Havrehalmssilage??

I

icen

Är det någon som har någon erfarenhet av det?...I mitt stall så är det en tjej som har det till sina och nu så fodras alla hästar med detta morgon och middag...finns ingen analys, dom var inte intresserade av att göra någon...hennes får enbart detta men min får ju hö på natten. Kan man säga några generella värden för denna typ av ensilage?....
 
Sv: Havrehalmssilage??

Halm som halm. Det bör inte vara så svårt att få tag på riktvärden för havrehalm. Ensilerad havrehalm och vanlig balad havrehalm - skillnaden bör vara några % vatten.

Har hittat ett värde som ligger på 5,2 MJ, någon som kan verifera den siffran?
 
Senast ändrad:
Sv: Havrehalmssilage??

Våra får de i hagen under dagen, men de får ju även vanligt hösilage som ligger med nästan samma TS som hö morgon, middag, kväll. Men min erfarenhet är att hästmagarna inte mår speicellt bra utav det dära silaget..
 
Sv: Havrehalmssilage??

Min häst ska få lite havrehalm till kvällen snart, har försökt pressa i han det men han käkar inte upp. Ska ev byta ut en del av högivan, han har vart lite smal men har nu fått upp ett fint hull. Är havrehalm oxå dåligt för magar?
 
Sv: Havrehalmssilage??

Jo havrekärnorna är också med...

"Rundbalar med havre o rajgräs,hackade o besprutade med koffasil"
så står det i deras annons...

Finns det några riktvärden för proteinet också?...

Vad är det som gör att denna typen av ensilage inte är bra för hästarna?...
 
Sv: Havrehalmssilage??

Det finns inga riktvärden för den produkten du har (det är ju inte halm). Beror helt på jordmån, skördetid och andel gräs/havre. För att få ett värde måste du göra en analys på grovfodret.

Kan inte se att det skulle vara något problem att ge detta till hästar förutsatt att det inte är på tok för blött (problem att få i hästen tillräckligt med TS) (anledningen till att jag misstänker att det är relativt blött är att de kört på Kofasil vilket inte har någon effekt på torrare material) och att näringsvärdena är någorlunda balanserade.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
250
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp