NovaAngel

Trådstartare
Har ett fullblod som är tänkt att bli min lilla fälttävlansstjärna:love:

Men tyvärr finns det en del problem...hon avskyr tränsbett eller gummibett.
Men får ju inte ha vilka bett som helst i dressyrklasserna så därför måste jag ju rida på sånna el dyl.,tredelat fungerar inte heller.

Hon trivs bäst på hackamore och ett jaktkandar:confused:
Vi kämpar och kämpar med tränsbetten men det blir aldrig sammma fina häst som om man rider på dom andra två...hon slappnar aldrig av.
Sedan en sista sak; vilken är ganska problematisk enligt mig.
Varje sommar eller vår (som nu) så blir min lilla pålle som förbytt.

Ex. när jag ska hoppa upp på henne, hon backar och vägrar att stå still och när jag väl kommit upp så veter hon sig som en galning och hoppar runt och in i allt som finns omkring henne.:(

Sen kan det gå hyfsat bra när jag väl kommer igång med henne men sen kan hon även under ridpasset få sånna "knäppar", om jag tex ska fatta galopp kan hon börja bocka som en galning och det jobbigaste är nog halterna, hon vägrar stå still och när jag ber henne gå framåt så fryser hon fast,stirrar med blicken ner i marken eller på mig och sen känner man hur hon lägger tyngden på ngt av frambenen och sedan gör en tvärvänding rätt upp i luften,eller så börjar hon backa som tokig

Förra sommaren var min första tanke att hon hade ont men vi har kollat henne och tom varit hos kirupraktor..men detta kom lägligt till att hösten kom och då var hon mkt lugnare. Men iaf så trodde jag att allt var löst tills detta hemska bröt ut nu för en vecka sen.

Hon blir också helt galen om man lägger handen på hennes rumpa/bakom sadeln vilket hon aldrig bryr sig om annars.

Finns det ngn som har ngt vettig svar? Detta är jättetråkigt och det är jobbigt för det är egentligen en så otrolig fin häst.:cry:

Tack på förhand Rebecka och Novis

Sv: Hejsan!

Just ang betten så är det bara att bita ihop och öva. Rakt bett, fungerar det bättre kanske? Försöka efterlikna jaktkandaret så mkt som möjligt i mundelen.

Min pålla fungerade bäst att rida så lite som möjligt på metall (vanlig dressyrtävling) när hon bara gick på gummi i början. Alltså blev det minimal framridning och ja var toknoga med att inte göra henne osäker genom att ta för mkt i munnen och berömma mkt så hon höll sig positivt trots det extremt skarpa ( :smirk: ) bettet hon hade i munnen... För henne fungerade det inte alls att rida på tävlingsbettet ngra dagar innan, då blev hon bara spänd och ovillig.

Mitt fullblod(som gått löp) är precis likadan när jag ska sitta upp. Men det är bara att prata lugnande och sitta upp i farten, annars sstressar hon uppsig mer. Och sen direkt när jag är upp- göra halt så hon förstår att hon ska stå still. Detta har hjälpt enormt mkt!

the_connemara skrev:
Just ang betten så är det bara att bita ihop och öva. Rakt bett, fungerar det bättre kanske? Försöka efterlikna jaktkandaret så mkt som möjligt i mundelen.

Min pålla fungerade bäst att rida så lite som möjligt på metall (vanlig dressyrtävling) när hon bara gick på gummi i början. Alltså blev det minimal framridning och ja var toknoga med att inte göra henne osäker genom att ta för mkt i munnen och berömma mkt så hon höll sig positivt trots det extremt skarpa ( :smirk: ) bettet hon hade i munnen... För henne fungerade det inte alls att rida på tävlingsbettet ngra dagar innan, då blev hon bara spänd och ovillig.

Hej!
Har testat rakt bett..ej populärt:S
Har däremot hittat ett tjockare 3-delat med en rak platta i mitten som hon verkar gilla...tror tom man får ha det i dressyrmomentet.

Fidelity skrev:
Mitt fullblod(som gått löp) är precis likadan när jag ska sitta upp. Men det är bara att prata lugnande och sitta upp i farten, annars sstressar hon uppsig mer. Och sen direkt när jag är upp- göra halt så hon förstår att hon ska stå still. Detta har hjälpt enormt mkt!

Bara det att hon inte är sån "egentligen".Bara under denna tiden på året...:confused:

Hon kanske är extra känslig när hon fäller? (Eller pollenallergiker? ;) :angel: )

emmath skrev:
Hon kanske är extra känslig när hon fäller? (Eller pollenallergiker? ;) :angel: )

hon ska iaf få åka till djursjukhuset så att vi verkligen får veta en gång för alla och är det inget så är det väl bara att rida på,då är det lite unghästfasoner...jag tror inte det men vi får se...

Jag hoppas att det inte är något allvarligt, om de hittar något.

Vet inte om detta kan hjälpa dig men jag funderar på om det har något samband med brunster och så. Det slog mig när du skrev:
Hon blir också helt galen om man lägger handen på hennes rumpa/bakom sadeln vilket hon aldrig bryr sig om annars.
Jag var spekulant på en ponny för nåt år sen och den hade liknande problem som din. Hon var knappt ridbar från tidig vår till mitten på sommaren sedan avtog det, ungefär samma tider som din verkar det som. Veterinär hade konstaterat att det var något med ägglossningen/brunsten (kommer inte ihåg exakt) som gjorde att hon hade liknande mensvärk nästan konstant. Jag tror att det hjälpte med någon form av hormonbehandling men jag tror inte hon fick tävla i samband med den (dopning?) men hon blev iaf ridbar. Tror även det finns diverse örter med samma effekt som hormoner att testa om det är något liknande. Det skulle det ju kunna vara eftersom det börjar nu men slutade i höstas på din. Det är ju den perioden som brunsterna är som kraftigast. Detta var bara en tanke värt att nämna när du ändå ska kolla upp henne igen.

