Sv: Hej Travkunniga!
giffan skrev:
Ännu en som blivit biten av travet??? eller?
Det är bara så kul, speciellt när det går bra
Ja, närapå i alla fall..
Det är ju alltid kul att lära känna en ny värld!
Himla många nya intryck fick jag och en hel del funderingar oxå såklart!
Vad hette din häst? Kanske jag såg den..?
Såg en så väldigt söt liten nordis, så liten den var!!
Jag hade trott att dom skulle vara större, dom är ju det på tv:n
Gick fram och talade om för gubben att jag tyckte han hade en så jättefin häst! Han blev såklart glad att jag tyckte det och frågade i nästa stund om jag ville ha henne och i så fall ta henne direkt på plats!!
Njäää, jag har ju fullt i mitt stall.. annars så vete 17 om jag inte blivit med travnordis.. För hon var så himla söt!
Svart och vitt på nosen. Hon hade galopperat i vanlig ordning och gubben hade väl gett upp nu. Fast han hade nog ångrat sig om jag hade tagit henne.
Men det verkar vara en kul sport, spännande att se hur det går till från insidan. Nästa lopp blir visst på Romme igen, något lopp utan vinstpengar, minns inte vad det hette, tror det var den 23e och sen så blev det Eskilstuna.
Men det var visst svårt att komma med i lopp som jag förstod på ägaren/tränaren när vi pratade idag.
Det är kul att ha lärt känna denna hästkarl, vi lär av varandra, han lär av mig det jag kan inom ridningen och mitt sätt att tänka när det gäller hästar och han lär mig det han kan.
Tror att det är en win/win situation..
Men, jag har en del frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?
*När hästarna gått loppen klart och är så där himla svettiga och flåsiga och uttömda..bör man inte då varva ner dom innan man tar in i stallet? Flera hästar jag såg kördes direkt till stallen och togs in för att selas av. Dom stod i sina "bås" och vrålflåsade!
Jag ville egentligen fråga, men det är ju inget man gärna gör bara sådär, vet ju inte hur det brukar gå till.
Min reaktion var att jag skulle vilja stå direkt vid staketet och ta emot "min" travhäst med en stor yllefilt/fleecetäcke med hals och slänga på dom för att sedan gå med dom tills flåset minskat ganska rejält.
Är jag helt fel ute som tänkte så?
*Kuskarna som kör, brukar dom inte tala mer med hästägaren/tränaren än att bara växla en halv minuts ord och sedan köra iväg.?
Den som körde "vår" häst kom MYCKET sent till hästen, hoppade inte upp i sulkyn förräns de andra i loppet var framför läktaren i defileringen, han fick köra som en galning för att komma dit bort efter dom andra. Kanske inte den bästa början för hästens del.?
Brukar det vara så stressigt?