Havrekross??

S

Speedster

Hörde av en att havrekross igentligen är en färskvara och för att den ska ha bra kvalite ska användas inom 4 dagar. Då måste havrekrossen i säckar vara skit med andra ord :confused: jag har själv havrekross till min häst och hon mår prima och energin är det inget fel på :smirk:

men man kanske ger mer havre utav den havrekross man köper än dom som har egen kross? Pga att kvaliten är så olika..
 
Det är ingen skillnad på näringen. Det är den hygieniska kvaliteten som blir sämre. Äter du mat som har passerat bäst-före-datum? Jag vet såna som gör det, och de mår minsann prima de också...

Varför ger du kross? Gammal häst med dåliga tänder eller ett föl?
 
Bra fråga, min pappa vill hellre byta till vanlig havre pga av att det är bättre för tänder och billigare osv. Men jag har bara haft henne sen i höstdags och har fortsatt med havrekross som ägaren har gett, sen att de lättare får upp näringen och inte bajsar ut allt.

hehe ne hon är varken föl eller gammal hon är 7
 
Mig veterligen finns inga belägg för att näringsupptaget skulle vara bättre med krossad havre.
En häst med bra tandstatus tuggar sönder kärnorna om den får helhavre, vilket gör att man lika gärna kan ge hel havre och slippa lagringsproblemet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 698
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 290
Senast: Sel
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Katthälsa Veterinären ringde just och Missias sköldkörtelprov såg bra ut... men hon har som sagt gått ner i vikt. Han tyckte jag skulle leta upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 595
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp