Hej Travkunniga!

Grängesberg

Trådstartare
En liten fundering från en okunnig..

Mintgodis?
Det är väl inte något som är dopingklassat inför ett lopp?
Eller?

Ska med en bekant som har starthäst idag och tänkte ge honom(hästen) en minttablett, typ strong.

Är det en dålig idé?

MVH
Camilla/Grängesberg

Sv: Hej Travkunniga!

Jag skulle aldrig ge någon häst något jag inte är säker på. Ge hellre en bit äpple el liknande..
Jag tror inte det är någe doping i det, men jag vet inte vad det innehåller... så jag vågar inte svara på om du kan ge eller inte.

Ska ni till romme? dit ska jag ikväll..

giffan skrev:
Jag skulle aldrig ge någon häst något jag inte är säker på. Ge hellre en bit äpple el liknande..
Jag tror inte det är någe doping i det, men jag vet inte vad det innehåller... så jag vågar inte svara på om du kan ge eller inte.

Ska ni till romme? dit ska jag ikväll..

Ok.. då kan jag ju ge det efteråt.. Tror inte heller att det är något dopingklassat, inte vad jag kunde se men man vet ju aldrig..

Japp, Romme blir det!

Hoppas att det går bra för "våran" My Explorer som mer ser ut som en dressyrhäst.. ;)

Grattis till 5:e placeringen :banana:

Fick pållen en mintpralin efter välförtjänt jobb ?

.......men du vet väl att man inte kan dölja en Explorer med minttabletter........fastnade han i dopingkontrollen berodde det nog snarare på sprit än godis :idea:

Tackar!!

Han var sååå duktig! :love:

Självklart fick han en mint efteråt.. och en påse morötter med..
Tur det inte vart dopingkontroll.. med tanke på Explorern... ;)

Han hade snabbaste tiden i sitt lopp, men hade tillägg och var inte först i mål.

Vilken upplevelse det var att vara inne i travstallet under loppen och före/efter..en helt ny värld!

Spännande.. och nu så ska jag åka med nästa gång också. Då skulle det nog bli Eskilstuna trodde dom.

Ännu en som blivit biten av travet??? eller?
Det är bara så kul, speciellt när det går bra;)

Skulle aldrig ge något jag inte var sæker på. De starthæstar jag ev ger godis till biter jag inte ens i æpplet/moroten innan (inte bara infør lopp utan æven hemma...) :o alternativt får de den efter lopp bara (oftast) :D

giffan skrev:
Ännu en som blivit biten av travet??? eller?
Det är bara så kul, speciellt när det går bra;)

Ja, närapå i alla fall..

Det är ju alltid kul att lära känna en ny värld!
Himla många nya intryck fick jag och en hel del funderingar oxå såklart!

Vad hette din häst? Kanske jag såg den..?

Såg en så väldigt söt liten nordis, så liten den var!! :o
Jag hade trott att dom skulle vara större, dom är ju det på tv:n :D

Gick fram och talade om för gubben att jag tyckte han hade en så jättefin häst! Han blev såklart glad att jag tyckte det och frågade i nästa stund om jag ville ha henne och i så fall ta henne direkt på plats!! :eek:

Njäää, jag har ju fullt i mitt stall.. annars så vete 17 om jag inte blivit med travnordis.. För hon var så himla söt!

Svart och vitt på nosen. Hon hade galopperat i vanlig ordning och gubben hade väl gett upp nu. Fast han hade nog ångrat sig om jag hade tagit henne.

Men det verkar vara en kul sport, spännande att se hur det går till från insidan. Nästa lopp blir visst på Romme igen, något lopp utan vinstpengar, minns inte vad det hette, tror det var den 23e och sen så blev det Eskilstuna.

Men det var visst svårt att komma med i lopp som jag förstod på ägaren/tränaren när vi pratade idag.

Det är kul att ha lärt känna denna hästkarl, vi lär av varandra, han lär av mig det jag kan inom ridningen och mitt sätt att tänka när det gäller hästar och han lär mig det han kan.

Tror att det är en win/win situation..

Men, jag har en del frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?

*När hästarna gått loppen klart och är så där himla svettiga och flåsiga och uttömda..bör man inte då varva ner dom innan man tar in i stallet? Flera hästar jag såg kördes direkt till stallen och togs in för att selas av. Dom stod i sina "bås" och vrålflåsade!

Jag ville egentligen fråga, men det är ju inget man gärna gör bara sådär, vet ju inte hur det brukar gå till.

Min reaktion var att jag skulle vilja stå direkt vid staketet och ta emot "min" travhäst med en stor yllefilt/fleecetäcke med hals och slänga på dom för att sedan gå med dom tills flåset minskat ganska rejält.

Är jag helt fel ute som tänkte så?

*Kuskarna som kör, brukar dom inte tala mer med hästägaren/tränaren än att bara växla en halv minuts ord och sedan köra iväg.?
Den som körde "vår" häst kom MYCKET sent till hästen, hoppade inte upp i sulkyn förräns de andra i loppet var framför läktaren i defileringen, han fick köra som en galning för att komma dit bort efter dom andra. Kanske inte den bästa början för hästens del.?

Brukar det vara så stressigt?

PiperGarden skrev:
Skulle aldrig ge något jag inte var sæker på. De starthæstar jag ev ger godis till biter jag inte ens i æpplet/moroten innan (inte bara infør lopp utan æven hemma...) :o alternativt får de den efter lopp bara (oftast) :D

OK!
Explorer fick mint efteråt och en påse morötter och hö...
Han äter allt.. närsomhelst och hursomhelst!

Min häst heter Royal street och gick i tredje loppet.

Det kan vara ganska lätt att få med sig hästar hem efter en tävlingsdag ja... man ska passa sig lite hihi.

Man bör/ska ju klart träcka av hästarna efter ett lopp, men jag vet att många inte gör det. Det kan vara bra om skötaren tar hästen när den kommer av banan och så kan man skritta för vagn på stallbacken.
Eller så kör man in å selar av först, sen brukar man ju få vänta lite på duschen iaf å då passar det ju bra att gå lite med dem.
Sen beror det ju lite på hur många hästar man har, det kan vara mkt stressigt om de går i loppen efter varandra...

Kuskarna brukar inte vara så sena, men har man "oturen" att kusken vinner loppet före, så kan de ju bli lite senare.
Normalt så pratar man ju lite med kusken då de ska ut å värma, sen hinner man snacka lite före loppet oxå.
Många kuskar har faktiskt bra koll på hur hästarna har funkat i tidigare lopp, och då brukar man ju inte behöva säga så mkt..

Jag tar alltid hästen av kusken då de kommer av banan (om man inte ska in i dopingen då måste man dit på en gång ) och först joggar jag hästen en stund och sen skrittar av hästen innan det tas in i stallet.

Jag läste någon tråd tidigare, där hästskötaren hade använt någon hudsalva PÅ SIG SJÄLV och hästen åkte fast i dopingkontrollen och ryttaren/kusken var förtvivlad, liksom skötaren. Det visade sig tydligen att hästen hade blivit dopad av skötarens hudsalva.

allroundhästarna skrev:
Jag läste någon tråd tidigare, där hästskötaren hade använt någon hudsalva PÅ SIG SJÄLV och hästen åkte fast i dopingkontrollen och ryttaren/kusken var förtvivlad, liksom skötaren. Det visade sig tydligen att hästen hade blivit dopad av skötarens hudsalva.

Åtminstone så var det den förklaring kretsen kring hästen hade.

allroundhästarna skrev:

Fast den sk "hudsalvan" var väl sådan där Ipren på tub..?
Innehållande smärtstillande och antiinflammatoriskt medel.

Mint har nog inte den effekten.. Tror jag.
Mint finns ju i olika foder vet jag.

Men jag ska kolla upp det närmare, kan vara bra att veta.

Varför ska du nödvändigtvis hålla på med att proppa i hästen mintgodis? Vad är det för fel på morötter eller äpplen?:confused: Jag skulle INTE bli glad om nån stoppade i mina tävlingshästar mintgodis eller andra skumma saker:mad:

Frigge skrev:
Varför ska du nödvändigtvis hålla på med att proppa i hästen mintgodis? Vad är det för fel på morötter eller äpplen?:confused: Jag skulle INTE bli glad om nån stoppade i mina tävlingshästar mintgodis eller andra skumma saker:mad:

För det första!
Här proppas inte ett dugg före hästen ska ut och arbeta, varken mint eller morötter!
Brukar du proppa i din häst saker innan den ska starta?

Jag ger själv mina RID hästar mintgodis vid enstaka tillfällen, dom älskar det och så gör även denna travhäst.

Självfallet så ger jag inget till någon häst utan att först fråga ägaren eller ansvarig om lov! Så pass kunnig är jag ju, sunt förnuft har jag också!

Ville däremot fråga med kunnigt folk på denna sida om någon visste hur reglerna är, jag hade sökt men inte funnit något som öht tydde på att det skulle vara varken förbjudet eller skumt! Dessutom så finns ju vanligt hästgodis att köpa i butikerna, med div olika smaker, bland annat mint!

Men förlåt för att jag frågade INNAN jag agerade!

Nej, jag proppar inte i mina hästar nånting före start:D

Jag tycker inte man ska ge mintgodis till en starthäst, varken före eller efter lopp. Den ska ju starta igen. Du vet ju inte exakt vad den innehåller, kanske är det lite koffein i?

Jag håller med Frigge, vad är det för fel på morötter och äpplen? Hade någon gett min starthäst en mintkaramell hade jag blivt helt otroligt arg.

Dina övriga frågor, har kusken kört hästen innan behöver h*n oftast ingen infomation, så det blir bara lite småprat. Det kan vara ganska stressigt att vara kusk.

Efter lopp joggar och skrittar de flesta av om det finns någon slinga att göra det på, annars brukar vi skritta några varv runt stallen, gå in och sela av och tvätta och sedan gå ut och träcka hästen tills den slutat blåsa.

Varför ge hästar något som man inte är säker på vad det innehåller?
Vad har man att vinna på det?
Absolut ingenting, bara en hel del att förlora är vad som ligger i potten.

Alltså...Inte helt hundra? Avstå! Enkelt och bra! :D

Prakas skrev:
Varför ge hästar något som man inte är säker på vad det innehåller?
Vad har man att vinna på det?
Absolut ingenting, bara en hel del att förlora är vad som ligger i potten.

Alltså...Inte helt hundra? Avstå! Enkelt och bra! :D
Håller med!

Själv är jag livrädd att någon ska ge mina starthästar något annat än det som är deras huvudsakliga mat, så det är strängt förbjudet i mitt stall och jag tjatar om det alldeles för ofta. :o

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 956
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka