Sv: HCM/n skulle du köpa ?
Det är inte helt självklart att det är så Sol, åtminstone inte om man ska titta denver forskarna säger på andra sidan havet där den främsta forskningen sker. Rent generellt har man gett rådet att alla katter ska ultraljudas. Vad gäller DNA-test så kan man para katter som är HCM/n med en n/n-katt EN gång. Ur denna kombination ska man sedan spara en kattunge som är n/n som kan ersätta sin förälder som alltså ska kastreras efter parningen. Det här är inget nytt råd, jag hörde det på en föreläsning med Dr. Susan Little för två år sedan. Hade alla uppfödare följt det rådet skulle vi inte ha några katter kvar i avel nu som bär på mutationen. Tyvärr gör folk inte det, det är tydligen svårt att låta bli att spara (och sälja till avel) även de katter som är HCM/n. Ja, jag låter bitter nu, det vet jag, men för mig är det helt obegripligt hur man kan låta utseende gå före hälsa i ett sånt här fall. Jag kommer fortsätta jobba stenhårt för att sprida kunskap om detta inom ragdollrasen och det återstår att se om situationen förändras inom ett par år.
Här är ett utdrag ur en mycket lång nyskriven artikel om råd till uppfödare vad gäller HCM. Artikeln är skriven av Dr. Mark Kittleson och & Dr. Susan Little. Jag har översatt denna lilla textbit då jag tyckte den var väldigt intressant och talande. Hela artikeln finns att läsa på engelska här.
http://www.winnfelinehealth.org/Health/HCMforBreedersrev2011.pdf
"En maine coon som testats negativ för cMyBP-C-mutationen är inte garanterat fri från HCM, eftersom det visats att även maine cooner som inte bär på mutationen drabbats av HCM. I dagsläget är det inte känt huruvida det finns andra orsaker till HCM hos ragdollen. Helst så ska katter som testats negativt för cMyBP-C-mutationen fortfarande genomgå ultraljudsscanning. Helst så ska katter som testats positiva för mutationen inte avlas på. Även om en stor andel av katterna som bär på endast en kopia av mutationen (heterozygota) inte utvecklar HCM när de är unga, så är förekomsten av sjukdomen hos dessa katter när de blir äldre okänd. I tillägg, när en katt som är heterozygot för mutationen paras så kan den potentiellt paras med en annan heterozygot individ eller möjligen även en katt som är homozygot för mutationen. Båda dessa scenarier kommer vanligtvis producera ett antal kattungar som är homozygota för mutationen och därmed löper stor risk att utverkla HCM och mest troligt utveckla allvarlig HCM.
Det kan dock finnas vissa katter som bär en kopia av en HCM-orsakande mutation som har rasspecifika kvalitéer som bedöms som så exceptionella att det vore önskvärt att avla på dem. I dessa fall kan denna katt paras en gång och kattungar som testas negativt för mutationen användas för vidare avel. En katt som är homozygot för någon av dessa mutationer ska aldrig avlas på.
Eftersom dessa mutationer är så vanliga i respektive raser så oroar sig vissa veterinärer för att om man utesluter katter ur avel som är heterozygota för en mutation som orsakar HCM, så kan detta leda till att rasen drabbas av andra genetiska problem genom att recessiva anlag förstärks. Trots det selekteras katter redan i hög grad för genetiska egenskaper som förstärker deras yttre skönhet. Det är därför svårt att föreställa sig att selektering av katter till avel baserat på deras inre skönhet (dvs ett vackert hjärta) skulle orsaka så mycket ytterligare skada hos en ras."
Till trådskaparen - Jag tycker som sagt testerna är otroligt viktiga men det är bara du som kan avgöra vad du känner i det här fallet. Jag har sålt en kull katter efter min hane som är HCM/n och kommer aldrig göra om det för det var det värsta jag varit med om. Nu visste jag inte att han bar på genen när parningen skedde (det var när testet var rätt nytt). Han är 6 år nu och än så länge frisk, mina föräldrar har även en kattunge från den kullen och hon är också HCM/n och frisk än så länge (dock aldrig ultraljudad). Båda kastrerade och älskade sällskapskatter förstås.
/Erica