Havrefritt

MiaMaria

Trådstartare
Ni som ger era hästar havrefritt foder, vad ger ni i stället och varför har ni valt att ge havrefritt?

Om ni gjort det för att ni har "nerviga" hästar, har det då hjälpt att sluta ge havre, har ni fått en lugnare häst?

Jag har själv en väldigt lättfödd, energisk och ibland nervig häst som jag ger väldigt lite kraftfoder. Har gett havre, men tror att han skulle må bättre på något havrefritt. Korn är inte aktuellt.

Tar tacksamt emot tips och erfarenheter från er!

Sv: Havrefritt

Jag ge min häst en särkild musli, som är havre-fri.
Jag tycker den funkar jättebra till min ena häst, och så tillsätter jag lite havre till den andra som gott och väl kan behöva lite extra energi ibland. :) mustangfoder tror jag det va.
Jag tycker att musli är suveränt eftersom man kan välja på så många olika.
Jag vet att dom har ett slags musli på gr*an g*rden, fast det var nog havre i den tror jag.
Lycka till, hoppas du hittar något foder som passar! :)

Jag ger Krafft Groov och Salsa Havrefri müsli (tillverkas av lokalföreningen i Ljungbyhed).
Krafft har också en müsli som är havrefri.
På min häst var det stor skillnad i "nervighet" om han fick havre eller inte.
// Linda

Jag har en häst som är jättehet och som havren stiger åt skallen direkt, jag valde bort havren helt och ger antingen Hippo choise eller mustang original som är havrefria och skillnaden blev enorm. fick ändå lätt ihop en foderstat som passade.

TACK alla för era svar!

Ska testa ett havrefritt müslifoder, tror att det skulle kunna var något för min lille buse!!

Skönt att höra att det finns möjligheter att lugna en nervig häst, ibland känner man sig totalt maktlös när koncentrationen helt tryter hos hästen pga att han är så "uppmärksam" på allt annat (än arbete) hela tiden :crazy:

Har ni märkt någon skillnad på just koncentrationen i arbetet, då det gäller era hästar när de får havrefritt? Eller blir de bara lugnare rent allmänt?

Dodson and Horrell har en mängd olika havrefria muslin som är anpassade för de flesta olika sorters hästar!

Jag ger mitt fullblods sto Dodson and Horrell-Build Up, Funkar kanonbra!! O det är ju så smaskigt om tösen sj får säga nå :D Det är ett fräscht foder, ser gott ut och luktar gott!

cassic_bambi skrev:
Dodson and Horrell har en mängd olika havrefria muslin som är anpassade för de flesta olika sorters hästar!

Jag ger mitt fullblods sto Dodson and Horrell-Build Up, Funkar kanonbra!! O det är ju så smaskigt om tösen sj får säga nå :D Det är ett fräscht foder, ser gott ut och luktar gott!

Åh, Dodson och Horrell - I love!

Hade deras Pasture Mix innan, utan havre, med vitlök och örter i. Brukade stå och bara njuta av lukten!

Tyvärr flyttade min "langare" från Skåne upp hit så nu får jag inte längre tag i nåt.. :(

Annars har väl Hippo några havrefria pellets? Eller har de bara müsli?

Kan du inte bara öka grovfodergivan? Hästarna blir lugnare när de får göra det de är gjorda för att göra, dvs äta.
/Juvelen

Jag ger båda mina lunsar Kraft Groov.

Den ena som är ett sto 50% fullblod gick på havre förut, men hon var väldigt okoncentrerad och nervig, flög i luften för minsta lilla ljud. Det var väldigt jobbigt. Bytte sedan till Groov och det var stor skillnad. Så nu får hon Mycket grovfoder och sedan ca 2 kg Groov. Under en period när hon var väldigt stökig gav jag henne även EquiCalm som tillskott. Det gjorde verkligen stor skillnad. Ett bra tillskott att ge under en kortare peroid.

Sen har jag en valack med 25% fullblod i, han har väldigt mycket energi i sig själv så han blir nästan ohanterbar när han går på havre. Han blir alldeles för pigg helt enkelt. Så han går på 3 kg Groov när han går som hårdast (tävlar fälttävlan i ganska hög klass).

Jag har även provat müsli från Havens och Mustang, det fungerade bra på mitt sto. Hade lite jobb att få tag i det och så tyckte jag det var lite dyrt, så provade med Groov som fungerade minst lika bra på mina hästar.

Hoppas du hittar något som fungerar bra till din häst!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 024
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama