Hej Distansryttare!

Grängesberg

Trådstartare
Har en liten fundering angående distanshäst.

Det är så här att en bekant till mig(travgubbe) har en 7 årig valack som inte alls gillar att vara travhäst, han verkar inte alls vilja tävla.

Fungerar mycket bra i träningen, är glad, positiv, mycket trevlig och väluppfostrad samt har en ork utöver det vanliga, en lågpulsare som han säger. Hästen är dessutom mycket riden, har testat på monté och ridits mycket i skogen.

Nu har gubben ledsnat att åka på tävlingar bara för att se att hästen inte alls har lust. Han vill mycket hellre vara ridhäst.

Jag har förslagit att han ska ge bort hästen till någon som är distansintresserad. (Om han hittar någon)

Vad krävs egentligen för att en häst ska vara passande för distans?
Jag har ju egentligen ingen aning mer än det lilla jag sett i Ridsport och att man rider långt. ;)

Är det någon som har lust att beskiva en bra distanshäst för mig, för jag har ju sett att en del använder travare.

Är det ens någon idé att försöka få gubben att tänka i dom banorna?

Vad för sorts travare används? Storlek osv..

Tack på förhand.

*Grängesberg som tycker det känns trist att dom funderar på att ta bort en frisk och pigg häst bara för att han inte har den där trav vinnargnistan*

Sv: Hej Distansryttare!

Hej!
Jag tycker helt klart att det kan vara värt att pröva hästen på distans!
Det finns olika typer av travare från små och tunnare till 170cm grövre modell. Alla rider efter sina förutsättningar.

En distanshäst bör kkunna äta och dricka bra på nya platser, kunna resa utan att bli stressad samt gilla att vara ute i skog och mark och ridas länge såväl med andra hästar i en klunga som ensam mil efter mil. Den bör vara lugn att hantera och sadla eftersom det är ngt man gör flera gånger under dagen.

Vill du veta mer om travare som distanshäst och vad som kan passa så rekommenderar jag dig att PM:a cardigan för hon har stor erfarenhet av travare på distans.

Kolla även hur hästen är att visa i trav vid handen. Man springer upp för veterinärerna ett antal gånger och det är en fördel om hästen har en bra taktfast trav. Vissa travare kan ha lite konstiga rörelser i så sakta trav.
Annars är det bara att prova. Det låter som en bra häst.
// Linda

Svarar båda i samma..

Tack för era svar.

Hästen är van att resa i och med att han åkt en del på travtävlingar, lätt att lasta och har lätt för att koppla av i ny miljö, han är inget stressad alls.

Han har vart hos samma ägare sedan födseln, så han är ingen som valsat runt utan är en lugn och trygg häst, lite stor tycker jag, men sen är jag ju ganska liten också, han är väl runt 167 kanske. Lite grövre modell, lite halvblodslik i modellen, dvs ingen sådan där "racertravare".

Så det låter ju som om att det kan vara värt ett försök att hitta en distansintresserad ryttare till honom.

Ska skicka ett PM till Cardigan för att höra mer om han kanske kan passa för det.

Hej!
Jag har en häst med liknande förflutet, men hon gick bara 5 starter sen gav de upp henne. Hon har inte riktig "travartrav" (dvs skjuter inte fram bakbenen framför frambenen), är/har varit bettskygg och funkade inte alls för travbanan. Hon älskar distans, och jag älskar verkligen att träna med henne :love: Hon är väldigt speciell, ingen man sätter där man vill hux flux så att säga utan att först ha hennes förtroende, men nu när vi kommit ihop oss ordentligt funkar det väldigt bra. Har hittills bara startat en PP 30km, men det gick bra och när hon lugnat sig och förstod vad jag bad om (efter ca 1 mil..hehe..innan var hon hyperstressad och skulle ha av mig :eek:) så kändes en väldig gnista i henne :love:

tycker absolut att det låter som att den hästen ska ha en chans i distansen! Vilja, motivation och uthållighet, och framför allt - mod och förtroende för sin ryttare, är de byggstenar jag vill ha (hm jag är rätt nybörjare fortfarande..men aja :o). Alla tävlar ju på sin egen ribba och tempot på en PP brukar vara ca 10km/h för att klara maxtiden, så man har utrymme att ta det lugnt om man behöver/vill.

Distans är roligt :bump:

Hej
Jag har en travare som är stor och grov. Egentligen inte den sort man tror kan passa till distans.
Min "lillesnutt" är 168 cm hög och väger ca 570 kg. Han är väl mer halvblodslik i typen. Men han tuffar på och gillar distansritt.
I år som är hans 3:e distanssäsong, har han gjort gdk ritter i både 120 och 100 km klasser. Ska tillägga att dessa ritter gjorde han i extrem värme, på A9 och Rimbo.
Jag tror mycket handlar om hur man trivs tillsammans också.
Vi tränade hopp och dressyr som gympa förra vintern/våren.
Ska lägga in fler sådana pass under vinterträningen inför nästa säsong.
Allt för att han ska kunna få upp smidigheten. :bump:
Dock har han ju svårt med snårig och stening terräng :(.
Dels för att en travhäst aldrig tränas på dessa underlag och dels för att han har stora fötter. 4:or fram och 6:or bak...Ja ni förstår att han står stadigt, på plan mark:D

Förutom det som andra säger om resande och temperament, så är det viktigt att hästen är byggd och rör sig bra.

En lättare modell hellre, kvadratisk, och inte överbyggd. En häst med lätta gångarter, där den inte landar tungt, varken i trav eller galopp. Och en häst som naturligt har en galopp och som själv väljer det i hagen när den leker. Inte för stor heller. Då blir det ofta mycket tyngd och slitage.

Jag har bara i sett en travhäst som motsvarat detta med gångarterna. En distanshäst tycker jag måste ha tre bra gångarter att utnyttja. Annars krävs det tålamod och tålighet hos både häst och ryttare om det är mest trav som det blir på banorna. Jobbigt, säger jag.

Sedan skall man väl också tänka på att dra iväg i höga farter i tävlingstrav sliter oerhört.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara i sett en travhäst som motsvarat detta med gångarterna. En distanshäst tycker jag måste ha tre bra gångarter att utnyttja. Annars krävs det tålamod och tålighet hos både häst och ryttare om det är mest trav som det blir på banorna. Jobbigt, säger jag.

Sedan skall man väl också tänka på att dra iväg i höga farter i tävlingstrav sliter oerhört.

Hälsning Maja

Jag har en travhäst som jag tycker uppfyller dessa kriterier. Hon har inte riktig tävlingstrav, och rullar emellanåt själv över i galopp istället för att "hets-trava". Har träffat flertalet som skulle kunna passa.
Självklart funkar inte distans för alla, och omskolning av en travare är ingenting man gör på en dag. Sant också att många travare (speciellt om det faktiskt gått riktigt bra på travtävlingarna, då de har just den tävlingstrav som man sedan vill skola om) är väldigt svåra att få att gå lösgjort, mjukt, flytande och bära sig i samtliga gångarter. Men väldigt många klarar det ju också, det gäller att hitta rätt individ antar jag.
Men det finns inte en enda ras där varenda individ är perfekt på alla punkter, man får välja ett tempo och en sträcka som passar individen oavsett vad man har för häst. Jag satsar inte på eliten, men jag & min häst kommer att försöka nå så långt som vi kan & vill. Man ska alltid kämpa mot sina egna mål.

Dels för att en travhäst aldrig tränas på dessa underlag och dels för att han har stora fötter. 4:or fram och 6:or bak...Ja ni förstår att han står stadigt, på plan mark:D

Många travhästar körs i skogen.
Men det är ju under andra förhållanden än under en distansritt t.ex. ;)

hej jag vill inte störa. men min häst ramlade från ett berg, och fick en kula på ryggen. men nu är den nästan helt borta. tycker ni att men kanse ska försöka tävla honom igen:confused:

Jag har en travhäst som jag tycker uppfyller dessa kriterier. Hon har inte riktig tävlingstrav, och rullar emellanåt själv över i galopp istället för att "hets-trava". Har träffat flertalet som skulle kunna passa.
Självklart funkar inte distans för alla, och omskolning av en travare är ingenting man gör på en dag. Sant också att många travare (speciellt om det faktiskt gått riktigt bra på travtävlingarna, då de har just den tävlingstrav som man sedan vill skola om) är väldigt svåra att få att gå lösgjort, mjukt, flytande och bära sig i samtliga gångarter. Men väldigt många klarar det ju också, det gäller att hitta rätt individ antar jag.
Men det finns inte en enda ras där varenda individ är perfekt på alla punkter, man får välja ett tempo och en sträcka som passar individen oavsett vad man har för häst. Jag satsar inte på eliten, men jag & min häst kommer att försöka nå så långt som vi kan & vill. Man ska alltid kämpa mot sina egna mål.

Visst är det så när det gäller lämpliga gångarter att det handlar om individ och inte ras. Hade en fullblodsvalack som sprungit in lite pengar på galoppen, men som distanshäst var han värdelös då han landade tungt i både trav och galopp. Jättejobbig att rida länge, men SÅ himla rolig på hoppbanan.

Har två araber nu. Den ena en dröm i alla gångarter, man sitter som gjuten i både trav och galopp. Han skulle man kunna rida på i evigheter om det inte vore för att distanstränandet lockade fram spatt. Sedan har jag en arab som har stötig trav och galopp, men som ändå är en häst som ser ut att flyta fram jättetrevligt i dressyr och på hoppbanan så är det en helt annan sak än när man rider ut. Där blir man ett med hästen och han fattar galopp enbart med tanken känns det som när man skall hoppa bana.

Några travhästar har jag haft med. Ett sto som hade en helt ok trav för distans. Inte underbar, men ok. Att sedan få henne i galopp var stört omöjligt utan att hon slängde sig in i den i hög fart. Däremot på ridbanan inga problem. Märkligt.

Travhästen jag berättade om, den är nu fem år och jag har bara kört den och sett den, wow. Vilket flyt, vilken lätthet. T.o.m. en dressyrare jag känner går och väntar på att den skall vara färdig på travet så att hon får skola om den. Och hon har redan två välstammade halvlblod att leka med.

Hälsning Maja

Det låter ju som en utmärkt ridhäst åtminstone, den borde inte bli svår att sälja kan man tycka. Synd att ta bort en trevlig häst om han kan få ett fortsatt bra liv som ridhäst.

Mitt gamla varmblod på 11 år gick en CR i somras med utmärkt resultat, han är i och för sig riden i många år men bara på "skogsmullenivå". Har egentligen ingen vidare exteriör med lång rygg, 165 hög och överbyggd, men kan ligga och mala i lagom tempo hur länge som helst och är väldigt lättränad (vilket varmbloden ju oftast är och det är ju en enorm fördel).

Travare är ju oftast så himla obesvärade av nya platser så jag tycker de måste passa utmärkt för distans, åtminstone i lägre klasser, om de inte dras med gamla skador och har en hyggligt avspänd galopp.

Liknande trådar

Ridning Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde...
2
Svar
20
· Visningar
2 153
Senast: mackan
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 013
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag kunde tydligen inte hålla mig borta från ridningen ändå. :p Även om jag fick ett infall och blixtruttnade och slutade abrupt på...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka