HCM/n skulle du köpa ?

cirkus

Trådstartare
Har hittat en katt som har HCM/n. Självklart är den till salu endast till sällskap, men jag känner mig tveksam - vill jag bidra till avel där man vet att ena föräldern har ett HCM anlag ?

Är för övrigt skitdeppad för att det sprack med en foderkatt då vi inte kunde kommunicera om en viktig fråga. Vi HAR samma uppfattning, men det har inte säljaren fattat. Jag tänker inte tjata, men det känns så jäkla bittert. Samtidigt förstår jag att man inte säljer om det inte känns rätt - men jag tycker ju att om man är tveksam pga en fråga så FRÅGAR man...å andra sidan om man inte är villig att kommunicera utan endast gå på vad man "tror" så kan det lika gärna kvitta.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

HCM/N är för mig inte en orsak att välja bort en uppfödare. Inom vissa raser är det nödvändigt att inte plocka alla HCM/N-katter ur avel pga. att avelsbasen skulle bli alldeles för liten.

Även katter som fått N/N på DNA-prov kan utveckla HCM.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Om uppf. visste att ena föräldern bär på HCM skulle jag inte köpa katt därifrån. Ett HCM test är en färskvara, så även om den andre föräldern just nu inte visar tecken på HCM så kan det utvecklas senare.
Jag tycker HCM är alldeles för outforskat för att tycka att det är ok att avla på djur med anlag, för man vet egentligen inte mkt om hur detta funkar.

Jag skulle personligen inte avla på ett katt som jag visste bär på ngn sjukdom, vad det än är.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Ja, där har du ju en sak som jag inte tänkte på i mitt svar då min ras har bred avelsbas.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Ja, där har du ju en sak som jag inte tänkte på i mitt svar då min ras har bred avelsbas.

Lättast är ju att referera till den ras man känner bäst till. :D Jag tog för givet att det rör sig om en kattunge som redan fått DNA-svabb vilket jag tolkar som att uppfödaren håller sig till ett hälsoprogram i en ras med tunnare avelsbas.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Det är väl bara ragdoll och maine coon som DNA-testas och ingen av dessa har väl direkt en liten avelsbas?
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Avelsbasen bör inte vara liten då vi pratar om en av landets till antalet största raser.

Föräldrarna är dnatestade och den ena har resultat n/n och den andra har inget utskrivet resultat men att den är testad innan parningen är gjord.
Båda föräldrarna är scannade ua.

Så nog testar uppfödaren inom hälsoprogrammet.
Alla ungar i kullen är också DNA testade. Det ser jag som seriöst för då vet de vilka som kan säljas till endast sällskap.
Men jag är fortfarande väldigt tveksom om jag gillar att man medvetet använt en med HCM genen i avel...
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Jag är inte så värst insatt i maine coon (som jag tror det rör sig om), men frågan blir ju hur många katter som är n/n. Om bara dessa avlas på, vad händer då med avelsbasen? Kanske tas för många ur avel, vilket skulle ställa till andra problem. Var jag du skulle jag försöka kolla upp detta innan jag bestämde mig.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Även en ras med stort antal individer kan ha snäv avelsbas. Så blir det om man avlar på för få katter (dvs kastrerar allt man säljer och bara behåller nån enstaka då och då som får gå vidare) utan att ta in nytt blod.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Det är väl bara ragdoll och maine coon som DNA-testas och ingen av dessa har väl direkt en liten avelsbas?

Det beror nog på hur man väljer att arbeta med sin avel. Inom MCO finns det uppfödare som arbetar aktivt för att sänka klonerna och det finns uppfödare som inte valt att sätta sig in i klonerna alt. inte anser att det påverkar katterna i dagsläget då det ligger så långt bak.

Jag skulle våga säga att en majoritet av avelsbasen ligger på ett klontal på över 30%, normalt runt 35% men även så högt som 50%.

Det är inte plättlätt för uppfödare som jobbar för att sänka klontalet att hitta matchande partners.

(Klonerna är de 17 syskon som var så lika att de lika gärna kunnat vara klonade, dessa användes ganska mycket i aveln och med ett klontal på 35% så innebär det kort och gott att 35% av kattens stamtavla härstammar från samma syskonskara. Syskona i sig hade en inavelsgrad på ungefär 9% men de linjeavlades väldigt hårt på dem och deras avkommor)

Om man dock bortser från att avelsarbetet ser olika ut hos olika uppfödare så har jag förstått enligt rasringarna att ungefär 1/4 av avelsbasen skulle försvinna om man plockade bort alla individer med HCM/N. (Jag har dock inga källor på detta och har letat själv, det är vad som sägs i diskussion i frågan) och man anser väl inte riktigt att det är dags att ta bort HCM/N-katterna ur avel även om det är de självklara målet. :)
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Bara för att rasen är numerärt stor innebär det inte att man kan plocka alla som testat positivt (på DNA-test) för HCM ur avel. På maine coon har jag sett en uppskattning om att så många som 40% av katterna kan bära på MyPBC3-allelen som är mer känd som "HCM-genen" (hos maine coon). Det säger sig självt att det kan slå ganska hårt att plocka 40% av katterna ur avel. Ingen genetiker eller kardiolog rekommenderar varken maine coon- eller ragdolluppfödare att göra på det viset.

DNA-testerna ska sägas inte säger hela sanningen heller. Alla katter som bär på de "HCM-mutationer" som går att DNA-testa för idag kommer inte utveckla HCM. En del som testas negativt kommer utveckla HCM. Jag har pratat med en av de ledande kardiologerna om detta och hen menar att uppfödare främst bör baseras sitt avelsurval efter utraljud, inte efter DNA-testerna (förutom det rent uppenbara att de homozygota för HCM inte bör gå i avel). DNA-testerna är i sin linda och främst av intresse ur forskningssynvinkel.

Som svar på ursprungsfrågan. Ja, vore jag intresserad av endast en sällskapskatt skulle jag kunna tänka mig att köpa en som är HCM/N. Till kraftigt reducerat pris, men ja.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Det är inte helt självklart att det är så Sol, åtminstone inte om man ska titta denver forskarna säger på andra sidan havet där den främsta forskningen sker. Rent generellt har man gett rådet att alla katter ska ultraljudas. Vad gäller DNA-test så kan man para katter som är HCM/n med en n/n-katt EN gång. Ur denna kombination ska man sedan spara en kattunge som är n/n som kan ersätta sin förälder som alltså ska kastreras efter parningen. Det här är inget nytt råd, jag hörde det på en föreläsning med Dr. Susan Little för två år sedan. Hade alla uppfödare följt det rådet skulle vi inte ha några katter kvar i avel nu som bär på mutationen. Tyvärr gör folk inte det, det är tydligen svårt att låta bli att spara (och sälja till avel) även de katter som är HCM/n. Ja, jag låter bitter nu, det vet jag, men för mig är det helt obegripligt hur man kan låta utseende gå före hälsa i ett sånt här fall. Jag kommer fortsätta jobba stenhårt för att sprida kunskap om detta inom ragdollrasen och det återstår att se om situationen förändras inom ett par år.

Här är ett utdrag ur en mycket lång nyskriven artikel om råd till uppfödare vad gäller HCM. Artikeln är skriven av Dr. Mark Kittleson och & Dr. Susan Little. Jag har översatt denna lilla textbit då jag tyckte den var väldigt intressant och talande. Hela artikeln finns att läsa på engelska här.
http://www.winnfelinehealth.org/Health/HCMforBreedersrev2011.pdf

"En maine coon som testats negativ för cMyBP-C-mutationen är inte garanterat fri från HCM, eftersom det visats att även maine cooner som inte bär på mutationen drabbats av HCM. I dagsläget är det inte känt huruvida det finns andra orsaker till HCM hos ragdollen. Helst så ska katter som testats negativt för cMyBP-C-mutationen fortfarande genomgå ultraljudsscanning. Helst så ska katter som testats positiva för mutationen inte avlas på. Även om en stor andel av katterna som bär på endast en kopia av mutationen (heterozygota) inte utvecklar HCM när de är unga, så är förekomsten av sjukdomen hos dessa katter när de blir äldre okänd. I tillägg, när en katt som är heterozygot för mutationen paras så kan den potentiellt paras med en annan heterozygot individ eller möjligen även en katt som är homozygot för mutationen. Båda dessa scenarier kommer vanligtvis producera ett antal kattungar som är homozygota för mutationen och därmed löper stor risk att utverkla HCM och mest troligt utveckla allvarlig HCM.

Det kan dock finnas vissa katter som bär en kopia av en HCM-orsakande mutation som har rasspecifika kvalitéer som bedöms som så exceptionella att det vore önskvärt att avla på dem. I dessa fall kan denna katt paras en gång och kattungar som testas negativt för mutationen användas för vidare avel. En katt som är homozygot för någon av dessa mutationer ska aldrig avlas på.

Eftersom dessa mutationer är så vanliga i respektive raser så oroar sig vissa veterinärer för att om man utesluter katter ur avel som är heterozygota för en mutation som orsakar HCM, så kan detta leda till att rasen drabbas av andra genetiska problem genom att recessiva anlag förstärks. Trots det selekteras katter redan i hög grad för genetiska egenskaper som förstärker deras yttre skönhet. Det är därför svårt att föreställa sig att selektering av katter till avel baserat på deras inre skönhet (dvs ett vackert hjärta) skulle orsaka så mycket ytterligare skada hos en ras."

Till trådskaparen - Jag tycker som sagt testerna är otroligt viktiga men det är bara du som kan avgöra vad du känner i det här fallet. Jag har sålt en kull katter efter min hane som är HCM/n och kommer aldrig göra om det för det var det värsta jag varit med om. Nu visste jag inte att han bar på genen när parningen skedde (det var när testet var rätt nytt). Han är 6 år nu och än så länge frisk, mina föräldrar har även en kattunge från den kullen och hon är också HCM/n och frisk än så länge (dock aldrig ultraljudad). Båda kastrerade och älskade sällskapskatter förstås.

/Erica
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Vad exakt är det du argumenterar emot?

Att man bör gå vidare med n/n har jag aldrig sagt emot. Problemet är ju att det inte alls är säkert att du kommer få n/n att gå vidare med om en förälder är positiv. Det kan även vara så att de n/n du får har andra defekter som diskvalificerar dem från avel.

Att i ett ögonblick ta bort alla bärare ur avel är sannolikt dåligt för avelsbasen. Däremot är det såklart något man på sikt ska arbeta för.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Jag argumenterar inte så mycket emot som fortsatte argumentet kring avelsbasen. Det var en kommentar till det du skrev att det innebar problem för avelsbasen att välja bort alla HCM/n katter ur avel. Det skulle inte vara ett problem om folk följde rekommendationerna, vilken man i väldigt många (alldeles för många) fall inte gör. Det handlar inte om brist på n/n-katter i dessa kullar eller att de har defekter som diskvalificerar dem från avel - bara att man helt enkelt inte kan motstå att hellre välja att fortsätta avla på de kattungar som är lite lite snyggare än sina n/n-syskon. I många kullar sparar/säljer man flera HCM/n-katter till avel trots att de har helt ok friska syskon, som bara råkar vara lite mindre snygga. Det är DETTA som är problemet, att vi skulle få lite mindre utseendemässiga framsteg inom rasen de närmsta åren, inte att det skulle orsaka skada på avelsbasen.

Det här är alltså vad forskarna skriver som kommentar till det hela, jag gillar speciellt den sista meningen för den är så otroligt talande!

"Eftersom dessa mutationer är så vanliga i respektive raser så oroar sig vissa veterinärer för att om man utesluter katter ur avel som är heterozygota för en mutation som orsakar HCM, så kan detta leda till att rasen drabbas av andra genetiska problem genom att recessiva anlag förstärks. Trots det selekteras katter redan i hög grad för genetiska egenskaper som förstärker deras yttre skönhet. Det är därför svårt att föreställa sig att selektering av katter till avel baserat på deras inre skönhet (dvs ett vackert hjärta) skulle orsaka så mycket ytterligare skada hos en ras."

/Erica
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Men hur skall jag göra då ????

Katten var tilltänkt avelskatt men har alltså HCM/n uppfödaren väljer att sälja som sällskap. Föräldrarna är också scannade ua. Skall man stöda denna avel eller strunta i det ?

Är det förhöjd risk att denna katt kommer att utveckla HCM ?
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Men hur skall jag göra då ????

Katten var tilltänkt avelskatt men har alltså HCM/n uppfödaren väljer att sälja som sällskap. Föräldrarna är också scannade ua. Skall man stöda denna avel eller strunta i det ?

Är det förhöjd risk att denna katt kommer att utveckla HCM ?

Om det var JAG så skulle jag köpa kattungen om jag kände att det var den jag ville ha! :) Oavsett om katten var N/N eller HCM/N hade jag valt att HCM-scanna den vid rekommenderas ålder (1,2, 3 och 5 år ev. även vid 7 års ålder):)
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Men hur skall jag göra då ????

Katten var tilltänkt avelskatt men har alltså HCM/n uppfödaren väljer att sälja som sällskap. Föräldrarna är också scannade ua. Skall man stöda denna avel eller strunta i det ?

Är det förhöjd risk att denna katt kommer att utveckla HCM ?

För att få veta om uppfödaren ägnar sig åt en avel du vill stödja måste du ju prata med uppfödaren och få veta hur hen resonerar. Det är ingen av oss som kan säga åt dig om du vill stödja uppfödarens avel eller inte.

Vore jag du skulle jag fokusera mer på ultraljudsresultaten av de nära släktingarna (i synnerhet de äldre) än på DNA-resultatet. Finns det äldre släktingar som är ultraljudade och HCM/N är deras hälsostatus kanske särskilt intressanta.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Blähh !

Jag vet ju att om jag får träffa kissen så blir jag kääääär och kommer inte att kunna tänka ett dugg klart. Utan bara vilja ha.

Fast jag tror att uppfödaren är seriös. Men jag är ju självklart nyfiken på resonemanget bakom att ha den föräldern i avel. Bra tips att kolla upp katterna bakåt - det ska jag göra.
 
Sv: HCM/n skulle du köpa ?

Det kändes bra och jag kunde ställa de frågor jag ville utan att det blev jobbigt. Uppfödaren är seriös och har sina skäl till att ha katten med HCM/n i avel
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp