headshaking, öronproblem eller VAD??

P

plymen

Jag skulle gärna höra andras ideer och tankar om vad jag ska göra till nästa.

Har skrivit lite om min häst i en annan tråd, men fick ingen respons så jag gör en egen tråd. Ska försöka ta det så kort som möjligt..

Började sakta rida min häst igen för ca 2,5 månader sedan. Köpte honom i vintras, men ridningen har av olika orsaker inte blivit av förrän nu i sommar.

För en och en halv månad sedan reagerade på att han knyckte med huvudet ibland när jag red, men jag tänkte inte mer på det, antog att det berodde på flugor..

För en månad sedan reagerade jag på allvar och började försöka reda ut vad det gällde. En kompis red honom också och han kastade med huvudet då med, upp och ner. Jag lät kolla hans tänder, inga problem där. Jag provade också att skippa ridningen och promenerade endast med hästen i grimma i en vecka. Under denna veckan blev han ordentligt värre. Viftandet var konstant och rätt hysteriskt.

Hade veterinären ute. Hon kollade näsa, mun, öron och nacke. Det enda hon hittade var knottbitna öron, så jag fick behandla dem med antibiotikagel. Hon tyckte att vi behandlar öronen först och ser om hans huvudskakande försvinner med det.

Nu har jag behandlat i två veckor och hästen har flughuva dygnet runt förutom de gånger han plockat av den:grin:

Jag kan rida honom på ridplanen. Då viftar han 5-10 gånger på 30-40minuter. Rider jag ut i terrängen gör han det konstant.

Han blir inte värre vid solsken, regn eller vind. Temperaturen har heller ingen skillnad.

Kan det vara så att öronen fortfarande är problemet? Det kan ju ta tid förrän de är bra.. Men varför är det skillnad på om man rider ut eller på ridplan??:confused:

Tacksam för ALLA svar och tankar!!:bow:

Sv: headshaking, öronproblem eller VAD??

Ett par följdfrågor som kan vara av intresse -
Vad är det för häst? Hur gammal? Använder du samma sadel på ridbanan och i terrängen? Vilken "nivå" på utbildning har hästen?Du har kollat tänderna men har du kollat bettet?
En tanke till orsak kan vara att din häst helt enkelt börjar trivas med livet och känner förväntan och leklust inför era ridpass. Det kan vara ett sätt för hästen att få utlopp för sina känslor och måste alltså inte vara negativt i ett inledande skede.

Tack för ditt svar! Det är en connemaravalack, 6 år gammal. Jag använder samma sadel, första symptomen kom före jag skaffade denna sadel.

Vad tycker du jag borde kolla med bettet?

Jo, stallägaren där jag har honom på betet funderade lite över samma sak, ifall han bara är lite uppspelt och därför viftar med huvudet då speciellt när man rider ut.. Själv har jag lite svårt att tro det eftersom han är otroligt lugn och snäll i alla lägen och viftandet blir ganska våldsamt och hysteriskt om man rider ut.

Har inte ridit ut nu på senaste tiden och de gånger jag har försökt har jag fått hoppa av efter 500m då det kännts rätt obehagligt att sitta där.. Han gör likadant om han bara har grimma på.

Om man är orolig för headshaking så kanske man ska ta ut en kiropraktor eller liknande.
Jag tror att de är så många som sitter och laborerar i sin egna lilla värld utan att igentligen få en diagnos fastställd på hästen, om det nu finns någon diagnos eller om de handlar om ridning, tics eller annat. :)

Jo det har jag funderat på. Undrar bara hur det kan hänga ihop med att han är värre ute i naturen än på banan. Hade det varit för sjuk nacke, rygg eller annat tänker jag att han nog hade gjort tvärtom, dvs glömt det sjuka i terrängen där det är kul och istället visat symptom på banan då han blir riden mer ordentligt.. Men jag ska definitivt ha det i åtanke.

Nu verkar det kanske inte vara ett problem med bettet men det jag tänkte på var bettets bredd,tjocklek och typ.Alltså om det är ett bett som passar i munnen.

Vad säger förra ägaren? Fanns problemet tidigare?
Går det att få tag på den som har ridit in/utbildat hästen eller förra ägarens instruktör?
Detektivarbete....

Även om hästen är lugn i humöret så kan tex. uppspeltheten få detta uttryck.(Dock inte fastnat på detta som enda orsak)
När du klivit av, fortsätter han då?
Liksom "Mahogney" så anser även jag att ett besök av kiropraktor tex. är på sin plats.

Ja, han fortsätter även fast jag kliver av. Har svårt att tro att det har något med utrustningen att göra då han gör detta också i enbart grimma..

Hästen var på samma plats som den är nu hela förra sommaren och blev riden och körd. Då hade han inga problem. Har inte pratat med förra ägaren, men uppfödaren (som antagligen ridit in hästen) borde gå att få tag på..

Jag köpte honom som hingst och lät kastrera honom.

Ni tycker alltså att jag borde ta ut en kiropraktor? Det är antagligen bättre än massör, eller?

Ska prata med veterinären imorgon och se va hon tycker..

Testa helt klart en kiropraktiker...
Kan vara nerver som ligger i kläm i ryggen, därav att han skakar/kastar med mer huvudet när du rider i terräng = han får jobba mer för att ha koll på sina fötter.
Likaså att han fortsätter med huvudet när du hoppat av; är det något som legat i kläm så "lossnar" det inte på en gång.

Jag har själv problem med rygg/höfter. Var hos en kiropraktiker nu i veckan som la allt till rätta igen. Mitt vänstra ben var 1 cm kortare på grund av att jag satt fast i vänster sida i ryggen.
Efter att han var klar gick det såå mycket bättre att gå !

Hoppas det ordnar sig för dig och hästen !

Tack för ditt svar! Han gör det också vid promenader i enbart grimma, men det är klart, ligger något i kläm så gör det antagligen hela tiden..

Nu har jag pratat med veterinären och hon tyckte att vi skulle avvakta ännu. Hon sa att det kan ta rätt lång tid före öronproblemen ger med sig och alla symptom försvinner.

Mitt sto började också skaka på huvudet i våras. Hon skakade i alla möjliga situationer, vid fodring, ridning, inomhus, utomhus, solsken, vind, snö, osv.

Jag slutade rida med bett, och hon fortsatte skaka till efter några veckor, då blev det mindre och mindre. När det var nästan borta provade jag med bett igen - allt kom tillbaka på ett klick. Efter det har jag inte ridit henne med bett och all skakning har försvunnit.

Jag gissar att det är någonting med munnen, men jag har pga. olika anledningar jag inte kan påverka inte kollat upp det ännu.

Iom att det blivit mindre och mindre och nu till slut försvunnit och hon inte visar några som helst symptom, äter bra osv., så anser jag det inte vara någonting akut, men jag sätter inte in ett bett i munnen på henne förrän hon är kollad.

Jag blev helt förtvivlad när hon började skaka och trodde att nu är det kört. Man känner sig verkligen maktlös när de får de här symptomen, man kan inget göra och man förstår inte vad de vill säga. Jag är överlycklig att det är borta, och jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva det igen.

Lycka till, hoppas det löser sig för er!

Ja, jag vet, man blir ganska förtvivlad:crazy:

Var just och red ca 40min på ridplan i alla gångarter. Han kastade med huvudet mer våldsamt 2-3ggr och så gungade han lite med huvudet 4-5ggr, men däremellan fullt normal och avslappnad..
Hoppas verkligen på att det endast är öronen som spökar..

Men kan du inte prova ta bort bettet ett par veckor för att se om det blir bättre?

Har svårt att tro att det är munnen då munnen är kollad av veterinär och tänderna raspade, ingenting hittades!
Jag har också prövat att endast leda honom i grimma i ca en veckas tid och under den veckan blev han värre.

Dessa 5-10ryckningar per pass är redan en stor förbättring!

Vår equiterapeut har fixat ena hästens huvudskakningar då det var en nerv bakom öronen som låg i kläm. Det var väl för övrigt med tanke på den delen som Lisen och Peder uppfann tränset som inte skall klämma där.

Vissa hästar är också extremt besvärade av insekter. Det råkar verka stämma på vårt exemplar av fyrfoting, som numera är praktiskt taget obesvärad vid uteritter med ett litet flugnät. Kan ses på bild här:
http://www.equilibriumproducts.com/head_shaking/net_reliefreg_net_relief_muzzle_net/

Har läst om nosnäten och det verkar fungera för många head shakers! Det blir nog att pröva ett sådant om han är frisk i övrigt men endå fortsätter kasta med huvudet!

Min häst har samma symptom och jag tror det beror på överkänslighet mot insekter. Han blev getingbiten ansiktet för 2 år sen och blev väldigt stressad efter det. Har också kollat tänder, kiropraktor etc men det är inget fel. Han är orolig om mulen i första hand och i andra hand öronen men det kan säkert vara olika mellan hästar.

Han är också känslig för bett och får nässelfeber om han blir mkt biten.

Det som hjälper är:
1. Flugtäcke och luva när det är som värst. Luvan är en "jätteluva" som skyddar både öron och mulen.
2. Nosnät när vi rider ut. Har faktiskt funkat jättebra. Dock kan jag rekommendera att göra ett eget och inte köpa de svindyra som finns på nätet. det är ett vanligt nät och kardborreband som fästes i nosgrimman.
3. Smörja in mulen med solkräm.
4. Martingal om du riskerar att få en smäll när du rider ut.
5. Inte rida när det är som mest insekter utan på kvällen. När det är som allra varmast får han vila.

Förra sommaren visste vi inte så mkt så då var det värre men denna sommar, när vi gjort det ovan är det stor förbättring. Jag läste allt jag hittade om headshaking och sammanfattningsvis verkar det som om det kan bero på diverse så det gäller att känna sin häst och pröva sig fram.

Lycka till.

Kolla igenom ryggen tycker jag. Givetvis kan det vara insekter som är problemet men det är aldrig fel att kolla ryggen när huvudet flaxar "utan anledning".

Tack för dit svar! Skönt att ni fann en lösning!

Jo, jag tror nog vi ska kolla upp ryggen också!

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 878
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V