Hoppas allt löser sig till det bästa för dig och din häst!

Disa skrev:
Vet inte om detta kan hjälpa dig men jag funderar på om det har något samband med brunster och så. Det slog mig när du skrev:

Jag var spekulant på en ponny för nåt år sen och den hade liknande problem som din. Hon var knappt ridbar från tidig vår till mitten på sommaren sedan avtog det, ungefär samma tider som din verkar det som. Veterinär hade konstaterat att det var något med ägglossningen/brunsten (kommer inte ihåg exakt) som gjorde att hon hade liknande mensvärk nästan konstant. Jag tror att det hjälpte med någon form av hormonbehandling men jag tror inte hon fick tävla i samband med den (dopning?) men hon blev iaf ridbar. Tror även det finns diverse örter med samma effekt som hormoner att testa om det är något liknande. Det skulle det ju kunna vara eftersom det börjar nu men slutade i höstas på din. Det är ju den perioden som brunsterna är som kraftigast. Detta var bara en tanke värt att nämna när du ändå ska kolla upp henne igen.

Hoppas allt löser sig till det bästa för dig och din häst!

Tack,vill verkligen att detta ska lösa sig...jag vill ju ha henne till tävling:(

Låter ju som att det har att göra med antingen fällning eller brunst.
Munkpeppar är hormonlugnande, det är en ört är det är inte doping. Finns att köpa bla. från Harvidsson & dotter? tror jag det heter. Du kan ju söka på det.

Annars kan det ha med fällningen att göra, de kan bli väldigt ömma i ryggen vid den här tiden. Men det brukar bli bättre när de är varma. Min fick det förra året och jag gick med henne en 5-10 min innan jag började rida och satte på ett tjockare täcke. Sen masserade jag lite försiktigt med Arinika eller Radital samt gav mycket B-vitamin.
Det hjälpte och hon blev bra.
Hade jag varit du hade jag ringt till en veterinär och hört vad de tror det kan vara.

Sen är det ju en fullblodsmärr du har och de kan ju vara lite speciella ;) :angel: Det gäller att inte bli arg utan bara vara lugn och inte ge upp utan låta allt ta sin tid...
Ge dig tex. inte förren hon har stått still i ett visst antal sekunder, likadant med igångsättningarna. Bara ge en lätt hjälp att hon ska gå framåt och bråkar hon så ta lugnt tillbaka till halt igen och gör om till hon är lugn.

Nyrelski skrev:
Låter ju som att det har att göra med antingen fällning eller brunst.
Munkpeppar är hormonlugnande, det är en ört är det är inte doping. Finns att köpa bla. från Harvidsson & dotter? tror jag det heter. Du kan ju söka på det.

Annars kan det ha med fällningen att göra, de kan bli väldigt ömma i ryggen vid den här tiden. Men det brukar bli bättre när de är varma. Min fick det förra året och jag gick med henne en 5-10 min innan jag började rida och satte på ett tjockare täcke. Sen masserade jag lite försiktigt med Arinika eller Radital samt gav mycket B-vitamin.
Det hjälpte och hon blev bra.
Hade jag varit du hade jag ringt till en veterinär och hört vad de tror det kan vara.

Sen är det ju en fullblodsmärr du har och de kan ju vara lite speciella ;) :angel: Det gäller att inte bli arg utan bara vara lugn och inte ge upp utan låta allt ta sin tid...
Ge dig tex. inte förren hon har stått still i ett visst antal sekunder, likadant med igångsättningarna. Bara ge en lätt hjälp att hon ska gå framåt och bråkar hon så ta lugnt tillbaka till halt igen och gör om till hon är lugn.

Gillar din filosofi:)

Hart fått tippset om att det kan vara äggstockscystor och ska beställa en tid imorgon på djursjukhuset för undersökning samt ultraljud och röntgen om det behövs.

Ja,fullblod är ju alltid fullblo och särskilt ston...och denna är väldigt skarp i huvudet,bra i vissa fall men lite svårt också...
Tack för svar.

Du har inte provat ett rakt bett med tungfrihet? Jag hade ett sånt när jag tävlade dressyr då man inte fick ha jaktkandar.

juvelen skrev:
Du har inte provat ett rakt bett med tungfrihet? Jag hade ett sånt när jag tävlade dressyr då man inte fick ha jaktkandar.

Har testat det...verkade inte populärare...men vet inte varför hon gillad jaktkandaret. Hon är hyperkänslig i munnen..:confused:

juvelen skrev:
Enl TR är det inte tillåtet i dressyren. Oledat bett ja, men bara med löpande ringar och inte med tungfrihet.

/Lena, med erfarenhet av att vara vilse i bettdjungeln. :crazy:

Vaa? Är det tillåtet med oledat rakt bett i dressyr? Eller missförstår jag?

//Förvirrad Prick

AHA! hade för mig att utrustning i dressyren ska vara enligt dressyr-TR.

Bra att lära sig nytt :idea:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 371
Senast: Mia_R
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden
  • Senskada pga spark