Hejsan, ny här och behöver lite hjälp!

M

MonikaDejna

Jag heter Monika, är 23 år gammal och bor i Malmö. Tycker d är tråkigt med presentationer så vill ni veta nåt mer om mig är det bara att frååååååga! :D

Min fråga o d ja behöver hjälp me är: jag ska köpa häst! och behöver lite råd på vad ja ska tänka på. Vad ska ja titta på, vad ska jag titta x-tra mycket på? osv......

Jag har aldrig köpt häst innan men har haft foderhäst som jag tog över sen, så därför ja e så grön på detta.
Plus så hade jag häst för sådär 10 år sen och tider och hästar för'ndras.

Så om nån vänlig själ har lust att hjälpa mig och ge mig lite tips så välkommen! :love:

Tack på förhand!
Mvh, Monika D.

Sv: Hejsan, ny här och behöver lite hjälp!

Välkommen till buke! :)
Va roligt att du ska köpa häst! Spännande om inte annat. :d

När man tittar på häst är det viktigt att bedöma hästen i helhet.
# Observera hur den beter sig redan när den hämtas från hagen.
# Går den med andra hästar i hagen? Hur beterr den sig mot andra hästar?
# Det är bra att se ägaren hämta den och hantera den lite - då ser man hur den brukar bete sig. Men man måste också hantera den själv.
# Var noga med att få vara med när hästen hämtas, borstar, sadlas, tränsas, kratsas etc.
# Gå runt hästen, ta på den mycket(under magen, på rumpan, huvudet etc) så att du ser hur den reagerar mot sånt. Lyft hovar, känn på öronen.

Hästens hälsa är mkt viktig. Lägg in detta i din allmänna observation.
# Känn igenom ben och kropp efter knölar, värme eller annat annorlunda. Hittar du nåt - FRÅGA!
# Känn gärna igenom ryggen så gott du kan - reagerar den?
# Lyft på svansen och flytta den från sida till sida.
# Titta på ögon, mun, nos och känn på öronen.
# Observera hästen i rörelse.
# Lägg märke till päls och hudförändringar.
Sen är det jätteviktigt att du besiktigar innan köp, och då behöver du inte undersöka allt efter som att han/hon gör det sen.

Ridningen sen.
# Rid i alla gångarter, hoppa kan man göra om man vill. Rid gärna ut några minuter också.
# Får du inte rida ut - fråga om den är rädd för saker, om den kan gå ut själv mm.
# Observera hur den reagerar på uppsittning.
# Låt den gärna röra sig på lös tygel i olika gångarter och det är bra att se den ridas av ägaren också.
# Prova utbildninganivån. Säger äg att den är utbildad till en viss grad så prova.

I övrigt.
# Observera hur utrustningen sitter - dåligt passande utrustning kan betyda stora problem som du inte märker än. Och även bidra till att hästen ogillar ridning eller arbete.
# Fråga gärna om bakgrunden, då är det lättare att förstå beteenden som kan komma upp senare.
# Vill du ha hästen så fråga om foderstat - du måste ju ha samma innan du ev bestämmer dig för att ändra givan - då detta måste ske stegvis.

Finns mycket, mer eller mindre viktigt.. Och man glömmer alltid något. ;)
Hoppas det finns fler bukefalister som kommer ihåg sånt som jag missat nu.

Och lycka till med hästköpet! :bow:
ttl :cool:

Tack så jätte mycket! Detta ska jag skriva ut och ha som en liten "mall" ! ;)

Jag känner mig lite osäker på ALLT om ja ska vara ärlig, i o m d är första gngen jag köper själv. Så fast man kan d mesta så känner ja mig som en nybörjare. :D

men efter ett par hästprovningar tror jag nog man slappnar av lite. :bump:

Tack igen!
Mvh, Monika

Vill gärna lägga till en punkt i Tintilars förstagrupp, nämligen ...

Tillbringa social tid med hästen, så mycket som går innan köpet. Ta ut den på promenad, "lek" med den i en hage, studera den och dess menatlitet/kroppsspråk osv. Fr a känn!

Vi talar om en individ, som du ska umgås med under, förhoppningsvis, många år framåt. Därför är det så viktigt att kemin stämmer!

LIA

Och jag tänkte på en sak också. Vad vill DU göra med hästen. Vill du rida dressyr, hoppning, western eller lite allorund. Ska du tävla eller rida i skogen. Ha en klar bild av vad för häst du vill ha så att du lättare kan hitta di drömm häst.

Så att du inte kommer hem med en hopphäst när du ville ha en dressyr ;) :)
Nåt att tänka på.....

Becca85 skrev:
Och jag tänkte på en sak också. Vad vill DU göra med hästen. Vill du rida dressyr, hoppning, western eller lite allorund. Ska du tävla eller rida i skogen. Ha en klar bild av vad för häst du vill ha så att du lättare kan hitta di drömm häst.

Nåt att tänka på.....

Host, det kan gå fel ändå ;)

/Alexandra - som SÖKT följande och KOMMIT HEM med följande..

*SKULLE ha halvblod, hopphäst, 3-5 år, grundriden, valack, 160 - 165 i mkh

KOM HEM MED kallblodstravare, 'åkt på', sto, 153 cm i mkh

*SÖKTE Dressyrhäst, kring 160, sto, riden

KOM HEM MED Arabvalack, 4 år, nyinriden 'problemhäst' med sadeltvång

SKULLE HA: Unghäst, halvblod, bra stam, drerssyravlad, sto, blivande mkh runt 1.60

KOM HEM MED: Unghäst, halvblod, bra stam, dressyravlad, sto, blivande mkh runt 1.60

SKULLE HA: Ingen ny häst alls på minst 5 år, men sen när det var dags ett föl, så ungt som möjligt, sto och halvblod

KOM HEM MED: (Efter några månader) Dräktigt arabsto på foder, fölet mitt. Beställde fuxfärgat stoföl, fick skimmelfärgat stoföl ;)

Jag har inte ångrat NÅGOT av köpen! Det ironiska är att det enda där jag verkligen kommit hem med vad jags kulle ha (fast jag var NÄRA att komma hem med etts tycke 8-årigt halvblodssto som var REJÄL problemhäst! *s*) så fick jag nödslakta det lilla livet efter ett år, som tvååring. Min egen uppfödning står två år gammal med minst två hovar på slaktbilen med. Så jag vetefan, jag ska nog hålla mit till att köpa något HELT annat än det jag söker, det verkar vara då det blir bra :devil:

Det där att komma hem med något annat än det man söker trodde jag var en oskriven lag. ;)

Skulle ha: Välriden valack
Kom hem med: 3-årigt sto

Annars är det en sak till det där med att köpa häst.

Kärlek vid första ögonkastet! :love: Det är viktigt!

MonikaDejna skrev:
Jag heter Monika, är 23 år gammal och bor i Malmö. Tycker d är tråkigt med presentationer så vill ni veta nåt mer om mig är det bara att frååååååga! :D

Min fråga o d ja behöver hjälp me är: jag ska köpa häst! och behöver lite råd på vad ja ska tänka på. Vad ska ja titta på, vad ska jag titta x-tra mycket på? osv......

Jag har aldrig köpt häst innan men har haft foderhäst som jag tog över sen, så därför ja e så grön på detta.
Plus så hade jag häst för sådär 10 år sen och tider och hästar för'ndras.

Så om nån vänlig själ har lust att hjälpa mig och ge mig lite tips så välkommen! :love:

Tack på förhand!
Mvh, Monika D.

vad vill du ha för häst! (nyfiken :bump: )

Tycker de andra har kommit med väldigt många bra råd och tips!
Åk gärna och provrid flera gånger, testa gärna hästen i olika miljöer. Ibland kan man ju få ha hästen på prov i någon/några veckor innan köp, hör med säljarna om det går bra!
Lycka till med letandet och den nya hästen!

Jag är ute efter en varmblods valack. Hade ett varmblod innan och tycker att dem passar mig prefekt. Både temperamentsmässigt och utseendemässigt. :D

jennis skrev:
Tycker de andra har kommit med väldigt många bra råd och tips!
Åk gärna och provrid flera gånger, testa gärna hästen i olika miljöer. Ibland kan man ju få ha hästen på prov i någon/några veckor innan köp, hör med säljarna om det går bra!
Lycka till med letandet och den nya hästen!

Tack så mycket! Jag ska vara försiktig och tänka på ALLA råd ni ger mig. Det låter som en bra ide med att prov"köpa" hästen. Den uppför sig säkert på ett helt annat sätt hos nån annan än hemma, tills den har vant sig i alla fall. Då kan man se lite hur hästen är i lite stressade situationer, som d är att byta ägare.

Becca85 skrev:

Nåt att tänka på.....

Hahha.....egentligen spelar d inte sååå stor roll, för ja e lite allround! ;)
Men jag vill ha en häst med lite mer fart UTAN att vara helt galen i skallen. Har haft en sån häst och tycker att det blir liiite för mycket.
Men jag är väldigt inne på fälttävlan, älskar rida och hoppa i skogen.
Men nu är jag inte intresserad av att TÄVLA överhuvudtaget, utan mer utföra grejerna för min egen skull, typ. Så d e därför jag inte har så stora krav på att det ska vara superhorse ja köper, bara den är frisk, snygg och är villig och göra d jag ber den om. :D

Ååå just d!

Jag ville fråga lite vad Ni tycker är bäst, ston valacker eller hingstar?

Jag är hundägare och har två tikar så jag vet hur det är under löpningen och så. Och jag vet hur jobbigt det är att ha hanar då osså, så det är därför jag är inne på eb valack.

En mitt i mellan häst kan man säga. Inget brunstigt sto och ingen brunstgalen hingst. Fast jag vet ju inte om det är så, så berätta för mig vilket ni tycker är bäst och rekomenderar. ;)

Hmmm min syster har två såna (själv tycker jag om kallbloden men det är ju jag det ;) ).

Jag tycker nog att vallackerna är bäst o enklast dom är liksom jämna i humöret,har haft några vallacker jag liksom dras till dom.
Men nu har jag även ett sto som har ett riktigt j***a humör, men det finns många snälla ston,men jag har erfarenheten av att de har mer humör o envishet än en vallack.
Hingstar har jag ingen erfarhet av..............

Tja ! alla har gett dig så många bra råd kunde inte skriva det bättre själv ;)

Lycka till !

Jag har ett sto och en valack. Jag föredrar valacker, jämnare i humöret och enklare att hantera. Vissa ston kan bli väldigt jobbiga att hantera under brunstperioden.

Jag måste säga valack, jämn i humöre och trevliga. Ston har så mycket eget för sig och passar det inte så, ja du vet själv hur det är att vara "sto". Men hittar man ett sto som man passar med så är det kanon, då får du en bästa kompis.

Becca85 skrev:
Jag måste säga valack, jämn i humöre och trevliga. Ston har så mycket eget för sig och passar det inte så, ja du vet själv hur det är att vara "sto". Men hittar man ett sto som man passar med så är det kanon, då får du en bästa kompis.

hahaha.....a d va d ja tänkte. ;)

MonikaDejna skrev:
Hahha.....egentligen spelar d inte sååå stor roll, för ja e lite allround! ;)
Men jag vill ha en häst med lite mer fart UTAN att vara helt galen i skallen. Har haft en sån häst och tycker att det blir liiite för mycket.
Men jag är väldigt inne på fälttävlan, älskar rida och hoppa i skogen.
Men nu är jag inte intresserad av att TÄVLA överhuvudtaget, utan mer utföra grejerna för min egen skull, typ. Så d e därför jag inte har så stora krav på att det ska vara superhorse ja köper, bara den är frisk, snygg och är villig och göra d jag ber den om. :D

hi hi! precis so jag! gillar fart o fläkt så jag köpte en lite smågalen arab, sprängde hagar osv, hade till o med tankar om att galoppträna den, idag e han världens lataste arab :D så kan det gå..

Vad skoj att skaffa pålle! Det var inte länge sedan jag köpte min första egna häst. Det är verkligen mycket man ska tänka på och gå igenom. Men du har fått bra svar här på vad du ska tänka på. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 675
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar