HCM/n skulle du köpa ?

Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Fast jag vet ju inte hur jag skall göra ändå !

Vill jag ha en sällskapskatt så har den uppfödaren två jättefina att välja på. En pojke och en flicka bägge två är så söta att man smälter och hur ska man kunna välja ?

Men tänk om jag ändå *vill* hålla på med avel ?
Fast det verkar dyrt och jobbigt, men riktigt kul samtidigt.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Vad skönt att det kändes bra med uppfödaren. Det är jätteviktigt att man känner att man får bra respons på sina frågor.

Vad gäller köp kan jag inte säga mer än att du får fundera. Du kan börja med att köpa den här kattungen du är intresserad av, kastrera, ställa ut, få utställningserfarenhet, knyta kontakter med uppfödare, bilda dig en egen uppfattning om vad för slags katt du vill föda upp eller så kör du hårt på en gång och köper en katt som är lämplig för avel. Både hälsomässigt, stamtavlemässigt och typmässigt. Man måste inte avla bara för att man har en katt som lämpar sig för det. Däremot är det ju lite kört att avla på en katt som inte är lämplig för det.

Samtidigt kan det där osäkerhetsmomentet göra att en uppfödare väljer bort dig som köpare av en lämplig avelskatt. Jag kan bara tala utifrån mig själv, men har jag en kattunge som jag vill ska gå i avel och inte tänker behålla den själv... då föredrar jag att sälja den till någon som tänker avla på den. Inte till någon som kanske kommer avla på den. Har jag å andra sidan att välja mellan en som inte vill avla alls och en som kanske vill så har den sistnämnda fördel.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

mhm, klokt resonemang som jag helt håller med om !

Rätt katt till rätt hem. Och jag kan verkligen förstå att osäkerhetsmomentet kan stjälpa.

Om jag fick tag i lämplig avelskatt NU så skulle jag inte tveka. Utan läsa på så inibomben och gå på utställningar och knyta massa kontakter. Första kull tar man ju ändå inte förrän honan är 1.5 år eller så.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Vet inte, min mammas katt dog för två veckor sedan pga sin HCM, bara 3 år gammal. Fyfan det var hemskt, ett vidrigt händelseförlopp.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Tyvärr kan man inte DNA-testa alla raser, Ragdoll är väl en av få raser man kan det på. HCm kan uppkomma på lite olika sätt, varav bara nån går att hitta via DNA.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Om du nu går i avelstankar så köp inte en katt du inte kan avla på.
Man har bara plats och tid åt ett begränsat antal katter, en katt lever länge!
Kan bara jämföra med mig själv som skaffa en huskatt för ett år sedan för att ekonomin inte tillät en renras pga separation. Även om jag älskar denna huskatt så kommer hon ju nu "ta en plats" i mitt hem, jag hade kunnat ha en avelshona till. Som jag bor nu kommer jag kunna ha 3 katter, absolut max 4. Vilket innebär att om några år så kommer jag ha avlat tillräckligt på den honkatt jag har nu, och ev avelskatt nr 2. Jag vill avla sparsamt på honorna.
Som sagt så tar då huskatten en plats i min avel.
Nu blev det ett långt utlägg om min situation, men ville bara få dig att tänka efter :P Sätter man väl igång med utsällning och avel så blir man banne mig ordentligt fastbiten!
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Plats har jag för många katter, men jag förstår hur du tänker.
Tid tycker jag inte att de tar så förfärligt, mina gamla huskatter lever sitt liv och är inte så sociala, mer än på natten då de sover i säng. Befintlig ragdoll är inte en knäkatt utan en bredvidkatt.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Det är så olika det där med hur mkt av din uppmärksamhet de kräver. Mina är extremt mammiga. Båda två kommer som skott när jag kommer hem och jag får inte vara ifred någonstans och de kräver sin tid av kel och uppmärksamhet. Om jag kommer hem från jobbet och inte ger dom en stund var så har jag två gapandes katter efter mig :p
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Sen är vi flera i familjen som kan ge uppmärksamhet ! Min mesta förföljare är hunden.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Ja du får ju givetvis göra som du själv vill! :)

Men jag får lite känslan av att detta är den katt du kan få tag på nu och du har ingen större lust att avvakta lite, eller har jag fel?

Jag väntade i nästan 4 år på min katta :p Jag visste vad jag ville ha och till slut hittade jag det, och hade sån förbaskad tur att jag av alla fick ta med henne hem!
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Oj - fyra år - så tålmodig är jag nog inte. I detta fall så handlar det ju om en ras som inte är ovanlig. Hade jag fastnat för en ovanligare ras hade jag nog haft mera tålamod.

Det går att få tag i andra katter inom samma ras.

Vi får se hur det blir, inget är skrivet i sten och inget är bestämt.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Min ras är inte ett dugg ovanlig heller, skogisar finns det gott om :p
Men jag ville ha en röd hona med mkt vitt, dessutom skulle den ju hålla måttet för utställning och avel. Sen att damen har blåa ögon med, gör ju inte saken sämre :D

I slutändan handlar det om att följa sitt hjärta, det är ju först och främst en familjemedlem man ska ha. Men samtidigt skadar det inte att tänka efter både en och två gånger extra.
Speciellt för en annan som bara kan ha ett ganska lågt begränsat kattantal, annars hade man ju tagit hem både det ena och det andra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp