H

hasta

hej jag har funderat på och skaffa en islandshäst. Eftersom att dom går i flock ska man då skaffa fler islänningar eller räcker det med ett gotlandsruss ?:smirk: :bump:

Sv: Hej

Du kommer nog få massa åsikter om det men huvudsaken är sällskap skulle jag säga. Sen är de ju individer, om isisen är jättebusig o russet en tråkmåns/tvärtom så kanske de vill ha en lekkamrat till.

Min isis gick m shettis i början o de trivdes bra ihop, lite lika i lynnet, men nu går han med en isis istället.

Jag skulle säga att det kan räcka med ett gotlandsruss om dom fungerar bra ihop och trivs tillsammans.

Min islandshäst går just nu med två shettisar, en nordiskorsning och en arabkorsning. Till sommaren kommer han bara att gå med två shettisar. Det fungerar bra.

Det är olika ifrån individ till individ och hur pass bra hästarna passar ihop.

Jag har dock enbart dåliga erfarenheter utav att ha islandshästar utan andra islandshästar. Men finns massor med folk här som tycker det går utmärkt det också! :)

Jag kan ju bara säga att min blev väldigt glad när han äntligen fick se en isis som dessutom töltade. Han hade gladeligen lämnat sin flock och gått iväg med henne (isisen). Men det fick han inte.

hej jag har funderat på och skaffa en islandshäst. Eftersom att dom går i flock ska man då skaffa fler islänningar eller räcker det med ett gotlandsruss ?:smirk: :bump:

Det är bullshit att islandshästar måste gå med andra islandshästar.Hästar är inte rasister som vi & föredrar inga speciella raser, men däremot är det såklart viktigt att de trivs med sin hag & stallkompis oavsett ras.

Kan ge solklara exempel, har haft islandshästar med shettisar i vissa perioder & de har varit bästa vänner, sedan har man hyrt in en annan islandshäst som bara ställt till bråk.
Vad är bästa kompisen?ska man ta islandshästen bara för att det är samma ras?självklart inte.

På ett sätt kan man säga att det inte alls är bullshit, eftersom det i islandshästvärlden finns en tradition att ha hästarna i flockar och att hästarna är vana vid att stå i flock, medan andra hästar kanske inte kommer från samma tradition, så jag skulle hellre säga att det är "kulturellt" än ras beroende... hehehe...
De flesta hästar vill ha hästkompisar oavsett vill ras.
Däremot är min erfarenhet att isisar i högre utsträckning är trevligare mot varandra än t.ex Halvblod, vår gamla nordis har alltid blivigt mobbad av de andra hästar men med isisar har det faktiskt aldrig varit ett problem.
Ett russ blir nog jättebra, eller två.

Ja det handlar om kultur, men inte ras.
Nu har de flesta hbl ägare jag vet, sina hästar i flock, alltså flera i hage men ej på lösdrift.(jag gillar inte heller lösdrift då man inte kan hålla normalt hull på hästarna om de har obegränsat med hö)

Däremot finns det individer som inte kan komunicera på vanligt hästspråk eller med människor, min kompis shettis är sån, därför betraktar jag henne som livsfarlig, sparkar bak & biter fram, jämt.:smirk:

Förresten, russen går ju fritt på Lojsta hed,så även de har de verkar ha samma slags tradition om man ska diskutera sånt, eller de kanske har slutat?

kan tyvärr inte hålla med dig... Man brukar ha islandshästar tillsammans eftersom de flesta isisar lätt kan läsa kroppsspråk bra p.g.a att de har fått gå i stora flockar med hästar i alla åldrar och har lärt sig att acceptera en ledare. Sedan finns det vissa svenskfödda isisar som blivit avskilda från andra hästar och endast gått ensam med sin mamma och inte lärt sig detta. Det är enligt mig anledningen att islandshästar står tillsammans. En häst som flera timmar varje dag sen födseln hanteras av människor kan inte lästa andra hästars kroppsspråk alls lika bra. Men en annan häst (inte isis) som har fötts upp under bra förhållanden kan förstås gå bättre ihop med en islandshäst än en isis som fötts upp under dåliga förhållanden.

Sedan till dethär om russen på Lojsta hed... Anledningen till att det endast går russ där är eftersom det varje år går en hingst bland russstona och att det bedrivs russavel.

Det här är iallafall mina åsikter och som jag uppfattat olika saker...

Lägger mig också i.
Mitt Islandssto går med endast en Shettis och dom busar ihop och kliar varandra osv.
Dom kan också stå kvar hemma på gården själva när den ena hästen är i väg om så över en natt.
Utan att hetsa upp sig, inga andra hästar på 2km avstånd.

Hon är pigg och glad att rida och det tar jag som ett gott tecken.

Hon kom från Island i Januari som 7 åring,men hon har anpassat sig bra.

Det är bullshit att islandshästar måste gå med andra islandshästar.Hästar är inte rasister som vi & föredrar inga speciella raser, men däremot är det såklart viktigt att de trivs med sin hag & stallkompis oavsett ras.

Kan ge solklara exempel, har haft islandshästar med shettisar i vissa perioder & de har varit bästa vänner, sedan har man hyrt in en annan islandshäst som bara ställt till bråk.
Vad är bästa kompisen?ska man ta islandshästen bara för att det är samma ras?självklart inte.

Så var det hos oss med, ena isisen med shettisen i ena hörnet o andra isisen i andra hörnet. O när det var i närheten av varandra var det ett jävla liv! Som tur var gick det över - efter en månad:eek:
Usch vad jag led av att höra dem fajtas den tiden.

Tack för alla era svar är mkt glad för attfått veta lite om hur dom funkar i hop o.s.v :)
har nu inte kunnat logga in pga att daton varit paj :(

Islandshästar har inte lättare att läsa kroppsspråk än andra hstar, de har på öht inga sätt lättare att använda hästspråk om man tittar till rasen.
Det beror på individerna & inget annat, som flera säkert kan intyga passar inte alla islandshästar ihop bara för att de är av samma ras, precis som alla hbl inte passar ihop bara för att de är av samma ras.
Är det några hästar jag sett som totalt skitit i varningssignaler från andra hästar i hagen tex, så har det varit islandshästar.Men det beror som sagt inte på rasen utan på individen.
Många islandshästmänniskor vill gärna att just deras ras ska vara så speciell men sanningen är att islandshästen är en häst.

I egenskap av att ha eget stall med både islänningar och andra raser kan jag säga detta, vi har inte islandshästarna i samma flock som de andra. De har sin egen flock, det har visat sig att de funkar bäst så, vi trodde väl inte det från början men med tiden har vi valt att göra en egen flock av de 7 islänningar vi har här och det funkar helt klart bäst i mina ögon som stallägare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Svar
0
· Visningar
217
  • Artikel Artikel
Dagbok Kanske verkar konstigt att jag skriver såhär långt i efterhand, och jag vet inte ens om det går att kontakta dig den här vägen men jag...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
639
Senast: geting
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18