Havregrynsgröt till hästar? :O

R

Randig_ponny

Hej har hört elle läst, kommer inte ihåg vilket :confused: eller var heller för den delen.
Men är det sant att man kan ge hästar, ljummen havregrynsgröt som foder? (typ tillskott tror jag...) Tror det var till sjuka eller skadade hästar :angel:

Någon.. som vet om detta stämmer/inte stämmer? Och varför man ger det?
Har gått och grubblat på detta ett tag, men kmr inte på något :confused:

Vill mest veta för att jag själv har en häst som är svårt skadad... :(

Sv: Havregrynsgröt till hästar? :O

Det borde man väl kunna ge dem! Havrekross är ju i princip havregryn, och gröt är gjort på vatten, lite salt och havregryn!

Kan antagligen vara bra att ge om hästen är kinkig vad gäller maten..

I och för sej ;) Borde ju kunna stämma :)

DEt är vad jag tror, men sen vet jag inte heller om det har någon mer fördel.. Har nämligen hört att någon sjuk häst fått gröt...

Havregryn är behandlade och dessutom dyrt jämfört med vanlig krossad havre. Så varför vill man då ge det ?

Jag tror också att man kan ge sjuka hästar gröt men sen om det var ngn speciell sjukdom elr ngt annat vet jag inte :O

oim att havregrynen är krossade och skalet är borta är det väldigt lätt för hästen att tillgodose sig den näringen som finns i gröten. den sväller inte upp i magen och kan sväljas utan att behöva tuggas.

borde vara en bra grejj till skadade hästar som har svårt att äta!!!

Fast det kan dom lika gärna göra på vanlig krossad havre också.

Jag har för mig att de ger havregrynsgröt till Black Beauty i filmen när han är sjuk... Men huruvida den filmen är rätt o riktig när det gäller hästars utfodring vet jag inte. ;) Mysig film dock, älskade den som 10-årig hästtjej!

haha, ja faktiskt. :D

om man har en egen havrekross.
att köpa krossad havre till en häst passar jag mig noga för, jag har hört (men är absolut inte säker!!!) att iom att man krossar det skyddande skalet, så börjar det feta och goda innehållet att härskna och bli snabbt dåligt.

rätta mig gärna!

Hej har hört elle läst, kommer inte ihåg vilket :confused: eller var heller för den delen.
Men är det sant att man kan ge hästar, ljummen havregrynsgröt som foder? (typ tillskott tror jag...) Tror det var till sjuka eller skadade hästar :angel:

Någon.. som vet om detta stämmer/inte stämmer? Och varför man ger det?
Har gått och grubblat på detta ett tag, men kmr inte på något :confused:

Vill mest veta för att jag själv har en häst som är svårt skadad... :(

Funkar till gamla hästar med mkt dåliga tänder som inte kan tugga kraftfoder. Är inte själva innehållet som är bättre för att det är gröt utan just att de kan få i sig näring trots sina tänder. Hästar med fullgoda tänder mår bäst av o få tugga sitt kraftfoder/havre, det är ändå alldeles för kort ättid på kraftfoder i förhållande till stråfoder.

att köpa krossad havre till en häst passar jag mig noga för, jag har hört (men är absolut inte säker!!!) att iom att man krossar det skyddande skalet, så börjar det feta och goda innehållet att härskna och bli snabbt dåligt.

rätta mig gärna!

Stämmer bra, havre är bäst om man kan krossa själv och då i mindre mängder så det går åt fort.

rätta mig gärna!

Jag har också hört liknande, utan skalet fäster också sporer bättre "/

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 278
Senast: Sasse
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 063
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar