E

emelie_jarl

Jag är en tjej på 19 år som ganska nyligen har flyttat till uppsala och saknar ridning väldigt mycket. Är det någon som har något tips på var jag kan vända mig? Har ridit ganska mycket men känner mig lite ringrostig och vill kunna utvecklas, tyvärr är ju ridskolrna så fruktansvärt dyra! Tack på förhand!
 
Sv: Hejsan!

Bli medryttare på en äldre läromästare kanske? Det behöver inte vara så dyrt och du får ut MYCKET av det! :D
 
Sv: Hejsan!

Jaha det lät ju intressant, vad är det då och hur får man tag på en sån??
 
Sv: Hejsan!

Titta under Bukefalos radannonser, där finnns ofta både forderhästar och medryttarhästar. Titta även i lokala livsmedelsbutiker och hästsportaffärer där du bor. Där finns ofta anslagstavlor, där hästägare söker medryttare/skötare. Annars kan du göra som jag gjorde när jag sökte sköthäst/medryttarhäst för många år sen. Jag satte upp lappar på ridskolor, i affärer och vid brevlådor som stod nära stall i trakten.

När man har häst på foder, har man den som sin egen, med fullt skötselansvar, foder och vårdansvar och betalar alla kringkostnader, som man kommit överens om enligt ett kontrakt. Oftast betalar ägaren försäkringspremien. Men allt annat står fodervärden för.

När man är medryttare, är det lite som att vara lite "delfodervärd", eller lite mer än hästskötare. Man brukar avlasta hästägaren ett par dagar i veckan, med skötsel, stalltjänst och ridning. Men det är ändå hästägaren som har huvudansvaret för sin häst. Ofta är det lättare ridning, typ promenadridning och lättare markarbete, om hästen tränas och tävlas av ägaren.

En medryttare kan få hjälpa till gratis, andra medryttare får betala skokostnaden och några ryttare får betala del av månadskostnaden utslagen på de dagar man sköter och rider hästen. Det beror ofta på var hästägaren bor och har sin häst uppstallad. Då priser kan variera kraftigt och hästen kan vara välutbildad och vara den perfekta läromästaren för en ringrostig ryttare. ;)

Jag hoppas att du blev lite klokare.

Mvh

/IH
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Hemmet Jag har fram till ganska nyligen haft egen brunn. Vattnet var fruktansvärt gult. På den nivån att allt blivit förstört, jag har inte...
Svar
11
· Visningar
494
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 784
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp