P

primax

Min snart 9mån har en lite lustig gång, knycker lite på ena bak, och på nåt sätt vinklar benet utåt.

Har även svårt med en korrekt platsliggning, tippar gärna över, så han hamnar på sidan, vill inte ligga rakt och snyggt.

Ovillig att hoppa in i bilen.

Pratade med uppfödaren om detta, och har varit på besök där, då hon ville se hunden.

Hon tyckte att vi skulle röntga hunden, för hon sa att man kunde misstänka höfledsfel.

Nu är ju varken hon eller jag veterinärer, så ingen av oss kan ju säga att det är så.

Men är detta just "typiskt" för HD som han gör?

Har alrdig haft en HD-hund, så jag vet inget om detta.

Sv: Hd?

Och jag tycker det låter som en typiskt korsbandsskada. Tänk vad olika man ser på saker och ting!

Om hunden står på golvet, ser det ut som om att han står på "tå" med något av bakbenen. Dvs inte står med jämn viktfördelning. Och om du sätter honom, vrider han ut eller in ena knät mer eller mindre?

Vill du ha ett svar så låter du HD röntga hunden o skickar plåtarna till SKK för avläsning.
Resultatet blir inte officiellt efter som hunden är under 12 månader, men det kan hjälpa dig att träna hunden på rätt sätt.

mvh

Han ska röntgas på onsdag em, så det är fixat och klart.

Jag blev lite orolig just detta med HD, och ville ha lite information innan.

Hur han sitter? "kom vovven, sitt"... matte ska titta :D

Koll koll, han sitter nog ganska jämt lika med knäna, men ena tassen går mer inåt och den andra lite utåt.

Hur han står, han blev lite uppspelt nu när jag pillade, så jag kan inte säga att han gör så hela tiden, men jag tyckte han stog mer på bakre trampdynan, men jag kan kolla imorgon.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 823
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
B
Hundhälsa För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat...
Svar
0
· Visningar
2 016
Senast: beelzebul
·
Hundavel & Ras Nu vill jag höra lite åsikter om mina funderingar. Jag har det väldigt svårt att hitta "rätt" hane till min tik, även om det är ett par...
2
Svar
28
· Visningar
3 176
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv