havtornsbär?

pastejja

Trådstartare
Jag köpte en påse havtornsbär, smakade på en i morse och insåg att de var ganska hårda. Ni som ger havtornsbär till era hästar, hur serverar ni dem?
/U

Sv: havtornsbär?

Köper du det till hästen? Var då? Anger inte tillverkaren hur bären ska serveras? :)

Det är en utav våra äldsta medicinalväxter. Och den sägs vara hjärtstärkande, och har välgörande effekt på blodtryck/cirkulationssystemet. Man kan använda, bladena, bärena eller löven.

Köper du det till hästen? Var då? Anger inte tillverkaren hur bären ska serveras? :)

Tillverkaren är Borgeby kryddor och de friskriver sig från dosering, servering etc. och levererar bara. Fakta om hagtorn hittade jag i "Hästägarens örtabok". Där står det att man ska ge ett antal bär/dag, vill minnas att det är 10 (stort frågetecken efter, har feber och dåligt minne idag). Bären är jättehårda jag lyckas inte bita sönder kärnan, provade att lägga ett par i blöt i morse för att se vad som händer med dem. Krossa i mordel verkade vara ett tyngre jobb än jag trott. Kanske att de kan ätas hela och torra? Kan prova en i kväll och se. Lite osäker på om det är en stor kärna eller flera små som samlat sig riktigt hårt vid torkning.

Jag har inte hästägarens örtabok med mig men det är en av de örter jag valt för ökad blodcirkulation nu i igångssättningen av min häst. På borgebys kortfattade info kan man läsa:
Anses ha följande egenskaper:
Anses vara hjärtstärkande, kärlvidgande, blodtryckssänkande samt mjuka upp cellväggarna

/U

Jaha, men jag förstår fortfarande inte meningen med att fodra hästar med det?

Det beror ju på hur man ser det, hästar äter tydligen hagtorn om de hittar det i en hage, precis som många andra örter som säkert funnits på betena förr. Numera har iallafall vi i vårt stall mest gräs, möjligen några olika sorter och en och annan maskros, på vårt bete och vi missar vi örter som säkert varit ett naturligt inslag i betena förr.
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
544
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka