HD chock efter vet besök..

Sv: HD chock efter vet besök..

Men att man hellre lyssnar på råd från kreti och pleti på ett internetforum än att våga lita på den man anlitat som faktiskt har utbildning för att göra det man anlitat den personen att göra är i mina ögon underligt.

Varför tror du att det är SKK som skall avläsa plåtar?
Jo, just för att vanliga vettar inte har utbildning för det o allt som oftast ger felaktiga besked när de ger omdömmen om röntgenresultaten.

Malignt Lymfom kan endast diagnostiseras genom att vävnadsprover skickas på analys, duger inte med lite utsugen vävnad, man måste öppna o skära ut en bit.
Resultatet tar 7-10 dagar att få.

Men att man hellre lyssnar på råd från kreti och pleti på ett internetforum än att våga lita på den man anlitat som faktiskt har utbildning för att göra det man anlitat den personen att göra är i mina ögon underligt.

Klart att man inte ska lita blint på råd på ett internetforum, men man kan ju tex få ideer/förslag att ta upp med sin veterinär.

Att be om ett andra utlåtande tycker jag aldrig är fel.

TS: Lycka till!

Varför tror du att det är SKK som skall avläsa plåtar?
Jo, just för att vanliga vettar inte har utbildning för det o allt som oftast ger felaktiga besked när de ger omdömmen om röntgenresultaten.

Ja det är svårt att läsa HD bilder. Gränsen mellan ett B och ett C kan vara hårfin. Därför ger många veterinärer inget utlåtande på HD bilder, men att diagnostisera en grav dysplasi kan man göra utan att sitta på SKK.
Förresten så ifrågasätts ju även SKKs avläsningsveterinärer här på Buke.
Skicka in till SKK bör man ju göra oavsett, om man vill ha ut ett livvärde på hunden pga HD.

Svara flera: Jag skrev ju också att TS skulle ta en second opinion om hon kände sig osäker på kompetensen där hon varit.

Antar att detta är riktat mot mig så jag svarar.

Han åt smärtlindring tills den andra medicinen skulle börja hjälpa. Han är omröntgad och det ser bättre ut.

Vi alla tycker olika. Jag valde detta altenativ för att se om det hjälpte, och det verkar det ha gjort eftersom hans höft ser bättre ut.

Hur i hela friden kan en defekt höftled bli bättre?

Hur i hela friden kan en defekt höftled bli bättre?

Troligen för att under tiden hunden åt smärtstillande så kunde den tränas och musklas upp så att musklerna gav bättre stöttning till den dåliga höften och stramade upp allt runt omkring.
Då kan mycket väl höfterna se bättre ut på plåtarna och även fungera bättre.

Nej den där pålagringen på minst 5mm bara försvann va. :confused:
Du kan väl meddela vilka mirakel tabletter han fick för det måste ju vara en sensation detta eller så är det bara för det är en blandras dom är ju mycket friskare än renras så han läker av sig själv.

Sen D det är också ganska gravt så att det skulle bli så fantastiskt mycket bättre med simning och lite tabletter det tror inte jag på iaf. En kortare tid ja visst men hunden är endast 18mån också.

Jag har inte skrivit någonstans att hans höft är helt bra och att allt bara försvann. Han haltar inte längre och hans höft ser bättre ut och förhoppningsvis blir den ännu bättre om vi fortsätter med simmningen och tränar så som vi har blivit tillsagda.
Därför ser jag ingen anledning till att ta bort honom..

Troligen för att under tiden hunden åt smärtstillande så kunde den tränas och musklas upp så att musklerna gav bättre stöttning till den dåliga höften och stramade upp allt runt omkring.
Då kan mycket väl höfterna se bättre ut på plåtarna och även fungera bättre.[/QUOTE

En defekt höft är en defekt höft sen har du naturligtvis rätt att muskler behövs för att stabilisera den defekta höften.

Usch, det va inget roligt besked!!
Hur gammal är din hund, och vad är det för ras.

Min hund blev halt när han va endast 6 månader, åkte till vet 2 ggr innan pga av hältan, men de rötgade inte förrän han va 8 mån. De konstaterades att båda hans höfter va dåliga (ingen gradering) men inga pålagringar, de rekommenderade en andra röntgen för att se hur mycket glapp det va.
Efter denna röntgen så fick jag beskedet att han har grav höftdysplasi i båda, men sämst i höger.
Kan dock nämna att han har ej varit halt sen han blev 9 månader, trots långa promenade och bus med andra hundar. ;)

Han är av en liten ras (JRT) och de brukar kunna leva ett bra liv trots sina dåliga höfter. Så de rekommenderade att jag skulle börja vattenträna honom och träna upp höftmuskelaturen (använda viktmanschetter) m.m.

Om du känner att du inte litar på veterinären som du varit hos, så skulle jag kontaktat en annan. Bett om röntgen plåtarna och skickat för ytterligare ett utlåtande.
Att låta en vän somna in om man känner misstro för diagnosen är inte bra (kommer du säkert ångra). Men har man fått samm utlåtade av två så är det det ju det enda rätta (ett jobbigt besked).
Tråkigt att din veterinär inte kände att det fanns någon chans alls. Att han skulle kunna växa till sig eller att det gick att träna till det bättre.

Många styrke kramar!!!

När kreti och pletis råd är att kontakta en till veterinär är det väl ändå inte ett katastrofalt dåligt tips. Eller?

Jag har inte skrivit någonstans att hans höft är helt bra och att allt bara försvann. Han haltar inte längre och hans höft ser bättre ut och förhoppningsvis blir den ännu bättre om vi fortsätter med simmningen och tränar så som vi har blivit tillsagda.
Därför ser jag ingen anledning till att ta bort honom..

Tråkiga är att du är så felinformerad som du är.

Är en hund så ung och redan så grova pålagringar och taskiga leder är det bara en fråga innan han får riktigt ont. Oavsett hur mycket du simmar han och musklar han.

Jag har haft en schäfer som enligt vetrinären som röntgade henne hade de absolut sämsta höfter hon någon sin sätt på en så ung hund (2 år). Vi fick en del tips och råd om träning. Hon fick ett långt och smärtfritt liv trots sina usla höfter.
Hon behövde aldrig medicineras för sina höfter. Anledningen till att hon röntgades från första början var att hon blivit översprungen av en häst och haltade efter det.

Ser ingen anledning att avliva en pigg och i övrigt frisk hund som inte har ont.

Men hunden har ju ont. Hon har sökt till veterinär pga att hunden är halt.
Med det vill jag inte säga att hunden måste avlivas, men den är ung och har besvär. Dåliga höfter i sig behöver inte betyda att hunden har ont, men hälta tyder på smärta.

När kreti och pletis råd är att kontakta en till veterinär är det väl ändå inte ett katastrofalt dåligt tips. Eller?

Nä inte i den här tråden, men i många andra trådar kan råd ges om både det ena och det andra.

Det är en Akitahane som är 15 månader gammal. Artrosen visade sig av små piggar på ändbitar av bäckenet. Och höftledsskålarna satt som en bit ifrån höftledskulan som ska sitta tätt inne i skålen.

Är plåtarna skickade till SKK?
Ring och fråga din veterinär och om inte se till att han gör det!
Du får sedan ett papper därifrån med exakt vilken grad han har.
Kontakta uppfödaren när du vet grad och säg det.
Tillsammans kan ni disk. vad som ska göras.

Med avlästa plåtar är det enklare att disk med en annan veterinär också:idea:
Möjligen kan simning tex bygga upp muskler så han inte har så ont
Finns smärtlindring också och ibland går det att operera

Men att rådfråga ytterligare en veterinär innan man tar beslutet kan väl ändå inte vara fel! TS verkar inte känna sig komfortabel med diagnosen och med veterinärens utlåtande om avlivning.

Anser även veterinär 2 att det finns inget att göra så vet man.

(Kan ju vara så att erfarenheter och kunskap varierar mellan veterinärerna, precis som i alla yrken).

Är det någon idé att vända sig till en annan veterinär för ett andra utlåtande eller är loppet kört för oss och vår kille?:cry:

Det ni kan vinna på att kontakta en annan veterinär med större kompetens på HD/AD är möjligen mera tid med er hund, möjligheten att utesluta att hältan som uppstått beror på något annat än höfterna (sträckning el.dyl) och få ett träningsprogram för att bygga upp muskulaturen runt höfter. Artrosen kan man "lindra" genom att ge diverse tillskott.

Men det enda ni vinner är lite mera tid, och att bedöma om hunden har ont eller inte under tiden är svårt. Jag hade själv en golden som var superpigg och aktiv med HD D och kraftiga benpålagringar runt om. Man kunde inte ana att hunden hade ont men i efterhand inser jag att hon förmodligen var så hyper just pga smärtan. Hon fick en sista sommar att härja järnet och när hon väl började halta kunde det bara gå åt ett håll så jag valde att avliva (2,5år).

Operation är väl inte att rekommendera på en hund som har två dåliga höfter och två dåliga armbågar eftersom man vanligen då opererar en led i taget vilket ökar trycket på de övriga under rehabiliteringen. Dessutom är rehab-tiden låååång och kräver att hunden hålls stilla i månader för att inte tala om hur mycket det skulle kosta. Vi pratar femsiffrigt, per led.

Skrev jag inte heller utan citat:
Med avlästa plåtar är det enklare att disk med en annan veterinär också
Möjligen kan simning tex bygga upp muskler så han inte har så ont
Finns smärtlindring också och ibland går det att operera

Jo jag är läskunnig. Ville inte inge TS några falska förhoppningar dock. Operation kan jag inte se är ett alternativ i detta fall baserat på den info som finns i tråden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka