HD-röntgen, Ögonlysning& Patella

Gnist

Trådstartare
Ska 5 av hundarna göra i slutet av februari och i början av mars :crazy:
Vilka mer ska undersöka sina hundar för ovanstående ?
Vad har ni för ras(er)?

Sv: HD-röntgen, Ögonlysning& Patella

Nu är det snart dax för HD-röntga den yngsta jag har. Är nästan så man drar på det för man är rädd för svaret.
Jag och en till har bestämt vi ska åka och göra det hos Audell. Man har hört så mycket nu om både det ena och det andra, så han borde väl veta vad han gör.

Har A på Ad och Hd på min husky samt B på båda på min schäfer.

Min Loka har A på höfter och ua på armbågar. Man kollar inte patella och lyser inte ögonen än på de grå...

//E

*lån*

Hanen som bor hos kusinen är patellaundersökt UA i dag :banana:

Resten av gänget ska till vet 21/2 för en del HD-röngen & patella och alla (för avel) aktuella hundar ska ögonlysas 4/3, utom yngsta hanen, som är för ung ännu ;) Han blir undersökt till hösten i stället..

Ska hd/ad-röntga min tik så snart som möjligt. Troligtvis i feb-mars. Och jag är lite småskraj för vad svaret kommer att bli. Hoppas ju på att hon går fri iallafall. Men man vet ju inte innan man röntgat och väntetiden lär bli jobbig:crazy:

Jag ska Hd röntga min Briard tjej vid tillfälle, hon är nu 13 mån så det börjar bli dags:D
Man gör inget mer än Hd:ar dom så jag kommer "billigt" undan:D

*nyfiken*
Vad har du för hundar som du måste göra alltihop på:) ?

Detta är vad jag gör för undersökningar på mina hundar
Jämthundar = ögonlysning och HD-rtg
Border Collie = ögonlysning och HD-rtg
Australisk Terrier = ögonlysning, patella och HD-rtg (ej krav, men man kan avfärda perthes)
Finsk Spets = ögonlysning och patella

Gnist skrev:
Detta är vad jag gör för undersökningar på mina hundar
Jämthundar = ögonlysning och HD-rtg
Border Collie = ögonlysning och HD-rtg
Australisk Terrier = ögonlysning, patella och HD-rtg (ej krav, men man kan avfärda perthes)
Finsk Spets = ögonlysning och patella
Det förklarar det hela:idea:
Jag kikade på hemsidan men kunde inte komma på någon ras som man måste göra allt på, men man kan ju göra fast det inte är krav:D

Rasklubbarna har ju sina rekomendationer också. Jag följer deras rekomendationer likaväl som jag följer skk´s, samt att jag har börjat att hd-röntga mina terriers just för att veta 120% att de inte har perthes :cool:

Ska kolla hd och ad på våran grandis hane.Samt kontrollera hans hjärta med ultraljud.

Vad är perthes, jag är inte säker på att jag vet vad det är:o

Legg Calvé Perthes Sjukdom , även kallad Perthes sjukdom är en utvecklingsrubbning i skelettet. Kliniska symptom visar sig när ledkulan i höften förtvinar till följd av bristande blodcirkulation. Inte en så kul sjukdom precis :crazy:

Aghhh!! I morgon ska jag i väg med 5 hundar på diverse undersökningar och på lördag ska 6 st ögonlysas :crazy:

Tur att en del av de är små iaf :D

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama