Hej blir galen snart!

raggarn

Trådstartare
Hej jag blir galen snart jag har en hund(stor 70 kg) på ett år som är såå trotsig...Han lyssnar inte!!!! när jag ropar på honnom så kollar han på mig och sedan hoppar till som om jag skulle busa med honnom...(tror lite beror på att jag fick honnom som 8 månaders unghund) men jag har väärkligen brottats med honnom!
Tro inte att det är för att jag är för vek för det är jag inte!!(har 2 schäfrar med)men han är ju såå stor man kan ej ta honnom på samma sätt som dem....
Ni som har stora raser hur gör ni när de gör fel???
Lyssnar för det mässta men jag vill att han lyssnar hela tiden
Vill tillägga att han setat i hund gård 8 månader innan vi köpte honnom så han tycker nog att det är rätt skönt att få komma ut!
Tacksam för svar mvh E,S

Sv: Hej blir galen snart!

Det där är reklam, och totalt förbjudet. Det får ni ta privat.

Hej...jag har lyckats träna 2 schäfrar bra med men är tyverr nybörjare på storlek 80kg!! vill bara ha tipps på saker för att få han mer uppmärksam på mig..
funkar ej med godis leksaker.
när han ej lyssnar så vet han ej vad nej är! när han gör fel ex så vet jag ej hur jag ska få honnom att fatta det har provat det mässta!
HAN ÄR TROTSIG!! de andra har det funkat med att vara bestämd i rösten och kanske trycka ner....men 80kg det funkar ej!

Min yngsta va så när hon var runt åtta månader!
Hennes uttryck när jag gav henne ett kommando (som hon, trodde jag, kunde) så såg hon ut som om jag pratade grekiska:confused::eek:
Spelade ingen roll hur bestämd jag blev med henne så hade hon den där minen på sig:devil:
Det tog ganska lång tid att fixa till men jag va hemskt noga med att bara jag började leka, aldrig hon! Hon fick sitta å vänta på maten, vänta innan hon gick ut osv. allt som hon tyckte va kul gick igenom någon form av lydnad först!
Tillslut så började jag märka skillnad och i dag har vi inte alls lika mkt bekymmer:banana:
Hoppas att dettta kan vara till någon hjälp:)
//C

HAN ÄR TROTSIG!! de andra har det funkat med att vara bestämd i rösten och kanske trycka ner....men 80kg det funkar ej!

Varför ska du trycka ner honom? :confused:
Jag har haft en hund ungefär i samma storlek, och min ena hund är nu på god väg att även han bli lika stor.
Inkallningen satt som berget på min gamle stora, och den är på god väg med den unga, utan att jag ens funderat på att "trycka ner" dom.

Hitta en belöning som hunden verkligen gillar, ropa bara när du är nära honom och helt säker på att han kommer, belöna i massor, sluta precis när du känner att han vill mer. Kommer han inte - så använd belöningen själv och ha skitkul, och uteslut honom ur din lek, eller godisletande eller var det nu kan vara, så att han går miste om massa kul när han skiter i dig.

Tänkte på en sak till; Du skrev att du inte kan få honom att förstå när han gör fel - har du någonsin visat och belönat, när han gör Rätt?

Senast ändrad:

Jag har haft en hund ungefär i samma storlek, och min ena hund är nu på god väg att även han bli lika stor.
Inkallningen satt som berget på min gamle stora, och den är på god väg med den unga, utan att jag ens funderat på att "trycka ner" dom.

Hitta en belöning som hunden verkligen gillar, ropa bara när du är nära honom och helt säker på att han kommer, belöna i massor, sluta precis när du känner att han vill mer. Kommer han inte - så använd belöningen själv och ha skitkul, och uteslut honom ur din lek, eller godisletande eller var det nu kan vara, så att han går miste om massa kul när han skiter i dig.

Tänkte på en sak till; Du skrev att du inte kan få honom att förstå när han gör fel - har du någonsin visat och belönat, när han gör Rätt?

:bow::bow::bow:

först och främst, innan du försöker dig på någon annan träning, ska hunden kunna "bra" och "nej"/alt klickertränar du, men det tar tid och är svårare med en crossover.

nej lärs INTE in genom obehag! nej kan vara ett lika positivt kommando som sitt eller hit. nej betyder "sluta med det du gör och invänta nytt kommando".

bra lärs med fördel in med hjälp av en riktigt bra belöning. vilken är din hunds favoritbelöning? boll? köttbullar? kamptrasa?

glöm bara inte att det är du som äger belöningarna. det är inte bara för hunden att komma och hämta när den vill ha. en belöning får man efter en prestation.

sedan trotsar hundar inte. de testar gränser. har gränserna varit luddiga kan man räkna med mer testande. hunden vill ju bara helt säkert veta var de går!

Hej trycka ner och trycka ner...jag gör som de dominanta hundarna el tikarna gör med valpen när de lär dem de brukar funka när man gör så för då förstår hunden och minns valp stadiet då tiken gjorde så och vad hon menade.
Jag har belönat med lek,köttbullar name it ! berömmer allt han gör bra! Jag är hård men skulle alldrig vara elak!!!!
han lyssnar ju såå bra i bland:confused:

först och främst, innan du försöker dig på någon annan träning, ska hunden kunna "bra" och "nej"/alt klickertränar du, men det tar tid och är svårare med en crossover.

Hej...jag har tränat 2 st schäfrar vilka lyder blint!
är medveten om att nej ej ska vara ett obehag men jag har bara haft hunden 3 månader!! och han har alldrig varit utanför en hundgård försen jag köpte honnom.....
Jag är medveten om hur man tränar hundar ville bara ha tipps på alt sätt att träna hund då denna hund struntar i det mässta!!!
visst testar han ,men mkt beror nog på att han setat i skogen och ej känt andra dofter och sett något annat än träd och älgar.....

Vad gör dom dominanta hundarna och tikarna mot valparna menar du? Lägger ner på rygg?
Jag har aldrig sett någon hund göra så mot en valp, men det händer säkert.

Men tror du att din hund ser dig som en annan hund och per automatik minns valpstadiet?
Du ser inte ut som en hund, du gör inte som hund, du beteer dig inte som en hund och du luktar inte som en hund.
Är du verkligen säker på att han assosierar ditt försök till att trycka ner till tiken?

Hur hunden ser på oss kan vi ju aldrig säkert veta, men jag tror verkligen inte att dom ser oss som "dominanta hundar eller tikar"...

Kanske sätta på honom en sele och långlina och verkligen träna järnet?
Övning ger färdighet! Har du långlinan på kan du ju stoppa honom med den, så behöver du inte känna dig osäker när han är lös, utan kan träna massor av inkallningar och sen släppa iväg honom igen, så att det verkligen blir kul att vara med dig en stund!

Senast ändrad:

men såna är schäfrar. "din önskan är min lag" liksom. du måste vara mycket tydligare, mycket mer konsekvent och räkna med att det tar mycket längre tid med andra raser.

sedan vill jag gärna att du ger mig ett enda exempel på en hund som trycker ner en annan hund och på så sätt skapar en god inkallning?

men såna är schäfrar. "din önskan är min lag" liksom. du måste vara mycket tydligare, mycket mer konsekvent och räkna med att det tar mycket längre tid med andra raser.

sedan vill jag gärna att du ger mig ett enda exempel på en hund som trycker ner en annan hund och på så sätt skapar en god inkallning?

Hej jag tror att vissa har missuppfattat lite....
Jag trycker ej ner hunden vid inkallning!!!
Jag har bara gjort det då hunden testar mig (och jag trycker ej ner hunden bara visar att jag är starkare)...så gör våra hundar med varandra!! det är alltid lättare att lära hunden genom att visa vad man menar komandon fattar de ej det är som om jag skulle säga åt er att bla,bla,bla typ... hundarna kollar på kroppspråk när man tränar dem du kan lika väl lära dem att sitta med ett hand komando mina schäfrar har jag bara tecken för vad jag vill att de ska göra...

Hunden förstår inte sitt ex de enda de förstår är ditt kroppsspråk då du säger det!!
Jag har gått kurser för många tränar till och med utlänska alla säger samma sak hunden fattar inte ord bara vad du singnalerar i samband då du säger det!
Så träning kan jag tro mig...han kan såå mkt annat..men inkallningen är ej så bra då han ej kommer med det samma....
Jag ville ha hjälp med saker för att få honnom att vilja komma på en gång godis funkar ej och inte lek jag har hoppat och stutsat för att värka intresangt men inget funkar...han ska nosa lite först typ...jag hoppas att ni förstår vad jag menar nu och tack för alla tipps

hundarna kollar på kroppspråk när man tränar dem du kan lika väl lära dem att sitta med ett hand komando mina schäfrar har jag bara tecken för vad jag vill att de ska göra...

Hunden förstår inte sitt ex de enda de förstår är ditt kroppsspråk då du säger det!!
Jag har gått kurser för många tränar till och med utlänska alla säger samma sak hunden fattar inte ord bara vad du singnalerar i samband då du säger det!

Det där håller jag inte riktigt med om.. Låt säga att min hund är ute i trädgården på framsidan av huset och jag står på baksidan av huset och kallar på honom. Då kommer han och så vitt jag vet så har han inte röntgensyn och kan se vad jag gör med min kropp när jag kallar på honom...
Sen förstår inte hunden vad sitt betyder men dom förstår innebörden av ordet - dvs dom förstår vad dom ska göra när man säger vissa saker. En hund tänker inte som oss "jaha nu sa hon sitt och då ska jag sätta mig på rumpan". Man kan ju lika gärna träna in ett "moment" med helt andra kommandon än dom vanliga. Istället för att säga "sitt" kanske man säger "kofta" tex.

Till ämnet: Träna din hund med lina under inkallningarna eller om man är två stycken så håller den ena i hunden medans den andra springer iväg en bit och pockar på hundens uppmärksamhet och sen släpper på givet kommando. Då får du ju upp ett intresse för dig hos hunden och den får massor av beröm när det kommer.

Det där håller jag inte riktigt med om.. Låt säga att min hund är ute i trädgården på framsidan av huset och jag står på baksidan av huset och kallar på honom. Då kommer han och så vitt jag vet så har han inte röntgensyn och kan se vad jag gör med min kropp när jag kallar på honom...
Sen förstår inte hunden vad sitt betyder men dom förstår innebörden av ordet - dvs dom förstår vad dom ska göra när man säger vissa saker. En hund tänker inte som oss "jaha nu sa hon sitt och då ska jag sätta mig på rumpan". Man kan ju lika gärna träna in ett "moment" med helt andra kommandon än dom vanliga. Istället för att säga "sitt" kanske man säger "kofta" tex.

Till ämnet: Träna din hund med lina under inkallningarna eller om man är två stycken så håller den ena i hunden medans den andra springer iväg en bit och pockar på hundens uppmärksamhet och sen släpper på givet kommando. Då får du ju upp ett intresse för dig hos hunden och den får massor av beröm när det kommer.

Tack för tippsen
Vill bara säga att jag menade inte riktigt som du uppfattade jag menade från början då du tränar innan de förstår ordet så kollar de på vad du visar att de skall göra så de förstår inte ordet sitt ex men de lär sig det när du visar vad du menar, om du sedan säger sitt så lägger de ihop 1+2 och får fram vad du menar! du skulle lika gärna kunna säga kartong när du vill att hunden skall sitta bara hunden vet vad du vill att den skall göra och det måsste du ju visa eller?
mina schäfrar säger jag ex inte sitt åt jag visar med handen ett tecken så sitter de för då förstår dem även om de ej skulle höra vad jag sa...hur som hällst så vill jag bar tacka alla för er hjälpsamhet:bow:
förlåt att jag skrev luddigt mkt blev fel tyverr:confused:

Du var inte särskilt luddig jag förstod precis vad du menade. Det var inga nya konstiga saker du beskrev. Jag har också sett hundar trycka ner varandra/ bita varandra över ansiktet etc även om det nu inte är i inkallningssyfte. Det jag tycker är lite anmärkningsvärt är att man verkar vilja misstolka det du skrev bara för att du nämnde att du tar tag i hunden. Det är verkligen inget nytt- det funkar asbra för vissa inte alls för andra men det är verkligen inget nytt eller konstigt varför fick du så underliga svar? Har inget tips till dig ville bara nämna att det var inga galenskaper du skrev så tro inte det.

Du var inte särskilt luddig jag förstod precis vad du menade. Det var inga nya konstiga saker du beskrev. Jag har också sett hundar trycka ner varandra/ bita varandra över ansiktet etc även om det nu inte är i inkallningssyfte. Det jag tycker är lite anmärkningsvärt är att man verkar vilja misstolka det du skrev bara för att du nämnde att du tar tag i hunden. Det är verkligen inget nytt- det funkar asbra för vissa inte alls för andra men det är verkligen inget nytt eller konstigt varför fick du så underliga svar? Har inget tips till dig ville bara nämna att det var inga galenskaper du skrev så tro inte det.

Ja... ha ha... vad ska man säga det är ju Buke i ett nötskal att vilja få alla till idioter... Självklart trycker hundar ger varandra... tur att det finns folk som svarar vettigt, som Aragorn... Suck... Kämpa på Raggarn, här finns nog tyvärr inte mycket hjälp att få när folk är på det här humöret...

mina labbe trycker inte ner andra hundar. han kan leka maktlekar, där han vildsint försvarar ett visst föremål, men aldrig att han går fram och trycker ner en annan hund bara sådär. en enda gång har han blivit arg och "slagit näven i bordet", men inte ens då använde han sig av sin styrka, utan det räckte med ett vrål och ett kropsspråk som inte kunde missförstås. när han får nog skjuter han ifrån sig jobbiga hundar med en mängd avståndstagande signaler.

det är hans, och de flesta andra självsäkra hundars sätt att fostra. och det är effektivt.

tiken däremot, hon är mycket osäker och gör så som ni beskriver. hon hoppar på, utmanar med hakan på ryggen och försöker trycka ner allt och alla. de som svarar upp ger hon ordentligt med stryk.

vilken av mina hundar tror ni är den bästa ledaren?

ska försöka svara lite tydligare på hur jag hade gått tillväga.

innan du börjar måste du hitta en belöning som din hund gillar. om varken kel, lek eller föremål fungerar så kan du göra din hund hungrig genom att skippa ett mål mat eller träna innan måltiderna. är hunden hungrig blir godis (t ex köttbullar eller något annat smaskigt) mycket mera värt.

först och främst är det viktigt att du är konsekvent. du får aldrig misslyckas. ha därför hunden kopplad alltid, t ex i långlina. kommer inte hunden när du kallar så ser du till att den hamnar hos dig ändå. kommer hunden frivilligt ska den givetvis belönas. men inte överdrivet yvigt varje gång. du ska kunna visa hunden att den har varit extra duktig också.

använd aldrig mer än ett kommando om du inte vill att hit-kommandot ska vara hit-paus-hit.

belöna spontant upptagen kontakt! detta tror jag är vanligt att folk missar. söker hunden frivilligt upp dig, så belöna!

Sen förstår inte hunden vad sitt betyder men dom förstår innebörden av ordet - dvs dom förstår vad dom ska göra när man säger vissa saker.

Det DÄR får du förklara:D

Dom vet inte vad ordet betyder men dom vet innebörden av det och vad de ska göra? Alltså måste de veta vad det betyder.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Kan börja med att säga att vi har varit hos veterinär idag. I fredags så låg jag och vovven i soffan och tittade på tv (hunden...
Svar
9
· Visningar
2 944
Senast: rotterod
·
Hundhälsa hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen...
Svar
9
· Visningar
6 673
Senast: vallhund
·
S
Övr. Hund Har en underbar DSG hane på 3år, han är världens mysigaste! Inne kan man bara ligga och gosa en hel dag, busig ute och lyssnar när man...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: Novanna
·
B
Övr. Hund hej jag har en hund blandras schäfer/new foundland som jag har lite problem med. Egentligen har jag bara ett problem med honom på alla...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur