Status
Stängd för vidare inlägg.
S

shausha

Jag har ett litet problem, eller nja, inte problem men jag skulle behöva lite råd från er därute!
Jag ska om en månad åka till USA för att jobba som ridlärare på ett läger för tjejer i åldern 7-14 år med inriktningen hästar. Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv och har mkt att lära ut till barn och ungdomar, det jag skulle behöva hjälp med är lite förslag på olika nyttiga (och roliga) övningar som man kan köra på lektionerna. Alla förslag tas tacksamt emot, även rena tips om hur man lär ut så bra som möjligt!

Jag är så tacksam för alla svar jag får :bow:

Hälsningar // shausha :bump:

Sv: Hej Alla!

Mm, det ska bli så roligt :banana:

Grejen är att de delas in i grupper, från rena nybörjare till lite duktigare. Jag kommer att få hålla lektioner för alla grupper, det är det som gör det lite knepigt :smirk:

Okej.. Just nu har jag idé torka, men jag ska fundera på det.
Sen behöver du ju inte ha olika övningar i grupperna, det är ju bara att se till att det är på "bebisnivå" för de mindre rutinerade och sen mer avancerat ju bättre de är.

Jag har haft en grupp ungar i den åldern, och det roligaste dom visste (förutom att galoppera och hoppa nåt enstaka 20 cm hinder) var att göra balansövningar! Som sitta i damsadel, jorden runt, rida baklänges, rida utan tyglar och stigläder mm. Kräver väl dock att man känner hästarna och vet att dom inte hittar på nåt sattyg! ;)
Uteritt var alltid populärt med.
Jag såg alltid till att alla förstod vad jag menade och sa jämt, och poängterade alltid och mycket att det finns inga dumma frågor etc, så dom alltid skulle våga fråga!

Hoppas du får massa skoj och lycka till!

Ja, jag funderade också lite på det, det skulle säkert vara roligt att hitta på något sånt :)
Tack för tipset :bow:

Vad jag tycker är roligt är att man gör styrövningar med tex koner som man inte får välta eller bommar som man inte får slå i när man styr runt i banor mellan bommar och sånt. detta tycker jag är kul att göra även som van, för man får in lite tävlingsinstinkter då och vill vara så bra som möjligt.

Vet du om de rider "engelskt" eller "western"? Oavsett så är det kul med "trailbanor". De kan göras med nästan vilken rekvisita som helst och det kan vara en aktivitet i sig att göra den tillsammans.

Du fick ju ett bra tips med "hästgympa". Longering med balansövningar kan också vara kul. Kanske de mer erfarna kan vara med och longera?

Man kan låta dem sätta ihop och öva in en kadrilj. Kanske också klä ut sig? De kan ju jobba utifrån ngt tema. MÅNGA timmars sysselsättning. Och kul!

Wow! Vad jag blev inspirerad nu (och avis!)! Jag vill OCKSÅ åka till USA!

*KL*

Enda tipset jag har är att vara noga med at berätta VARFÖR de ska göra si eller så...jag saknade det otroligt mycket på ridskolan jag gick på, visste aldrig varför jag gjorde en massa saker.. o.O

Lycka till! :D

nu är jag ordentligt avundsjuk här ;) fast jag ska faktiskt också till usa i sommar :bump:

som sagt, olika "banor" är jätteroligt , rida mellan koner och så . De lite bättre kanske kan hoppa t.ex 30 cms banor , men jag tror alla tycker det jag nämnde först är roligt :D
och för att glädja barnen lite kan du göra lektionerna annorlunda , t.ex hålla lektion i en clowndräkt eller liknande .

Lycka till :banana:

Åh, vad kul att åka till USA.. Alltid lika trevligt där :smirk:

Som sagt, balansövningar är nog uppskattat. Det tyckte jag var roligt på ridskoletiden iaf :D
Kanske bruksridningsrelaterade övningar skulle vara roligt också ;)
Där får ju både hästen och ryttaren tänka till lite..

Hoppas du får det kul och att allt går bra! :banana:

TACK TACK TACK till alla för att ni har svarat! :bow:

Med er hjälp har jag fått en massa bra idéer om vad man kan göra, lite läskigt är det ändå att åka iväg, men det släpper säkert när man väl är där! Det ska bli såå kul :bump:

Om någon har fler idéer så tar jag tacksamt emot :d

hejhej:D

Något som också är kul är om man lägger upp klossar på staketet runt ridbanan (om det nu finns ett sådant) å sedan ska man rida förbi å slå ner klossarna med en pinne eller något liknande.
Man kan ju variera farten efter hur duktiga dom är. Att styra på en hand är ju alltid en bra träning;)

Hoppas du får det kul i USA:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag går i åttan på högstadiet och börja tänka på mitt gymnasieval! Jag har hyrhäst och tar lektioner i ridning, mitt största...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama