Sv: Hej Hopp

Jag tycker man ska börja lite smått när hästen är ca 1,5 år. Inte att arbeta den hårt utan bara "inkörning".

Några bekantas föl började dom med sommaren samma år han föddes. La på sele och tömkörde (i grimma) lite smått men han behövde ju inte dra något då.

Hej!
Jag är snart 50 och det är en utmärkt ålder att köra in hästar !!

Rätt så! :)

Om vi tänker hästens ålder, börjar jag dag 1!
För vad innebär "börja inkörning"? Första gången man hänger på skakel, lägger sele på hästryggen, stoppar bett i hästens mun, binder upp den ...?
För min del börjar det alltså den dag fölet föds, med imprinting, dagarna därefter med "tillvänjning" av allehanda föremål och situationer och inte minst "led och sitta fast-utbildning".
Efter dom dagarna kan man sätta hästen för vagn utan problem. Men utan resultat! För vad som saknas och måste inväntas är hästens mentala och fysiska utveckling.
Så under de närmaste 2 åren tillkommer så sakteliga olika moment, fr a på hanteringssidan. Hästen lär sig succesivt olika kommandon osv och klarar så dags att "köras" utan belastning.

Mitt sätt!
LIA

Börjar så smått tömmköra vi 1,5. Vid 2 års ålder kommer skaklar och ev liten släpa. Först vid 3 kommer vagn. Jag "kör" bara i max 15-20 minuter ca 1-3 ggr vecka under denna tid. Detta är ett upplägg som funkar bra för mig. De blir tröttare mentalt än i kroppen.

Det beror ju på vad det är för häst. Är det en travhäst börjar man i regel mycket tidigare än övriga hästar.
Men vi har kört in dom, (tömkört) med början vid 1 års ålder. Det är halvblod.
Eftersom den ena är hingst så är det skönt att han aktiveras vid så tidig ålder å får "arbeta" (obs, med arbeta menar jag inte en körtur på 2 timmar utan ett tömkörningspass på kanske 10-20 minuter beroende på hur gammal han är å vad han kan vid tillfället osv...)lite grann några dagar i veckan. Så slipper han hitta på en massa jävlusskaper... :devil: :D

Senast ändrad av en moderator:

hoppsan då, låter som att jag äör lite efter... ska börja inkörning i vår med min pålle, tömkörningen är i full gång. Han fyller 16 i år... :angel:

jag personligen börjar de året dom fyller ett (då har en ardenner ex ej blivit så stark)men man börjar ju faktiskt redan dag ett med fölet..
vid 1,5 -2 år går dom i par med en äldre häst.
hade för några år sen en 2,5 åring som gick som läro par häst med en nyinkörd 9-åring!!körningen sliter ju faktiskt inte på hästen på samma sätt som ridningen gör !!o dom flesta hästarna kan dra "tungt" de år dom fyller 3.sen ska dom förberedas för tävling i ett år ....sen J*lar :)

Hej! :)
Jag tycker att man kan börja vänja hästen vid tex träns, lättare sele...vid 1-1½ års ålder, tömkörning kan man börja med vid 1½-2 års ålder, lätt körning kan man börja med vid 3 års ålder, men att dra tungt tycker inte jag man ska börja med förrän hästen har växt klart, det vill säga vid 3-6 års ålder beroende av ras - kallblod växer långsammare än tex varmblod.

Mvh Ia :banana:

Så du menar alltså att jag ska börja jobba mina hästar i skogen då dom har vuxit klart? Jag har ardenner och dom växer tills dom är 7-8år

Samma här.. ;) Ska börja köra in mitt 12-åriga sto nu! :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
535
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 472
Senast: Derivata
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka