HD-fundering

Sv: HD-fundering

Eftersom jag inte har något bättre för mig här i väntrummet på albano så kan jag väl skriva det att det ska väl vara samma system? Idén är väl att man ska kunna jämföra mellan länderna?

KL

Jag lånar tråden lite... En fråga/tanke väcktes nyss.

Hur viktigt är det, egentligen, var man röntgar? Ska man lägga vikt vid det? Jag vet dom som åker land och rike runt just för att det MÅSTE vara Audell eller han i Göteborg eftersom dom är gamla avläsare.

Men som sagt, hur viktigt kan det vara? Visst att en "vanlig" veterinär kan vinkla fel osv, men ser inte avläsarna det då?

Jag fick rådet att det viktigaste när man röntgar är inte vem som läser av utan att den som lägger upp hunden, vet vad den pysslar med så att plåtarna blir rätt och efter att ha varit med på ett par olika höft-röntgen så är jag beredd att hålla med. Veterinärassistenten som lade upp min hund var pet-pet-petnoga med att allt skulle vara perfekt. Jag har sett veterinärer lägga upp slarvigare.

Själv skulle jag inte åka land och rike runt, Det känns väldigt hysteriskt och skumt att släpa sin hund hur många mil som helst för en röntgen. Jag röntgade hos en liten klinik som är känd för att röntga tjänstehundar och ha koll på läget och det räckte för min del.

Senast ändrad:

Visst är det viktigt, men jag undrade om avläsaren kan se det eller om det döms ut som en dålig höft?

Jag kommer åka till "min" veterinär med mallen också. Min lapske röntgades där, han tog 3 plåtar innan han var nöjd. Fick A och B (officiellt grad B).

Haha, jag kommer ihåg din tråd :P

Jag var inte så nervös med min lapske, han SKULLE bara ha bra höfter, han var ju en så frisk ras. Med mallen är jag inte så hemskt nervös, ännu...

Oj vilken tur at jag hittade den här tråden idag och inte igår! :laugh:
Fick rtg resultat idag och jag hade nog gnagt av mig naglarna ner till knogarna om jag hittat tråden före jag fått resultaten... :D
Nu fick vi A/ua, så vi har firat med en lååång och geggig promenad.

Det kan också bli som i vårt fall. Jag velade länge om vart vi skulle röntga Camaro.. Tänkte först åka till Audell trots lång resväg men blev sen tipsad om en veterinär på närmare håll.
När jag åkte därifrån var jag rätt nere för han (som är ortopedexpert eller vad det nu heter) sa att Camaro kommer få C. SKK bedömde henne till B.
Har senare hört på andra håll att denne veterinären är övernoga och bland annat opererar för minsta lilla..

Nästa gång kommer jag ta vår vanliga veterinär..

Har förövrigt hört att Audell fick sluta på SKK för att han fuskade med resultaten för folk han kände, någon som vet om det stämmer?

Min vet sa du ska ha tur om du får B på domhär höfterna! Så han är också pet pet pet noga och väldigt mån om att det ska bli rätt. Vi behövde inte betala extra för dom 2 extra plåtarna (inte självklart på alla ställen har jag hört). Fö är han den enda vet jag vågar lita på till 100% i allt. Jag har ändå varit över halva Sverige och behandlat/undersökt hundar :crazy:

Det är ju bra om veterinären är noga och att man känner tillit.
Men den som jag var hos kommer jag inte gå till igen. Vet bland annat att han ansåg att akut operation var nödvändig för en hund och sedan hotade med avlivning om husse inte fick fram pengar på stört (husse fick reda på att det inte gick att direktreglera först efter att operationen påbörjats). Då är det överdrivet och inte direkt noga på ett bra sätt..

Jag tror inte att Audell fått sluta på SKK. Har just gjort mitt exjobb på HD och han finns med i materialet. Däremot finns det mycket ryktesspridning och snack runt avläsningssystem och dylikt, men man ska nog inte lyssna så mkt på det.

*kl*

Är det ingen som skulle vilja PM:a mig namn på någon av Audell eller Kasströms kliniker? Jag ska röntga min lill-fia om några månader och vill ha en som vet vad h*n gör. Är det Audell som är i sthlm? :)

Knapplån.

Det är mycket viktigt att ha någon som kan lägga hunden korrekt, och det är ännu viktigare med rätt avläsare... Och finskan exempelvis, har läst av 3 st av mina hundar. Alla har dysplasi enligt henne, men enligt ett flertal veterinärer som kan läsa av, enligt uppfödare med 30 års erfarenhet och enligt mig själv som studerat höfter och hur allt ska läsas av i ett antal år - så är alla hundarna fria.

Det finns flera fall med felavslästa plåtar, men exemplet som PIRU gav längre upp är väl det mest kända. Helst hade jag bara röntgat hos Audell, för han är väldigt duktig på min ras också, men tyvärr finns det inte alltid pengar för en lång resa plus röntgen av ett antal hundar samtidigt, boende etc.

Kl
Vid vilken ålder tycker ni att det är bäst att röntga? Min Kelpie blev 1 år sista mars. Eftersom vi tränar både agility och sök så vore det skönt att få veta ganska snart.

Sök på Audell så hittar du hans klinik.
Jag upplevde att han tog plåtar tills han blev nöjd med positionen osv.
Första gången jag röntgade min hund så blev det ett B och ett C, när jag gjorde omröntgen ett år senare så fick hunden B på bägge. Han lade om hunden en gång och tog om plåten sen var han nöjd och berättade för mig vad det troligtvis skulle bli.

*kl*
Nu har äntligen resultatet för Nova kommit in på hunddata. Det blev B för oss vilket känns jätte skönt eftersom han sa att det kunde bli C om jag hade otur, han skulle satt B men man vet ju aldrig som han uttryckte det... Vi brukar ju i normala fall inte röntga så det finns ju inga resultat på föräldrar, syskon osv att kolla på.

Hur som helst är jag jätte glad och nu är det bara att tuta och köra med korningen (som var enda anledningen till att hon röntgades)! :laugh:

Bästa är ju och välja Audell eller Kasström för säger dom att det är bra så är det så skulle avläsaren på SKK säga annat så är det ju till att överklaga för det är ju trots allt dom som lärt upp K Hansson :-)

Jag har en dålig erfarenhet med Kasström men han är säkert bra.... Men han läste av och gav min ena hane B/C och när jag ringde för att prata om det så sa han att man inte kunde läsa plåten för den var för liten. Men likt F*benat satte han ut ett resultat.
Som tur var fick jag omröntgen.... Första var hos Audell andra hos Kicki med fast i Knivsta.

Liknande trådar

Hundhälsa Nu har resultatet på hd röntgen för min hund kommit upp på hunddata. C har han. Men finns det nånstans man kan hitta mer information...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: Tiger tok
·
Hundhälsa Hej, hoppas detta är tillåtet. Röntgade min 14 månader gamla schäferhane i tisdags. Har frenetiskt uppdaterat SKK Hunddata var och...
2
Svar
20
· Visningar
5 512
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 856
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej hopp alla! jag bara måste få skriva av mig, jag har en tik här hemma (omplacerings, som jag tog hand om) som jag har misstänkt...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka