Havregryn till hästar?

Contest

Trådstartare
Är det farligt om hästar får i sig havregryn?
Det är nämligen så att mina tre minishettisar (två unghästar och en 6-åring som aldrig ätit någon typ av kraftfoder förr) har blivit matade med havregryn och innan jag hann stoppa detta har de säkert fått i sig en del. De som matade dem hade två koppar i handen, där de antagligen haft havregrynen i, och troligtvis så hann de ge det mesta. Ingen jättestor ranson (om det nu är det enda som de matat dem med), men det blir ju ändå en del för dessa små ponnysar.
Försöker intyga mig själv att det inte är någon fara men ändå är jag lite orolig att de kan hända nått när de inte är vana vid att äta något annat än grovfoder..

Sv: Havregryn till hästar?

Två koppar är nog ingen större risk med. Men du kan ju sätta upp en lapp där folk går där det står att hästarna har känsliga magar och kan få ont om man matar dem med saker de inte är vana vid.

Men som sagt, tror verkligen inte det kommer hända något nu, ska till en riktig maghäst för att det ska bli problem med en sån liten mängd. När man börjar ge nytt kraftfoder är det ju normalt att introducera några hekto åt gången, så det är nog inte värre det här även om det självklart inte är roligt att folk matar dem utan din vetskap.

Havregryn i sig är ju inte farligt, lite högt stärkelseinnehåll för ponnyer bara och lite klistrig konsistens att tugga på bara, vilket gör att det kanske inte är bra att ge kilovis.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 187
Senast: Messy
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022