Havsvatten Bra?

P

Piccoliiina

Min lilla ponny har en svår skada, och ska bara stå väldigt länge framöver.
Nu har han också fått något som liknar mugg, vet dock inte om det verkligen är det.

Han verkar vara väldigt känslig där, och har ljusa skorpor, nästan lite varigt.

Nån som har någon aning om vad det kan vara?
Kan soleksem angripa så mycket?

(Han har fått soleksem på många andra ljusa områden)

Men det jag undrar också, är om saltvatten har någon läkande effekt?
Fick höra det av en stallkompis häromdagen.
Men det måste ju göra jätteont, att gå med den "mugg-liknande" infektionen i saltvatten?

Funderade nämligen på att åka till stranden och spatsera, då han älskar vatten!

Skulle det gå, tror ni?

/PL:bow:

Sv: Havsvatten Bra?

Om man håller sig den konsentration som finns i koksaltlösning så kan saltvatten har en läkande effekt. Det är inte vävnadsretande som många andra rsårengöringsmedel är. Det vatten som finns i de flesta svenska hav har mycket lägre salthalt än koksaltlösning.
Det du får vara uppmärksam på istället är att just nu är många svenska stränder inte direkt rena. Utan att det finns mycket föroreningar i vattnet. På vissa ställen till och med hälsovådligt höga halter. Det kanske inte är så bra att få in i redan såriga hästben.

Ibland har hästar löss som man kan misstolka för mugg, tvätta med löss schampo för hundar.

Nja, men löss är det nog inte.
Det är mer mjuka skorpor nu, hmm väldigt svårt att förklara. :crazy:
Han har fått massa andra uslag på alla andra ljus områden.
(Väldigt hemska utslag, massa öppna sår och skorpor)
Men min tränare tror att det soleksem, men jag vet inte jag...

Han är vit. Eller ja, prickig :angel:
Har ju många rosa områden. Eller som brukar vara rosa, är kanske inte direkt rosa i dagens läge.
Ska försöka få ut en veterinär också, så vi får reda ut det ordentligt.

Men det blir nog att vi åker och promenarar lite på strande i morgon ändå, jag tror det är bra vatten i Barsebäck?

Han kommer ialla fall bli överlycklig!
Och då bli jag också väldigt glad.

Är hästen glad, så är jag också det! :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 686
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 230
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka