Alla mina praktiker var med hästarJag gjorde också PRAO på stuteri (två omgångar eftersom jag är en envis jävel ): En vecka på Wilkesbacka arabstuteri i 8:an och två veckor på Slängsboda arabstuteri i 9:an
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla mina praktiker var med hästarJag gjorde också PRAO på stuteri (två omgångar eftersom jag är en envis jävel ): En vecka på Wilkesbacka arabstuteri i 8:an och två veckor på Slängsboda arabstuteri i 9:an
Att dom utnyttjar praoeleverna, och att det enda man får göra är att mocka. Sen är inte ridskola något jag är riktigt intresserad av hellerVad är det för dåligt du hört?
Jag har hört extremt mycket dåligt! Som att de utnyttjar praoeleverna. Och har inte hört om en enda som har praoat på ridskolan nära mig! Jag vet mycket väl att det inte behöver vara så överallt. Har varit på ridskolan ett x-antal gånger och är inget fan av de små spiltorna osv de har där. Inte ett enda grässtrå i hagarna hellerVa skulle va dåligt med det? Den ridskolan jag rider på är väldigt populär att praoa på. Sen bara för man hört dåligt så betyder inte det att alla är dåliga, det får man se sig om och ta en titt på de ridskolor man har runt sig.
Praoperioden är för att prova hur det är att jobba på en arbetsplats utanför skolan. Det behöver inte nödvändigtvis vara en plats du är sugen på att jobba på i framtiden.Att dom utnyttjar praoeleverna, och att det enda man får göra är att mocka. Sen är inte ridskola något jag är riktigt intresserad av heller
Känns ju mer rätt att praoa på ett ställe man är lite intresserad av att jobba med än att bara praoa för att praoa. Vill väl ändå veta mer om stället jag är intresserad av. Som jag skrivit är jag inte intresserad av ridskolor! Dels för att det inte är min grej och dels för att ridskolan nära mig har små spiltor, har endast lera och inget gräs i hagarna och de har oändligt med människor där varenda dag. Har varit där 100 gånger typ.Praoperioden är för att prova hur det är att jobba på en arbetsplats utanför skolan. Det behöver inte nödvändigtvis vara en plats du är sugen på att jobba på i framtiden.
Arbete på en ridskola innebär ofta en stor del mockning, fodring och in- och utsläpp av hästar. Det innebär att det är de uppgifterna även en praoelev ska prova på. Det finns säkert en och annan ridskola i vårt avlånga land som i viss mån utnyttjar praoelever, men jag tror inte att man ska generalisera. Min ena dotter var på kommunens ridskola under sin ena praoperiod och trivdes jättebra.
Vad är du intresserad av? Känns lättare att komma med tips då.Känns ju mer rätt att praoa på ett ställe man är lite intresserad av att jobba med än att bara praoa för att praoa. Vill väl ändå veta mer om stället jag är intresserad av. Som jag skrivit är jag inte intresserad av ridskolor! Dels för att det inte är min grej och dels för att ridskolan nära mig har små spiltor, har endast lera och inget gräs i hagarna och de har oändligt med människor där varenda dag. Har varit där 100 gånger typ.
Sök inte praoplats på ridskola då.Att dom utnyttjar praoeleverna, och att det enda man får göra är att mocka. Sen är inte ridskola något jag är riktigt intresserad av heller
Kolla med Lillerud kanske? Då är det ju ridhästar och travhästar och även andra djur.Jag går i nian o ska praoa. Vill helst vara på nåt djurrelaterat. Har kollat de lokala veterinär kliniker som dock hade 18-årsgräns. Har ni något förslag? Själv har jag: travbana eller kanske mariebergsskogen (bor i Karlstad). Har ni några åsikter kring mina förslag eller egna så hjälp mig. Hr erfarenhet av hästar (har själv en) och har gått travskola och ridskola. Men har helt glömt hur man selar, är det ett måste om man jobbar på travbana? Min mamma har tidigare jobbat på en travbana i 15 år och berättade ungefär hur det var men undrar om någon mer vet vad man får göra etc. Tack på förhand!
Sök inte praoplats på ridskola då.
Jag tror att de som tycker att de "bara får mocka" är såna som kommit till sin praktikplats med orealistiska förväntningar. Jag jobbar som ridlärare och det jag gör om dagarna är i princip stallskötsel, lektionsplanering och lektioner. Den mesta hästkontakten är typ att byta täcke vid in/utsläpp. Det våra praoelever får göra är ungefär samma saker, men någon annan uppgift när jag har kontorstid. Kan vara tvätt av krubba/vattenkoppar, byta schabrak, spola ben efter insläpp osv.
Tja, om du hittar nåt sånt ställe så är det ju bra.Känns ju mer rätt att praoa på ett ställe man är lite intresserad av att jobba med än att bara praoa för att praoa.