Headshaking

chilipop

Trådstartare
Hej!

Jag har ett mysterium... Tänkte om någon här har någon erfarenhet eller vet vad som kan vara problemet för jag har ingen aning...

Jag har ett 11 årigt sto som jag ägt i 7 år. Hon har alltid haft lite känsliga luftvägar men har aldrig varit något problem.
I höstas började hon slå mulen mot bringan när jag red. Så jag kollade tänderna, ingen förbättring. Sen åkte jag in med henne till klinik, hon var lite slemmig och röd i de övre luftvägarna, plus att hon blev konstaterad med allergi mot 3 sorters pollen och 3 sorters kvalster. Hon har fått slämlösande och kortison.

Hon mår bättre men slår fortfarande med huvudet när jag rider. Mår annars super, pigg och glad och vill jobba.

Red här om dagen med grimma och grimskaft och var då helt symtomfri, red dagen efter med snällt bett och snäll nosgrimma och allt kom tillbaka...

Sv: Headshaking

Kan inget om headshaking men iom att hon fungerade i grimma och grimskaft kanske ett bettlöst alternativt kunde vara en idé? Finns ett på H**ks för drygt 400 kr

Hej!

Jag har en häst som sedan 3 år tillbaka lidit av hs, trodde jag. Det har nu visat sig att han har en lös benbit i käkleden vilket resulterat till kraftiga inflamationer i käklederna och skak på huvudet liknande hs. I och med detta har jag letat ihjäl mig efter lösningar på detta problem (men som då inte hjälpa då det inte va hs som var problemet i grunden).

Mitt största tips till dig är att gå in och läsa om hs på www.equiwinner.com där srår allt vad gäller hs och också svar på din fråga om varför din häst bara har problem vid ridning. Gå sedan in på annathelander.se där allt finns på svenska och RING henne. Hon är mycket trevlig och duktig inom detta område och är det hs som din häst har så kommer hon bli frisk. Dessutom får du tävla under och efter denna bahandling.

Veterinärer kan inte vidare mkt om hs, de säger bara att det inte finns något att göra. Försäkringsbokag är ännu värre och tas detta upp med de så nämn aldrig något om hs utan beskriv bara andra problem om du kontaktar dem

Lycka till!!

1000 tack!!! Ska genast ut och kolla! Var det hon som upptäckte att din häst hade en lös benbit eller vem kom på detta?

Det var veterinär som hittade till slut.
De tidigare veterinärer jag har haft kontakt med har inte ens kollat käklederna men med hjälp av ultraljud hittade vi benbiten utan problem, när vi väl kollade . Hästen är nu under behandling och vi vet inte än hur det kommer sluta. Lös benbit i käkleden ska dock höra till det ytterst ovanliga så jag hoppas nästan för din skull att det "bara" är hs hos din häst, om nu equiwinner hjälper.

En del hs-hästar blir bättre om de får ha ett nosnät över mulen vid ridning. Så det är ju något du skulle kunna testa bara för att se om det blir en skillnad.

Jag har ett sto som har fått diagnosen pollenallergi. Hon har liknande symtom som din. Jag skulle inte tippa på att det är headsakingsyndrom utan mer att det bara är extrem jobbigt för henne. jag brukar ge mitt sto medicin från mars till augusti(kortison och örter) då funkar hon hyfsat men det blir aldrig hundra.. om jag hade varit du hade jag kollat med vetrinären vilken medicin du ska ha och sen är det väl bara att ta det lugnt dom dagar hon tycker är jobbigt.. så har jag fått gör ..men det nätet mot headsakingen har jag testat och visst d blev en förbättring då hon tänkte på nått annat och att mulan skyddades från dammet..
Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Min snart 8 åriga schäfer har återkommande besvär av öroninflammationer i båda sina öron och nu verkar till och med våra veterinärer ha...
Svar
16
· Visningar
4 075
Senast: Filur F
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 767
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31