Hel havre eller krossad?

H

Horserider

Jag minns att för några år sedan gick det en modefluga i det här med hel havre eller krossad havre. Jag har nu glömt bort fördelarna med respektive, men har för mig att hel havre hade flest plus i slutändan. Vad anser du? Jag undrar även om jag på en gång kan byta från krossad havre till helhavre eller om man precis som allt annat foder ska göra bytet långsamt?

Sv: Hel havre eller krossad?

Finns ingen anledning att ge krossad havre till häst med bra tänder tycker jag. Du har ju betydligt kortare hållbarhet på krossad också.
Havre är ju havre oavsett om den är krossad eller hel så du behöver ju inte göra en utdragen övergång. Det är ju samma innehåll i fodret.

Till en normal, frisk häst finns ingen anledning att krossa havren, det är bara en massa extra arbete iom att man inte kan krossa så stora mängder åt gången. (Fettet i havren härsknar och vitaminerna försvinner.)

Har man t.ex. en äldre häst med dåliga tänder och nedsatt näringsupptagningsförmåga kan det vara värt det.

Du kan byta tvärt mellan de båda, havre som havre. :)

På "min" ridklubb ger vi hästarna krossad havre. Den levereras krossad och orsakar därmed inget extra arbete. Jag har lärt mig att hästarna tillgodoser innehållet i krossad havre bättre, man behöver därmed inte ge lika stor mängd för att nå samma "resultat" som med hel havre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 926
Senast: Viva
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 287
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka