Sv: Hej ni alla!
Hanen finns i Danmark och kan mycket väl ha ett officiellt HD resultat, dock måste man vara medlem i Danska kenneklubben för att komma åt de resultaten och det är inte jag iaf

Men är han fri? så är det enligt RACCs regler och inte mycket att säga om den saken... ..
Absolut, och därför har jag inte heller sagt att hanen är belastad utan för valparnas och rasens skull hoppas jag att han är fri, även om jag inte tycker att rätt val till en tik med den HD statistiken som TS hund har, är en hane med en mamma som har HD D och där de kullsyskon som är röntgade alla har HD.
Dessutom tycker jag att det är märkligt att föräldradjuren har officiella resultat samt ett par av syskonen men inte han?
Men oavsett om han är fri eller ej, så med största sannolikhet med den mamman och de syskonen bär han själv på HD anlag och är kanske inte rätt val till TS hund.
Dessutom anser jag (oavsett vad RACC tycker) att en tik med så mycket HD OCH AD bakåt i stammen som dessutom är omeriterad, och "frukktansvärt ful" (enligt TS själv) inte överhuvudtaget har i aveln att göra.
Nu finns valparna här(?) och du måste göra det bästa av situationen. Självklart ska man inte ta dem till Ugglarp och kasta dem i ugnen, det är bara löjligt. Har hanen D eller sämre tycker jag att man ska avelspärra valparna, har han A eller B så är jag en hycklare om jag säger att de borde avelsspärras - min egen hane är mer än kvalificerad för avel och som sagt har hans mamma C..
Nu undrar jag om jag inte vet vem du och din hund är, och är ni dem jag tror är det en viss skillnad i jämförelse mot TS hund eftersom din hund visserligen är efter en C tik MEN med fri pappa som i sin tur lämnat mycket fritt, dessutom har ingen av dem AD.
Din hunds mamma har dessutom hittills av det som är röntgat lämnat endast fritt, säkerligen även för att hon parats klokt.
Den tiken skulle även jag kunna tänka mig en valp efter TROTS att hon själv har HD C så länge hon parats med en lämplig fri hane.
Jag har aldrig påstått att så fort det finns en HD C hund i stamtavlan är de inte lämpliga för avel, då skulle vi behöva kassera så gott som varenda CC.
MEN i den här frågan har det inte handlat om det utan det har handlat om att det är så mycket HD (dessutom HD D) + AD i de linjer TS avlar på att det är mer HD och AD än fritt, och det tycker jag inte är ok,
dessutom när tiken ifråga inte har några större kvaliteter i övrigt.
Mitra: Angående uppfödarens utställningsresultat kan jag bara säga såhär, detta är DANSKA resultat. Jag håller med om att tex Mamasita är en jättefin hund men du måste tänka på att det är oehört enkelt att plocka CERT och titlar i Danmark eftersom där inte är så mycket hundar. Köpenhamnsvinnare (där min hund och hans kullsyster stod som BIR och BIM och plockade titlarna trots att denna uppfödare var där med alla sina) hade 13 anmälda Cane Corso om jag minns rätt. Dagen innan slog Mamasita min hane som "bara" blev BIM. Så det är från dag till dag men i Sverige tror jag inte ens att hon ställer sina hundar längre? Här är konkurrensen betydligt tuffare!
Och med detta menar jag inte att "klanka ner" på henne eller förminska hennes resultat, det är jättekul för henne att hundarna går så bra på utställningar i Danmark! Men faktum kvarstår ändå att HD/AD är mindre prioriterat hos henne och det är synd.
Ja du fick fram det jag misslyckades med. Bara för att man på hemsidan rablar lite resultat som ser märkvärdigt ut, betyder det inte att det är särskilt märkvärdigt när man lite kritiskt skrapar på ytan.
Men är man inte insatt är det kanske lätt att tro att "uppfödaren sopar banan på utställningar" som Sensen påstod tidigare i tråden.
Jag är faktiskt uppriktigt förvånad varför folk fortsätter köpa hundar från den här uppfödaren när man kan få så mycket mer kvalitet för pengarna på annat håll.
Det är lite så jag känner också + att man ökar medvetenheten hos potentiella valpköpare - att de inte köper allt snack med hull och hår.
Gäller ju inte bara denna ras heller utan rent generellt. För många kommer undan med att avla på "skit" (avelsmässigt skit alltså) men om folk börjar bli mer frågvisa och tänker till mer innan de köper valp så kommer de med bra linjer få sina valpar sålda mkt lättare än de med dåliga linjer och förhoppningsvis så sållas man ut av sig själv till slut.
Ja, det är lite min tanke med.
Jag förstår inte varför folk inte lägger ner mer tid och energi när de ska köpa hund.
När folk skall köpa bil då jämförs det friskt, det kalkyreras och man läser tester och frågar kunnigt folk om råd, sen provkör man, funderar lite till och kanske till slut slår till,....och det är bara en bil.
Men när folk skall köpa valp då (allt för ofta) slår man på blocket eller googlar på rasen och tar den uppfödare (eller blockethund) som finns närmast eller har flådigast hemsida eller som "snackar" mest, ......och då ska man leva med den här individens förtjänster och svagheter i många många år med allt vad det innebär.
Märkligt.