Hej Travkunniga!

Sv: Hej Travkunniga!

Humelibumlan skrev:
Håller med!

Själv är jag livrädd att någon ska ge mina starthästar något annat än det som är deras huvudsakliga mat, så det är strängt förbjudet i mitt stall och jag tjatar om det alldeles för ofta. :o

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Prakas skrev:
Varför ge hästar något som man inte är säker på vad det innehåller?
Vad har man att vinna på det?
Absolut ingenting, bara en hel del att förlora är vad som ligger i potten.

Alltså...Inte helt hundra? Avstå! Enkelt och bra! :D

Det var ju faktiskt just därför jag frågade!!!
Vad det innehåller står ju på förpackningen, så där hittade jag inget förbjudet.

Ville ändå fråga här där jag trodde att ni kunde svara på en fråga!

Är det inte bättre att fråga innan man skrider till verket?

För övrigt så har flera skrivit att de skulle bli arga om någon gav deras häst något inför start utan lov!

MEN för jösse namn! Har skrivit det innan och skriver det igen!

NATURLIGTVIS frågar man ägaren/ansvarige innan man ger något djur något alls! Det gäller såväl hemma som på tävling i alla dess former! För mig är det en självklarhet.. kanske inte för andra!

solros skrev:
Dina övriga frågor, har kusken kört hästen innan behöver h*n oftast ingen infomation, så det blir bara lite småprat. Det kan vara ganska stressigt att vara kusk.

Efter lopp joggar och skrittar de flesta av om det finns någon slinga att göra det på, annars brukar vi skritta några varv runt stallen, gå in och sela av och tvätta och sedan gå ut och träcka hästen tills den slutat blåsa.

Ok.

Just denna kalla dag så kördes många hästar direkt från banan och in i gäststallen.

I det jag vistades i så fanns det ca 5 bås för av/påselning och ett antal boxar. Många av de jag såg körde tyvärr rätt in med sulky och häst, backade in dom i båset och häktade fast i kedjorna, sen selade dom av medans hästarna flåsade så otroligt mycket. Det lös rött ur näsborrarna på dom. Jag hade nog velat gå en bra stund med en sådan ansträngd häst.

MEN det värsta intrycket var i alla fall tanten o gubben som stod utanför stallet o väntade på sin häst/kusk efter loppet.
Dom småpratade och jag hörde vad de sa.

Uppenbarligen så hade märren inte gått bra för dom var väldigt besvikna och sade att detta var hennes sista start! Nu skulle hon få gå till slakt, hon ville inte ta i ordentligt osv.

Häst och kusk kom och de tog in henne i stallet. Jag fick syn på att hon hade bandage på ett ben och tittade på det på håll. Det rann blod ner över hoven från under bandaget, såg ut som ett broddtramp i kronranden tex.

Dom såg att jag kollade och tanten sa: Detta gjorde hon i transporten när vi åkte hit.

Min undran över detta är:

Får man starta häst med bandagerat sår efter skada i transporten på vägen dit?

Kan hästen förväntas prestera som vanligt efter att ha trampat sig strax innan lopp?

Grängesberg skrev:
Det var ju faktiskt just därför jag frågade!!!
Vad det innehåller står ju på förpackningen, så där hittade jag inget förbjudet.

Ville ändå fråga här där jag trodde att ni kunde svara på en fråga!

Är det inte bättre att fråga innan man skrider till verket?

För övrigt så har flera skrivit att de skulle bli arga om någon gav deras häst något inför start utan lov!

MEN för jösse namn! Har skrivit det innan och skriver det igen!

NATURLIGTVIS frågar man ägaren/ansvarige innan man ger något djur något alls! Det gäller såväl hemma som på tävling i alla dess former! För mig är det en självklarhet.. kanske inte för andra!

Bra! Då är vi ju överens? :D

Grängesberg skrev:
Ok.

Just denna kalla dag så kördes många hästar direkt från banan och in i gäststallen.

I det jag vistades i så fanns det ca 5 bås för av/påselning och ett antal boxar. Många av de jag såg körde tyvärr rätt in med sulky och häst, backade in dom i båset och häktade fast i kedjorna, sen selade dom av medans hästarna flåsade så otroligt mycket. Det lös rött ur näsborrarna på dom. Jag hade nog velat gå en bra stund med en sådan ansträngd häst.

MEN det värsta intrycket var i alla fall tanten o gubben som stod utanför stallet o väntade på sin häst/kusk efter loppet.

Uppenbarligen så hade märren inte gått bra för dom var väldigt besvikna och sade att detta var hennes sista start! Nu skulle hon få gå till slakt, hon ville inte ta i ordentligt osv.

Häst och kusk kom och de tog in henne i stallet. Jag fick syn på att hon hade bandage på ett ben och tittade på det på håll. Det rann blod ner över hoven från under bandaget, såg ut som ett broddtramp i kronranden tex.

Dom såg att jag kollade och tanten sa: Detta gjorde hon i transporten när vi åkte hit.

Kan hästen förväntas prestera som vanligt efter att ha trampat sig strax innan lopp?

Om banveterinären inte säger nått och du själv tar ditt tränar ansvar så får hästen starta.

det beror på hästen. vissa kan springa med bendrott .

ta inte hårt det du hörde ägarna säga ..hästen lever nog :smirk:

Senast ändrad:

Grängesberg skrev:
Ok.

så länge banveterinären inte sätter stopp är det ok ..om du själv inte gör det ..
det beror på hästen. vissa kan springa med bendrott .

ta inte hårt det du hörde ägarna säga ..hästen lever nog :smirk:

Var och en gör på sitt sätt, jag tycker ju mitt sätt att ta hand om hästarna efter loppen är bäst annars hade jag ändrat till det bästa sättet... :D Att man kör in direkt kan bero på att hästen inte är så rolig att jogga/skritta efter lopp. Vissa blir väldigt stressade av att köras utan något i öronen och att då försöka få på t ex en öronkappa ute för att sedan kunna byta och jogga av, nej, då är det kanske ett bättre alternativ att gå in, plocka av utrustningen i lugn och ro och sedan gå ut och träcka.

Har inte hästen ont av såret får den starta, är den halt ska den strykas. Har de inte ont av det presterar de inte sämre för de har ett sår.

Tror som zilla, hästen lever nog... Men kanske slipper tävla, tar de inte i tycker de oftast inte det är roligt, då är det ju skönt om de får slippa.

Har inget svar åt dig, men en liten fråga bara.
Har han kvar My Exchequer? :love:

MDusty skrev:
Har inget svar åt dig, men en liten fråga bara.
Har han kvar My Exchequer? :love:

Svar.. Japp..

Han har dock vart dålig ett tag.. Något halsproblem.. Men han är fin. :love:
Vet inte om han kommer att starta igen.

Han skulle må bäst av att gå på lösdrift/utebox. Dom skulle försöka fixa till det för Checken.

Han stod hos Sedström när jag hade praktik där för ett par år sedan. Det var min favvopålle, ihop med en liten svart valack efter Callit. :love: Tråkigt att höra att han har knas på halsen, det är väl bara att hoppas att det löser sig. Pussa Checken från mig!

/Jenny

MDusty skrev:
Han stod hos Sedström när jag hade praktik där för ett par år sedan. Det var min favvopålle, ihop med en liten svart valack efter Callit. :love: Tråkigt att höra att han har knas på halsen, det är väl bara att hoppas att det löser sig. Pussa Checken från mig!

/Jenny

Absolut!

Han ska nog få bli ridhäst.
Det verkar svårt med halsen när han ansträngs så hårt som i travlopp.

Vet inte vad felet är egentligen men vid normal ansträngning så borde han fungera.

Vill du ha honom kanske? :idea:

Grängesberg skrev:
Vill du ha honom kanske? :idea:

Sätt honom på tåget imorgon så hämtar jag honom på stationen. :D
Jag har ingenstans att ha häst just nu, men håller på och ska flytta ut på landet igen så om ett år eller nåt sånt så ska jag skaffa en ny pålle hade jag tänkt. Kan ni hålla honom på förvaring tills dess? :angel: :D Han kanske går att frysa ner så han inte behöver varken mat eller stallplats.

Appropå halsen, har farbror doktorn kollat på honom? Minns en annan häst för 6-7 år sedan som började bete sig knepigt vid snabbjobb och vid undersökning visade det sig att hans luftvägar var förminskade så han inte fick luft vid stora ansträngningar. :crazy:

MDusty skrev:
Sätt honom på tåget imorgon så hämtar jag honom på stationen. :D
Jag har ingenstans att ha häst just nu, men håller på och ska flytta ut på landet igen så om ett år eller nåt sånt så ska jag skaffa en ny pålle hade jag tänkt. Kan ni hålla honom på förvaring tills dess? :angel: :D Han kanske går att frysa ner så han inte behöver varken mat eller stallplats.

Appropå halsen, har farbror doktorn kollat på honom? Minns en annan häst för 6-7 år sedan som började bete sig knepigt vid snabbjobb och vid undersökning visade det sig att hans luftvägar var förminskade så han inte fick luft vid stora ansträngningar. :crazy:

Alldeles säkert har han kvar honom ett tag till..
Dom har ju bara den och brodern hemma, den tredje är ju hos Sedström i träning.

Så, du får alldeles säkert ta honom sen när du kan! ;)

Jo, jag har för mig att han är opererad på något vis, för vad vet jag inte? Struplock-något?

Det är en tjusig snäll häst som alleles säkert skulle kunna bli en bra ridhäst!

Hör bara av dig om du är intresserad så ska jag förmedla kontakten.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 956
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka