HD chock efter vet besök..

Sv: HD chock efter vet besök..

Prova en annan veterinär! Har en kompis som var in med sin mellanpudeltik, fick henne utdömd och beställde även avlivningsdatum. Hon kollade med ett djursjukhus,fick tid och där opererades hunden och lever för fullt 8 år senare....Dessutom var det en operation som gjordes ganska ofta. om jag var osäker skulle då jag kolla med en till veterinär. Lycka till med vovven!

Jag hade själv en golden som var superpigg och aktiv med HD D och kraftiga benpålagringar runt om. Man kunde inte ana att hunden hade ont men i efterhand inser jag att hon förmodligen var så hyper just pga smärtan. Hon fick en sista sommar att härja järnet och när hon väl började halta kunde det bara gå åt ett håll så jag valde att avliva (2,5år).

Som sagt är det väldigt svårt att se om en hund har ont... Våran började ju halta en veckan innan vi åkte in till vet och röntgade, han hade OCD i en bogled och opererades, men enligt vet så syntes det att han hade haft det ett tag innan han började halta... Så han hade haft ont, utan att visa det alls.

Och som tillägg, vi opererade som sagt bogleden, och jag skulle aldrig göra det om jag inte hade blivit "lovad" att det var väldigt stor chans till att han skulle bli bra. Det var en vidrigt jobbig tid efter operation, halvt hysterisk hund som inte hade ont, men fick absolut inte göra något annat än skritta 5 min promenader 5 gånger om dagen de första 14 dagarna, sen fick vi öka med 5 min i veckan, men bara någon minut om dagen. Rehab simning varje vecka, streching och massage två gånger om dagen. Hållas i stillhet hemma, absolut inte gå i trappor eller hoppa upp eller ner...
Så är inte prognosen väldigt bra så skulle jag aldrig rek operation... Kostnaden ska vi inte ens prata om, trots att det mesta gick på försäkringen.

Och då opererade ni ett ben, inte fyra...? Har förstått att det är en otroligt krävande process att gå igenom. Hade en bekant som på allvar övervägde det till sin ungtik men beslöt, för hundens skull, att låta bli.

Min hade aldrig pallat det du beskriver.

delvis kl

Tack alla för alla kommentarer och lyckönskningar. Vi har legat lite lågt här innan helgen- men det blir till att ta tag i allt och ringa lite samtal till veckan igen.

mian: Det är en Akita som är 15 månader gammal.

Plåtarna är inte skickade till SKK än, de behövde skicka med stamtavlan och den hade jag inte en tanke på att ta med mig till en hältutredning... :S
Men vi ska kontakta dem på måndag- så att de får dem ivägskickade. Sen kanske min sambo lyckas få lite mer info om diagnosen av behandlande veterinär- jag var inte så talför efter beskedet när vi var där jag och vovven.
Och samma med uppfödaren ska kontaktas- säkert redan innan vi fått svaret från SKK. Bara så att hon får veta.

Inte behövs stamtavlan på hunden skickas med.
Däremot måste vet ha identifierat hunden o plåtarna märkta med hundens tatuering o/e chipnr.

Och då opererade ni ett ben, inte fyra...? Har förstått att det är en otroligt krävande process att gå igenom. Hade en bekant som på allvar övervägde det till sin ungtik men beslöt, för hundens skull, att låta bli.

Min hade aldrig pallat det du beskriver.

Ja det var bara ett ben, och som sagt så sa vetrinären att det var rätt led att få problem i om man nu absolut var tvungen att välja en led. Och jag visste att andra hundar hade genomgått den och fungerat som bra jakthundar efteråt. Men jag tvivlade många gånger under rehab tiden. Jag tror det finns trådar kvar där jag beskriver hur jag står och grinar på vägen för att jag inte vet hur jag ska få hunden att ta det lugnt. :crazy: Nu lyckades vi riktigt bra och blev friskförklarade nästan 4 veckor tidigare än beräknat, men fy sjutton...

Okej, det var den infon jag fick av veterinären. "Synd att inte stamtavlan var med idag- annars hade vi kunnat skicka plåtarna till SKK för bedömning."

Men vi ska som sagt kolla upp det lite bättre till veckan.

De måste kolla av IDmärkningen mot stamtavlan så att de kan visa att de röntgat rätt hund.

De måste kolla av IDmärkningen mot stamtavlan så att de kan visa att de röntgat rätt hund.
Det räcker bra med att identifiera hunden genom chip eller tatuering, som plåtarna märks med, stamtavlan skickas inte med till SKK.
Sist hade jag vare sig stamtavla eller pass med till röntgen, resultatet kom in på SKK ändå. Chipad hund.

Har du skickat in ägaruppgifter till SKK? Då kan man kolla mot de uppgifter som finns på nätet. Om jag röntgar en hund så vill jag veta att det är hunden med det regnummret jag har röntgat. Finns ingen stamtavla eller inga uppgifter inskickade till SKK så kan man inte visa vilken hund man röntgat. Du måste kunna koppla IDnummer till regnummer.

Har du skickat in ägaruppgifter till SKK? Då kan man kolla mot de uppgifter som finns på nätet. Om jag röntgar en hund så vill jag veta att det är hunden med det regnummret jag har röntgat. Finns ingen stamtavla eller inga uppgifter inskickade till SKK så kan man inte visa vilken hund man röntgat. Du måste kunna koppla IDnummer till regnummer.
Som jag skrev så hade jag vare sig pass eller stamtavla med vid röntgen, de skannade chipet o märkte plåtarna med det.

Ja du kan märka plåtarna med ID nummer, men på remissen ska regnummer finnas med. Det måste man få tag på någonstans - stamtavla eller internet. Om ID numret finns registrerat hos SKK kan man hitta det på internet. Har man inte skickat in det till SKK kan veterinären inte fylla i remissen. Uppenbarligen hittade de din hunds reg nummer utan att du hade med stamtavlan.

Nu handlar tråden om en storvuxen hund och följande är rent trådkap:
Jag mötte nyligen en hund som helt saknade en höftkula p g a en olycka. Den krossades och då opererades den bort helt och hållet. Den hunden har en muskelupphängd led. Nu går det här enbart att göra på hundar med en maxvikt på 22 kg. Den här hunden tränade både lydnad och agility. Det var fantastiskt att se.

Tyvärr så vet veterinären vad han pratar om, och om det är grav hd plus början till atros så har hunden ont, det har inte med ras att göra, det är en vanlig missuppfattning. Veterinären skulle aldrig råda dig att ta bort hunden om det inte var allvarligt, jag är ledsen men så är det.

Sambon var iväg med honom förra veckan till en annan klinik för ett andra utlåtande. De hade visserligen inget annat besked att ge oss- men var lite psykologiskt bättre vid kontakt med oss människor.

SKK-avläsningen visar på HD grad E och vår kille kommer att få somna in nu på torsdag... :cry:

Ja du kan märka plåtarna med ID nummer, men på remissen ska regnummer finnas med. Det måste man få tag på någonstans - stamtavla eller internet. Om ID numret finns registrerat hos SKK kan man hitta det på internet. Har man inte skickat in det till SKK kan veterinären inte fylla i remissen. Uppenbarligen hittade de din hunds reg nummer utan att du hade med stamtavlan.
Tja, Audell kanske trollar med knäna, vad vet jag?

Sambon var iväg med honom förra veckan till en annan klinik för ett andra utlåtande. De hade visserligen inget annat besked att ge oss- men var lite psykologiskt bättre vid kontakt med oss människor.

SKK-avläsningen visar på HD grad E och vår kille kommer att få somna in nu på torsdag... :cry:

Tråkigt :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka