B

Belllllllla

Hej! Jag skulle vilja ha tips om olika ridövningar med bommar. Skulle vilja lära min häst att lyfta mer på hovarna och få mer uppmärksamhet på själv bommarna. Tack på förhand! Bella

Sv: Hej!

Ta "sockerbitar" och lägg bommarna på, eller någon annan förhöjning. De måste dem lyfta fötterna annars river dem!;)

Ta "sockerbitar" och lägg bommarna på, eller någon annan förhöjning. De måste dem lyfta fötterna annars river dem!;)

Lägg också dom i lite olika höjder och även snett (olika höjd i ändarna)
Då måste hästen koncentrera sig mer och kan inte bara flyta på.

Okeej tack så mkt! vi ska köpa "sockerbitar" vi har inga sånna men snart :)

Okeej det ska jag prova...Han har verit en gammal Travare sp det kan vara lite därför oxå..:)

lägg upp ena sidan på bommarna vart annan sida varannan bom så får han lyfta på hovarna

Har man inga sockerbitar, kan man ta tomma mineralhinkar, eller saftdunkar och hälla sand i dem, så de står stadigt. Innan hästarna vant sig, med "upphöjda" bommar, kan det räcka med att lägga vedträn under som cavaletter.

du behöver inte köpa, använda vedträn eller be pappa din kapa ner en gran och dela upp i 3 dm långa bitar.. gör man ett litet V på ena sidan så ligger bommen stadigt :)

Har man inga sockerbitar, kan man ta tomma mineralhinkar, eller saftdunkar och hälla sand i dem, så de står stadigt. Innan hästarna vant sig, med "upphöjda" bommar, kan det räcka med att lägga vedträn under som cavaletter.

Japp sånna har vi fast dom är trasiga:D men ska köpa nya ;) okeej jag ska börja men smår Bommar ;)

En bra grej är som de andra sagt att lägga upp bommarna på en omkullagd sockerbit.
Ett annat tips för att få hästen att hela tiden vara lite mer aktiv med benen är att omväxlande lägga bommarna i varje, och sedan i vartannat steg för att få hästen att tänka litet.

Förutom alla bra tips med bommar är det bra att gå ''off road'' (dvs bredvid vägen) i skogen lite då och då om du har möjlighet, så får den lyfta fötter ;)

ja fick tips om när ja hade en travare som tyckte de va skitläskigt med hinder. då la hon bommar huller om buller över varan, så häsen skulle in över å lyfta skånkarna, funka faktiskt :)

ja fick tips om när ja hade en travare som tyckte de va skitläskigt med hinder. då la hon bommar huller om buller över varan, så häsen skulle in över å lyfta skånkarna, funka faktiskt :)

Okeej..haha han bryrsig inte om hinderna..han vill inte lyfta på fötterna :)

Förutom alla bra tips med bommar är det bra att gå ''off road'' (dvs bredvid vägen) i skogen lite då och då om du har möjlighet, så får den lyfta fötter ;)

Jaa det va ju faktiskt smart..jag har nyss hittat en väg på ett hygge där jag har börhat och ridit på..det gicksådär i börgan men nu går det skit bra ;)

En bra grej är som de andra sagt att lägga upp bommarna på en omkullagd sockerbit.
Ett annat tips för att få hästen att hela tiden vara lite mer aktiv med benen är att omväxlande lägga bommarna i varje, och sedan i vartannat steg för att få hästen att tänka litet.

okeej..men han går bäst har jag ärkt då dom är lite höjda för då gick han faktiskt riktigt fint :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: MiniLi
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
530
Senast: Karfitsa
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
834
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 763
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar