headshaking, öronproblem eller VAD??

Sv: headshaking, öronproblem eller VAD??

Hej!

Vi har väldigt liknande problem med vår ponny och det har visat sig att hon är mkt allergisk mot insekter. Hon kliar sig inte, vilket jag hade förväntat mig av en allergiker, men slår väldigt mkt och okontrollerat med huvudet vid ridning. Mest slår hon vid ridning i skogen och minst eller nästan inget vid ridning i ridhus.

Så mitt råd är att ta ett allergitest.

Lycka till!

Tack så mycket för ditt svar! Allergi har jag också funderat över. Räcker det med blodprov eller?

Ja det räcker med ett blodprov :-)

Tack! Är din häst symptomfri nu?

Börjar nog luta åt att det är solen eller (mer troligt?) insekterna som är problemet!

Igår var det massa små små insekter, solen sken och ca 20 grader varmt. Totalt omöjligt att rida, hästen viftade så gott som hela tiden och när jag skulle testa trava tänkte han tappa balansen pga kastandet.

Jag gav upp och skippade ridningen. Gick en promenad med honom i stället. Satt på flughuva och så prövade jag dra ett par strumpbyxor över mulen. Han kastade med huvudet en enda gång under den tiden. Jag drog av strumpbyxan och då blev det genast mera huvudskak.

Idag red jag ca 40 minuter utan huva och alla gångarter. En enda gånga knyckte han med huvudet och däremellan var han helt symptomfri och jätte nöjd och duktig. Idag duggregnade det och var 16grader..

Börjar nog luta åt att det är solen eller (mer troligt?) insekterna som är problemet!

Igår var det massa små små insekter, solen sken och ca 20 grader varmt. Totalt omöjligt att rida, hästen viftade så gott som hela tiden och när jag skulle testa trava tänkte han tappa balansen pga kastandet.

Jag gav upp och skippade ridningen. Gick en promenad med honom i stället. Satt på flughuva och så prövade jag dra ett par strumpbyxor över mulen. Han kastade med huvudet en enda gång under den tiden. Jag drog av strumpbyxan och då blev det genast mera huvudskak.

Idag red jag ca 40 minuter utan huva och alla gångarter. En enda gånga knyckte han med huvudet och däremellan var han helt symptomfri och jätte nöjd och duktig. Idag duggregnade det och var 16grader..

Det låter verkligen som vår häst var förra sommaren. Jag tycker du ska prova att rida med luva och nosskydd ett tag för att han ska få lugn och ro. Om det är så att det är insekter och kanske kombinationen sol så bidrar det att hästen blir stressad vilket kanske kan fövärra "skaket". Om de märker att de har extra skydd kan det kännas skönt och de stressar av. Så känns det som om det varit för vår häst i alla fall. Nu behöver vi inte använda nosskydd lika mkt även om han verkligen inte har slutat skaka på huvet. Det finns en flugluvor som skyddar öronen, huvudet och sen går ner mulen. De går att rida med också. Kostar en hundring. Funkar kanon. Om du tycker det är meckigt med strumpbyxor....

Håller tummarna!

Tack för ditt svar! Är din häst helt symptomfri nu?

Red ut igår för första gången på ca 3 veckor. Hade packat in hela huvudet på honom och han nickade endast en gång under ca 60min ridning. Tyvärr vågade jag inte trava så mycket då han var lite ängslig av att vara ensam i skogen, men för en tid sen gick det ju inte ens att skritta ut 500m så det var en enorm förbättring i alla fall!:)

Vårt exemplar är garanterat irriterad av insekterna, det har stadigt förvärrats sen vi red in i en svärm av flygmyror för några år sedan. Det är enbart flygfän som triggar beteendet, och märks mest ute i skogen. Nätet är en suverän lindring!

Vi rider henne med flughuva och nosskydd och det fungerar mkt bättre, men beteendet finns kvar vissa dagar. Inte lika mycket, men huvudskakningarna kan komma ändå.

Tack för era svar!

Igår red jag på ridplan 45 med huva och strumpbyxor:p Inte så snyggt, men han kastade inte med huvudet en enda gång:laugh:

Hästen har nu varit helt symptomfri flera veckor iaf så länge han rids med huvudet täckt!

Så bra :) får hoppas att det håller i sig!

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 878
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V