

Qyenn97 skrev:
Min förra häst hade jag helklippt, och kommer klippa min nuvarande så med, han svettas något enormt. Det är oerhört lättskött, och hästen fryser inte om man täckar den rätt. Har inte märkt att den blir mer känslig.

Provade du med en mer traditionell klippning först eller skalade du allt vid första tillfället? Jag märkte att när hästen fick bar hals, mage och lite upp på sidorna så kylde det av nog för att hästen inte skulle svettas på andra ställen heller. Innan klippningen så svettades han enormt på huvudet med.

Hälsning Maja

Jag klipper benen också. Det är snyggt, lätthanterligt, fräschare och
liniment går in mer effektivt. Jag har benskydd i hagen och för att
undvika svamp och sånt så klipper jag bort pälsen för att kunna få
in luft.

Huvudet klipper jag efter sidostycket, mina hästar tillåter inte att
jag klipper "ansiktet".

Japp, det var sista gången jag klippte honom som han blev helklippt, hade säkert blivit klippt 14 gånger innan dess, asså 7 gånger på år af(ja han hade isbjörnpäls:angel: )Så han hade bara helklippning sista gången. Men den jag har nu blir inte nerkyld för att jag klipper på andra ställer så han behöver helklippning, rinner bokstavligen i ansiktet.:rofl:

Jag har bägge mina helklippta...Är inga problem alltså..Dels klipper jag dom för att dom svettas under tränset sen svettas dom vid sadelgjorden brukar de vara på benen med.. Sen är det nog mycket en skönhetssak med..Eller så..Svårt att förklara;)..Men jag tycker att det är mycket snyggare att ha dom helt klippta förra året hade jag halvblodet helklippt utom huvudet..och där hade han värsta björnpälsen såg rätt dumt ut;)..och han svettades mycket me:p

Tycker det är onödigt att klippa hela huvudet om inte hästen har jättemkt päls. Sen brukar dom ju vara rädda om huvudet också. Jag brukar klippa halva, fram till tränset.

Är det inte så, att hästarna svettas ändå, även om man klipper. :confused:

Klipper man hästen för att den inte ska svettas??

Jag klipper för att min häst ska torka snabbare, av hälsoskäl. Svettas gör han ändå, beroende på vad han gör.

Det krävs stora mängder med energi för att torka en tjock vinterpäls. Han är 26 i år och blir ca 10 år yngre efter klippning.
Fuktig päls är också ett förträffligt tillhåll för olika bakterier tex regnskållor.

Ja usch så det kan vara. Hästar är ju så olika. Har mest haft araber som det inte varit några problem med att ha oklippta. Så köpte jag en arabkorsning vars ansikte blev plaskvått, men inte efter halvklippning. Att det skall vara så olika. Då kan man ju fundera över om det går att diskutera klippning, täckning osv. överhuvudtaget mellan olika hästägare.

Ju fler hästar man kommer i kontakt med desto mindre inser man att man vet.

Hälsning Maja

Innan jag Hel klippte mina hästar så blrv de plaskblöta och skummade på halsen och massa sånt..Sen eter klippningen blir de bara lite svettiga under sadelgjorden men det torkar på några minuter typ..

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 782
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 393
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama