F

FillanPillan

Jag har en okastrerad han kanin vid namn Rabbe, jag ska köpa en hona och kastrera honom, men jag undrar över en del saker! :o
1. Kan Rabbe dö i narkosen, och isåfall, hur stor är risken? :confused:
2. Rabbe är van vid att ha andra kaniner runt omkring sig, eller i samma bur, kan han fungera med en kaninhona? :(
3. Kan de sova i samma sovhus? :rofl:
Jag är superglad om jag kan få svar på iaf. en fråga!
4. Måste man kastrera kaninhonan???? Sen så skulle jag vilja ha bra förslag på raser (sj har jag en dvärgvädur!) som är lätta att handskas med. :bump: :bow: :rofl: :banana: :cool:

Sv: Hej, hej!

Alla operationer innebär en risk och kaniner löper större risk än t.ex. hund att dö av narkosen. Kunskaperna om vilka medel man ska använda och hur kaninerna ska hanteras innan och efter operation ökar dock så riskerna är idag inte jättestora. Det är dock omöjligt att säga ett procenttal.
Jag skulle prova att ta honan på prov så att hon kan lämnas tillbaka om de inte trivs ihop. Många fungerar bra om de har ett tillräckligt stort revir att samsas på.
Det är inte fel att kastrera honor då det minskar risken för juvertumörer och förhindrar att de senare i livet för livmoderscancer, vilket är relativt vanligt hos kanin.

Personligen är jag väldigt glad i vädurar, tycker generellt att de är lugnare och mer lätthanterliga än hermeliner. Men det är min erfarenhet och det finns säkert de som tycker tvärtom.

Det är finns risker i allting och jag skulle välja o kastrera om jag vore du.

Jag tycker om dvärgvädurer (har 2 styckna långhåriga) och hermeliner (har 2 styckna svarta), visst har de olika personligheter, men jag älskar båda raserna endå =)

Men annars fungerar ett marsvin bra med kaniner, min förra kanin gick med ett marvin och de älskade varanndra :) de putsade på varanndra jämt :p
Fast ska du ha ett marsvin till din kanin så måste du ha dem inne då marvin är känsliga mot drag!

Undersökningar har visat att marsvin hellre lever ensamma än med kaninsällskap.

Det är inte att rekommendera kanin och marsvin i samma bur då kaninen lätt sparakar ihjäl marsvinet och marsvinet kan bita kaninen med.

FillanPillan skrev:
Jag har en okastrerad han kanin vid namn Rabbe, jag ska köpa en hona och kastrera honom, men jag undrar över en del saker! :o
1. Kan Rabbe dö i narkosen, och isåfall, hur stor är risken? :confused:
Det finns ju alltid en risk med operationer, och även om kaniner är känsliga för narkos är veterinärerna nu så pass duktiga att det brukar gå bra. Jag har kastrerad min hankanin. Veterinären lät mig följa med in när han kastrerades. Det tog 20-30 min att kastrera honom, men det tog 3 timmar innan han vaknade helt och han var groggy resten av kvällen. :d :) Är väldigt sällan som jag hört från någon att deras kanin dött vid kastrering och narkos, det brukar nästan alltid gå bra nu.

FillanPillan skrev:
2. Rabbe är van vid att ha andra kaniner runt omkring sig, eller i samma bur, kan han fungera med en kaninhona? :(
Det beror lite på. Alla kaniner accepterar inte varandra, precis som vi människor. Men det brukar gå bra, så länge du vänjer de vid varandra på en neutral plats där ingen utav de har något revir att försvara. Stressa inte, utan låt det ta den tid det tar. Annars riskerar du att de istället för att gilla varandra, kommer nästan hata varandra (eller iaf inte komma överens).

FillanPillan skrev:
3. Kan de sova i samma sovhus? :rofl:
Jag är superglad om jag kan få svar på iaf. en fråga!
Visst kan de det, men eftersom kaniner i det vilda lever flera stycken fast med skilda (egna) bohålor, så tror jag det blir bättre om de får varsitt sovhus där de kan komma undan varandra när de vill. Det ökar även chansen att de håller sams längre.

FillanPillan skrev:
4. Måste man kastrera kaninhonan???? Sen så skulle jag vilja ha bra förslag på raser (sj har jag en dvärgvädur!) som är lätta att handskas med. :bump: :bow: :rofl: :banana: :cool:
Du måste inte kastrera honan, men du får räkna med att det är hon som kommer köra med hanen (oftast) eftersom hon har sin könsdrift kvar och inte han.

Raser som är lätta att handskas med? Tja, har inte så stor erfarenhet av många olika raser. Men kan säga att utav de raser jag haft, så tycker jag dvärgvädur är de lättaste att handskas med. De är så snälla och lugna så när man bär på de. Mina hermeliner och korsningar är inte direkt förtjusta i att jag plockar med de, och sprattlar ofta. Men en av mina hermeliner (hane) börjar bli ganska lugn nu, var väldigt sprattlig och avvaktande när han kom hit (iofs var det endast 1 månad sedan).

Hoppas mina svar hjälpte dig lite. :) Lycka till med din pöjk! Är övertygad att det kommer gå bra.

_Ninni_Hedblom_ skrev:
Det finns ju alltid en risk med operationer, och även om kaniner är känsliga för narkos är veterinärerna nu så pass duktiga att det brukar gå bra. Jag har kastrerad min hankanin. Veterinären lät mig följa med in när han kastrerades. Det tog 20-30 min att kastrera honom, men det tog 3 timmar innan han vaknade helt och han var groggy resten av kvällen. :d :) Är väldigt sällan som jag hört från någon att deras kanin dött vid kastrering och narkos, det brukar nästan alltid gå bra nu.

Det beror lite på. Alla kaniner accepterar inte varandra, precis som vi människor. Men det brukar gå bra, så länge du vänjer de vid varandra på en neutral plats där ingen utav de har något revir att försvara. Stressa inte, utan låt det ta den tid det tar. Annars riskerar du att de istället för att gilla varandra, kommer nästan hata varandra (eller iaf inte komma överens).

Visst kan de det, men eftersom kaniner i det vilda lever flera stycken fast med skilda (egna) bohålor, så tror jag det blir bättre om de får varsitt sovhus där de kan komma undan varandra när de vill. Det ökar även chansen att de håller sams längre.

Du måste inte kastrera honan, men du får räkna med att det är hon som kommer köra med hanen (oftast) eftersom hon har sin könsdrift kvar och inte han.

Raser som är lätta att handskas med? Tja, har inte så stor erfarenhet av många olika raser. Men kan säga att utav de raser jag haft, så tycker jag dvärgvädur är de lättaste att handskas med. De är så snälla och lugna så när man bär på de. Mina hermeliner och korsningar är inte direkt förtjusta i att jag plockar med de, och sprattlar ofta. Men en av mina hermeliner (hane) börjar bli ganska lugn nu, var väldigt sprattlig och avvaktande när han kom hit (iofs var det endast 1 månad sedan).

Hoppas mina svar hjälpte dig lite. :) Lycka till med din pöjk! Är övertygad att det kommer gå bra.
Hur mycket kostar det att kastrera ungefär?

FillanPillan skrev:
Hur mycket kostar det att kastrera ungefär?

Det skiftar väldigt mycket. Veterinärerna får ta betalt vad de vill, de har fri prissättning. Så därför är det så olika. Här där jag bor (Smedjebacken i Dalarna) kostar det 600kr att kastrera. Ring och fråga lite olika veterinärer där du bor vad de tar för en kastrering.

Liknande trådar

K
Däggdjur Kan min dräktiga hona föda sina ungar i samma bur som en kastrerad hane??? Och är det viktigt att kaninerna är ensamma under...
Svar
1
· Visningar
1 127
Senast: Arrows
·
F
Övr. Djur Hejsan! Jag har en kanin som heter Rabbe, han ska få en kompis, men jag har några frågor ( Jag har utökat frågorna sedan förra gången!!)...
Svar
8
· Visningar
1 664
Övr. Djur Hmm kunde inte motstå att skafaf en kanin kompis till min hona i dag.En liten 11 veckors korsning mellan lejonhuvud och dvärgvädur blev...
Svar
19
· Visningar
1 994
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama