Hel Havre O Krossad Havre?

E

emmaolsson

JAG HAR EN LITEN FRÅGA,VAD ÄR SKILLANDE PÅ KROSSAD HAVRE O HEL HAVRE??
jO,JAG FATTAR JU ATT DE SER OLIKA UT HAHA MEN RENT NÄRINGS MÄSIGT, VILKET ÄR BÄST???
MINA ÄTER KROSSAD NU?? MEN VILL VETA LITE??

SNÄLLA HJÄLP MIG!!
 
Sv: Hel Havre O Krossad Havre?

Ja du, de ser visst olika ut.....fniss.....
men asså hel havre håller längre o krossad havre tas upp bättre för hästen kan ibland missa o tugga sönder några havre korn om de e hela, o krossad havre har mkt kortare bäst före datum. man har ju krossat skalet som skyddar innehållet som e ju fett o sånt o fett härskanar i luften o sånt förlorar näringsvärde snabbt. annars e de faktiskt ingen skillnad i näring om du har färskt krossat havre.
som sagt näringsvärdet avtar snabbare när man krossat de.
 
Sv: Hel Havre O Krossad Havre?

Hej!

HELT ovetenskapligt :D Men en skillnad jag såg på våra hästar är att de blev lugnare när de åt krossad havre och lite mer "taggade" av hel. Någon annan som tycker sig märka det?

Mvh / Fia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 791
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp