HD chock efter vet besök..

malpe

Trådstartare
Var till veterinären för att kolla upp en hälta på ena bakbenet som kom häromdagen på vår unghund som i övrigt är pigg och glad i det mesta och främst livet i sig.

Veterinären klämmer och känner och tittar på honom när han går- därefter blir det bäckenröntgen.

Resultatet kom som en chock för matten som åkte iväg glad i hågen på morgonkvisten- grav höftledsdysplasi höger och vänster samt början till artros nånting(?) på båda sidor.
Veterinärens omedelbara råd var avlivning och det så snart som möjligt.

Det är en storväxt ras vi har och rasen i sig har inga kända problem med HD- samt att båda föräldrarna är friröntgade.
Självklart vill vi ju inte att han ska behöva lida om han har ont.
Men när veterinären uppenbarligen inte har någon som helst kunskap om rasen, och kommer med kommentarer som att "ja, så här rak ser ju inte en gråhund ut i benvinklarna"- då de inte har liknande kropp- så känns det inte som en jättepålitlig källa..

Är det någon idé att vända sig till en annan veterinär för ett andra utlåtande eller är loppet kört för oss och vår kille?:cry:

Sv: HD chock efter vet besök..

Jag skulle, bara helt personligen, be om att få plåtarna avlästa av SKK. Många veterinärer är faktiskt usla på att kolla plåtar, även om riktigt grava saker såklart går att se hyfsat enkelt.

Framför allt skulle jag själv vilja analysera plåtarna, och se hur det ser ut. En av mina Schäfrar fick sämsta graden på sina höfter, och ingen vet rekommenderade avlivning då faktiskt. Nu valde vi att avliva ändå, eftersom hans liv inte skulle kunna bli tillräckligt bra ändå och tjänstehundskarriären var definitivt inget att satsa vidare på.

Grav höftledsdysplasi borde ju en veterinär kunna se, oavsett ras. Men det är himla svårt att säga, men plåtarna finns ju redan, du borde kunna få en annans vet. åsikter på dem.

Litar ni inte på veterinären, så hör av er till någon annan veterinär! Låt absolut inte inte en enda veterinär få bestämma att hund liv ska avslutas, om det inte råkar vara så att ni verkligen litar på den veterinärens omdöme.

Veterinären sa alltså att hunden hade grav HD? Ta det med en nypa salt (om man nu inte ser tydligt själv att ena höften ser katastrofal ut jämfört med den andra). Skicka in plåtarna till SKK och be att få dem avlästa.

Hältor kan bero på så extremt många olika saker. Det behöver inte ens vara i benen det sitter alla gånger. Åter igen, litar ni inte på veterinärens omdöme ska ni självfallet se till att få hunden kollad av någon ni litar mer på.

Vad är det för ras och hur gammal är hunden? Vad var det som gjorde att höften såg katastrofal ut? Pålagringar eller var de slappa? Hade höften katastrofal passform? Vad höftledsskålarna dåligt utvecklade?

Grav HD med begynnande artros (pålagringar) kan nog veterinären diagnostisera. Avlivning eller inte måste ju bero på om hunden har bekymmer av sina höfter. Nu har ni ju sökt för att hunden har problem vilket försämrar prognosen.
Om ni vill ha en andra åsikt ska ni självklart ta kontakt med en andra veterinär.

Off topic kan jag tycka att det är tråkigt att så många har så dåligt förtroende för veterinärkåren.

Off topic kan jag tycka att det är tråkigt att så många har så dåligt förtroende för veterinärkåren.

Det håller jag med om, samtidigt är jag en av de som har pissuselt förtroende för i princip alla veterinärer så jag förstår absolut om andra har det.

Men att man hellre lyssnar på råd från kreti och pleti på ett internetforum än att våga lita på den man anlitat som faktiskt har utbildning för att göra det man anlitat den personen att göra är i mina ögon underligt.

mina 5 cent i veterniardebatten...

Alla veterinarer ar inte superba pa alla djur, en hastveterinar ar inte kalas pa hund t.ex.

Jag personligen ar snoopy nog for att kolla var de har sin expertis sa att saga... veterinaren har som ar utmarkt med hund kallas i hastkretsar "DR Death" for att hon ar horribelt kass med hastar. Och hennes make, ocksa veterinar, ar urusel pa katt men suveran pa hast. De ar bara manniskor och darfor kan jag tycka att TS borde fa platarna skickade till SKK. :)

Men att man hellre lyssnar på råd från kreti och pleti på ett internetforum än att våga lita på den man anlitat som faktiskt har utbildning för att göra det man anlitat den personen att göra är i mina ögon underligt.

Man vill kanske hora om fler erfarenheter, t.ex. om dar veterinaren faktiskt kan ha fel! Man vill ju garna veta om det finns nagra chanser innan man later sitt djur somna in..
Min hund sa veterinaren att han har porta-cava-shunt och bor avlivas direkt, jag vantade anda 1 manad extra for att fa en 100%ig diagnos, och da visade det sig vara en helt annan sjukdom, jag lat dock honom somna in anda..men den forsta veterinaren hade ju faktiskt helt fel!

Till TS, onskar all lycka till, och hoppas pa det basta, for bade er och hunden!

Det är en Akitahane som är 15 månader gammal. Artrosen visade sig av små piggar på ändbitar av bäckenet. Och höftledsskålarna satt som en bit ifrån höftledskulan som ska sitta tätt inne i skålen.

Precis vad jag ville! :)
Det är inte så att det passerar obemärkt förbi att ena dagen ha en tokglad vovve som springer runt och nästa så är han så dålig att han måste få somna in- i våran värld fanns en sträckning eller nåt sånt mindre allvarligt som misstänkta orsaker till hältan, inte att han hade så kassa höfter att han inte kan fortsätta sina dagar bland oss.

Det är ju en kär familjemedlem det handlar om, självklart vill vi inte att han ska lida i onödan om han har ont- men innan det beslutet tas vill man ändå vända på alla stenar som finns och hoppas ramla över någon mirakelkur... Däribland ta del av andras åsikter och erfarenheter.

Och min hund hade lymfcancer och ca tre månader kvar. Sedan visade det sig vara atopisk lymfknutehyperplasi som veterinären inte kunde förklara vad det var och experten som ställt diagnosen gick inte att få tag på.
Jag tror inte att det är livshotande sa vetten jag gick till, haha.

Jag satt och googlade i dagar och tillslut förstod jag att det var förstorade lymfkörtlar antagligen pga en allergisk rektion. Hon blev stucken av en humla i munnen tre veckor innan veterinärbesöket och svullnade upp ordentligt.

Men trots detta har jag stor respekt för veterinärer. Det är nog ett av de svåraste yrken man kan ha. Dock tycker jag att ts ska vända dig till en annan veterinär, det är alltid bra att få ett andra utlåtande.

Jag forstar dig precis! Jag tycker att alla ska fa gora sa mycket de sjalva vill for sitt djur, och tycker inte det ar fel att lata sitt djur somna in om forsta veterinaren sager det vore det basta...men tycker inte man ska klanka ner pa de som vill kolla efter alla chanser som finns, som du sager efter mirakelkurer, for att kanske kunna radda livet pa sin alskade van... Jag fick inte stod av nan i familjen eller narmaste bekantskapskretsen for att jag lat det ga sa langt som att remitteras till ett storre sjukhus langt bort, spendera dar 2 dagar.. och gora massa andra undersokningar som kostar sa mycket och forsakringsbolaget inte tackte sa jag fick ta lan fran banken... men det var vart varenda krona trots att han fick somna in till slut...for nu kan jag leva vidare med mig sjalv, och veta att jag gjorde exakt allt vad jag kunde gora for att kanske kunna radda honom... Det ar bara 9 dagar sen han fick somna in, sa jag kanner anda fortfarande en oerhord skuld..:( me jag borjar iaf forsta nu, att jag gjorde allt jag kunde..

An en gang, lycka till, haller tummarna for din vovve!

Och min hund hade lymfcancer och ca tre månader kvar. Sedan visade det sig vara atopisk lymfknutehyperplasi som veterinären inte kunde förklara vad det var och experten som ställt diagnosen gick inte att få tag på.
Jag tror inte att det är livshotande sa vetten jag gick till, haha.

Jag satt och googlade i dagar och tillslut förstod jag att det var förstorade lymfkörtlar antagligen pga en allergisk rektion. Hon blev stucken av en humla i munnen tre veckor innan veterinärbesöket och svullnade upp ordentligt.

Men trots detta har jag stor respekt för veterinärer. Det är nog ett av de svåraste yrken man kan ha. Dock tycker jag att ts ska vända dig till en annan veterinär, det är alltid bra att få ett andra utlåtande.

Nemen usch, vilken hemsk diagnos att fa, och annu hemskare om man tanker pa att ni kanske hade avlivat hunden efter den forsta veterinarens diagnos :S

Ja den forsta daignosen min hund fick var halsinfektion, fick ta antibiotika i 4 dagar tills de upptackte att det inte hjalpte, sen sa nasta veterinar (pa samma klinik) att det var en obotlig leversjukdom, och radde att avliva direkt..men sen visade det sig vara medfodd vattenskalle.... sa det var alltsa 3 helt olika diagnoser jag fick :crazy: Det gav mig tyvarr en valdigt dalig bild av veterinarer, och hadanefter vet jag att jag inte alls kommer lita pa dem till fullo med nasta djur...

Vi har en rottis/schäfer på 1 1/2 år. Han är super glad, springer och skuttar precis som vilken hund som helst. en dag så började han halta, vi trodde först att han bara stukat foten men eftersom det inte försvann så åkte vi till vet. När provsvaret kom på hd/ad röntgen brast det helt för mig.

HD D och AD 3. Men Veterinären sa att vi inte skulle ge upp!

Han sattes på smärtlindrig och tabletter i 6 veckor, sedan skulle vi sluta ge honom det och se vad som hände. Nu 3 månader senare efter vi slutat med tabletterna så haltar han ingenting. Hans höft ser bättre ut, vi simmar mycket med honom och tränar så som veterinären har sagt åt oss att göra.

styrkekramar till dej!

Det är ju skillnad på att ta råd från folk på nätet, höra vad andra har för erfarenheter osv och att sedan helt lyssna på "vem som helst" istället för veterinären.

Jag har flera gånger varit till veterinärer som i princip idiotförklarat mig för att jag åkt in med mina hundar. Då kan tilläggas att jag INTE åker in för vad som helst. Alla gånger har det rört sig om just hältor. Ena veterinären tyckte att jag överreagerade på tantens hälta eftersom hon inte reagerade när man klämde på henne, en annan ville inte undersöka öht när unghunden inte råkade halta just när vi var inne för undersökning trots att hon haltat kraftigt till och från innan.

Andra veterinärer har skickat hem mig utan att ens titta ordentligt på den tydligt trasiga hunden (vilket flera här såg i tråden där jag skrev om tantens brutna klo).

Jag har hört om mängder av felbehandlingar. MEN jag har också flera vänner som är utbildade veterinärer och får höra massor om hur deras vardag är, varför saker blir som de blir m.m. Med andra ord tycker jag att jag har lite kött på benen när jag säger folk att man i alla fall kan rådfråga en annan veterinär om man inte är nöjd med/inte förstår första veterinärens utlåtande.

Din hund är endast 18mån och helt slut i bakkärran.

Snacka om att dra ut på det för hunden. Låta en unghund gå på smärtlindring en tid sen tro att allt är bra.
Det är bara en tidsfråga innan det kommer tillbax igen vad gör ni då ökar dosen och låter hunden äta smärtlindring resten av livet?.

Varför ska man hela tiden blunda för hundens problem och inte göra det som är bäst för den i detta fall låta den somna in.

Att man ger den smärtlindring en tid för att man ska ha den i nån vecka för att få tid att säga hej då är väl en annan sak.

Din hund är endast 18mån och helt slut i bakkärran.

Snacka om att dra ut på det för hunden. Låta en unghund gå på smärtlindring en tid sen tro att allt är bra.
Det är bara en tidsfråga innan det kommer tillbax igen vad gör ni då ökar dosen och låter hunden äta smärtlindring resten av livet?.

Varför ska man hela tiden blunda för hundens problem och inte göra det som är bäst för den i detta fall låta den somna in.

Att man ger den smärtlindring en tid för att man ska ha den i nån vecka för att få tid att säga hej då är väl en annan sak.

Antar att detta är riktat mot mig så jag svarar.

Han åt smärtlindring tills den andra medicinen skulle börja hjälpa. Han är omröntgad och det ser bättre ut.

Vi alla tycker olika. Jag valde detta altenativ för att se om det hjälpte, och det verkar det ha gjort eftersom hans höft ser bättre ut.

Nej den där pålagringen på minst 5mm bara försvann va. :confused:
Du kan väl meddela vilka mirakel tabletter han fick för det måste ju vara en sensation detta eller så är det bara för det är en blandras dom är ju mycket friskare än renras så han läker av sig själv.

Sen D det är också ganska gravt så att det skulle bli så fantastiskt mycket bättre med simning och lite tabletter det tror inte jag på iaf. En kortare tid ja visst men hunden är endast 18mån också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka