Hej ny här!!!!!!!!!

fettso

Trådstartare
Har ganska nyligen köpt en shettis till mina barn 1 resp 3år,han är helt underbar:love: ,vi tömkör,longerar,löslongerar,löshoppar och barnen skrittar honom,har även en medryttare på honom.:smirk:

Men eftersom att jag själv är väldigt hästintresserad och hållt på med det hela mitt liv, så vill jag också kunna nyttja honom,då kom jag att tänka på körning,fast jag är HELT oerfaren.
Han är inkörd sa dom förra ägarna,men sen skenade han ju med vagnen för oss så vagnen är tyvärr förstörd!

Planerar ev att skicka honom på inkörning(ordentligt)hos ngn duktig och en dröm är ju att kunna träna,tävla körning.
Kan man tävla i körning med shettis?Måste det vara en superdyr vagn för att kunna tävla?Vad kostar det ca att lämna hästen på inkörning??:bump:

Sv: Hej ny här!!!!!!!!!

Hej... Att lämna i väg på inkörning är nog det smartaste du kan göra om du är oerfaren! Det varierar alltid i pris men ungefär 3000:- 6000:- Jag har precis börjat inrikta mig inom "klassisk" körning (maraton,dressyr, precsison). Tycker att detta är toppen roligt men än så länge är det bara på skoj då mitt sto är endast 3 år... Får börja tävla vid 4. Nu kör jag visserligen en roslagsrokard men det finns finna vagnar under den prisklassen... Samt så finns det mycket fina selar runt 1000:- 3000:- beroende på vad man vill lägga ut. //MW;)

Vill revidera lite angående pris på selar. från 2500:- hittar du en ok sele. Kostar den under det ny ska du undvika dem, antingen är något fel på dem eller så är det en enkel bröstsele som inte fungerar att dra något med. Selen ska ha baksele, draglinor med i priset. Då är den komplett.
Gå in på equilex.se
eller sök på shettisshoppen.
Även börjes säljer mycket bra IDEAL selar för en billig peng. De selarna kan du tävla i.

Men jag måste fråga, selade du på din shettis utan att du visste hur man kör? Hade du frågat innan hade jag avrått från det, men det är ju lätt att bli efterklok. Hoppas du hittar någon som kan ta tag i inkörningen, så ni kan få en trygg körponny igen.
Tomas e bor i båstad, ring o hör med honom om han vet någon. Halland är ju relativt tätt befolkat med brukskörare, så gå in på någon hemsida och sök.
På kuskringen.nu finns telefonnummer till alla körtränare i sverige.

Hej!
Jag koncentrerar mig på det här:
Planerar ev att skicka honom på inkörning(ordentligt)hos ngn duktig
Vad du gör, åk med hästen till en inkörningskurs/inkörningsvan person. Det är minst lika viktigt att du lär dig allt runt och inom körningen, som att hästen blir förspänd igen. Viktigare, enligt min uppfattning.

Återkom gärna med frågor och funderingar i ämnet.

LIA

Liknande trådar

Körning Har gjort ett liknande inlägg här för ngt år sedan, men har funderat och skulle vilja fråga igen. Vi har en Shetlandsponny som vi...
Svar
15
· Visningar
1 480
Senast: Zarro
·
S
Körning Hejsan Jag äger en shettis sedan 5 år tillbaks. Jag är helt såld i körning och lärt min ponny allt själv då han inte var inkörd när jag...
Svar
2
· Visningar
2 100
Senast: Gatsby
·
Körning Jag har vuxit upp med egna ridhästar och ridit och tävlat hela livet, men pga skada börjar jag nu inse att min kropp kanske inte håller...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Goat lover
·
H
Körning Har fått plats på ett stall där det körs/tävlas/tränas mkt körning framför allt brukskörning! Detta är toppen för oss då mitt...
Svar
1
· Visningar
762
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix