Havrehantering?

L

lolly

Hej. Ni som ger havre till era hästar. Hur ger ni den och varför? Exempelvis havre med varmt vatten? Min pålla får havre, mineraler och betfor. Ibland lägger jag allt i krubban några timmar innan hon kommer in. Är det okej? Hur har ni den för att hålla en bra kvalitet? Jag tänker på mögelutveckling och näringsvärde. Vad finns det för kunskap ni som har erfarenhet. :confused:

Sv: Havrehantering?

Jag blöter inget foder mer än nödvändigt, på sommaren helst inte alls och ger aldrig blöt mat på morgonen.

Alltså, eventuell betfor serveras det mål som kommer närmast efter att jag varit i stallet, alltså på kvällen.

Ger jag havre (eller annat som inte behöver blötas) och betfor samtidigt så låter jag betforen svälla några minuter och lägger havre och minrealer ovanpå. Det hindrar även mineralerna från att sjunka till botten och fastna där.:idea:

På sommaren ger jag kraftfoder själv när jag är i stallet, och blötlägger då ca 30 minuter innan jag fodrar.

Anledningen är att det sker bakterietillväxt i foder som står i vatten, jäsning sker först efter ganska lång tid i sammanhanget.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka