Hectorsadel

Melli

Trådstartare
Hur är en hectorsadel uppbyggd. Som en western-, dressyr-, barock- eller annan sadel? Och hur det är att rida i den, för er som provat?

//Melli

om det är sadeln jag tänker på.. så är det en bladsadel.
Steeenhård! :mad:
Men man satt ganska bra i den. fast jag kunde inte sitta på rumpan efter två turer i en sån. :crazy:

Den är otroligt hård att rida i i början, men man vänjer sig. Efter ett tag älskar man den.Jag tycker det är lätt att få en bra sits i den också.
Jag är bara nöjd med min, och den passar perfekt på min häst.

jag tror också att man vänjer sig,
fast vilken plåga. jag började nätan grina, kunde inte sitta på baken :crazy: var tvungen att ha ett fårskinn emellan :o

Haha, var det så hemskt?
Jag tycker inte det var så farligt första gången, bara obekvämt.

Hårda sadlar är hemskt. Jag har ju börjat rida efter min lilla gipsning på fyra månader och min westernsadel gjorde min gump så satans öm så jag nästan bröt ihop en gång, så jag förstår hur du menar. Visste inte vad jag skulle ta mig till, men man vänjer sig vid det, som sagt!

Tycker att dom ser trevliga ut. Har du någon bild på när du rider med den?

Tror du att det kan vara en bra sadel att barocka i så smått?

Javisst, dem fungerar bra till det mesta tycker jag. Rider lite barock själv i min och vet många andra som gör också. Men den fungerar lika bra till hoppning och uteritt.

Har bilder men har inte riktigt koll på hur man lägger upp dem här.

En Hectorsadel är en vanlig westernbom som är klädd i så lite läder som möjligt för att ta så lite plats som möjligt på hästens rygg, samt att det går att stoppa dem lite undertill för att justera dem för olika hästar.

jo det var såå farligt.
red i en 3 gånger under 2 dagar på en kurs.
Första gången gick det ok, men ack den tredje.. fy f-n!
hade sån smärta att jag knappt kunde ta mig hem med bilen, och jag luras inte! :crazy:
fast jag har fått höra tidigare att mina sittben sticker ut rätt mycket,,,, :o

Jo om du red så många gånger på två dagar kan jag förstå att det kändes. ;)
Låter inte så kul alls.

nä,huvva!

skulle aldrig köpa en sån!
däremot en bolös = Ja tack! Mjukt och skönt!

Vad gör man inte för en sadel som passar hästen? :smirk:
Men som sagt, men vänjer sig. Föredrar den här framför min andra bra mycket mjukare sadel nu.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: Tora
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka