Havrefritt, havrefritt och åter havrefritt!!

sissu

Trådstartare
Det finns hur mycket färdigfoder som helst. Det finns hur många sorter som helst som är havrefria. Men var fasen är alla färdigfoder som är kornfria??

Har hittat ETT endaste färdigfoder som är helt kornfritt, har ni sett några?

MVH/

Sv: Havrefritt, havrefritt och åter havrefritt!!

sissu skrev:
Har hittat ETT endaste färdigfoder som är helt kornfritt, har ni sett några?

Hm.. Nej. Vilket är det du har hittat?

Åsebro har ett fullfoder som är helt kornfritt baserat på svarthavre och en hel del annat mumsigt i.

Personligen är jag mycket förvånad att det inte finns fler, likväl som en häst inte klarar havre så finns de ju de som inte klarar korn men som man ändå kanske vill ha ett fullfoder till.

En anledning kan ju vara att vanlig havre är billigt, så varför använda ett dyrt färdigfoder om hästen kan äta havre och mineraler till en tredjedel av kostnaden? :angel:

Vore det inte så stärkelserikt så skulle jag nog föredra det också om jag var ute efter en billig foderstat och det fungerade för individen.

102 visningar och 0 svar om just kornfritt fullfoder. Hmm!

:D Va lång tid det tog ...

Han får allsköns besvär av fullfoder med korninblandning och när han fick rent korn så ville jag inte ens ta i han.

peter_lundin skrev:
Allsköns besvär? Tokig ? Vilken typ av fullfoder, pelleterat?
PL

Hoppas du har förståelse för att jag inte orkar rabbla sju månaders foderproblem här och nu, har gjort det SÅ många gånger tidigare utan större framgång. Har dock en viss person som varit stort stöd här HH genom månaderna :bow: .

Det har varit både pelleterat, strå och ren.

Det tog lång tid innan jag kom fram till att kornet för just dessa problem till 99% är orsaken, letade annat innan som troddes vara orsak. Jag kunde titta tillbaks på de fodersorter han ätit och utifrån korn% se när det var sämre och bättre. Detta oavsett andra foder% inblandning.

Magen klarar av ngn. anledning inte av detta foder. Vill gärna förstå.

Han får utslag på stora delar av kroppen, tappar päls, han får mjäll över hela kroppen, hans päls blir riktigt fet och kladdig och han får svullna ben samt blir allmänpåverkad. Ivarierad grad.

Hittade sedan detta fullfoder, helt utan korn och hans problem försvann. Peppar, peppar!

peter_lundin skrev:
Men havre fungerar? Vad har du för grovfoder?
PL

Vi har ängshö. 7.6 27. "allt" annat i ren form, havre, lucern, linfrö, fungerar upp till en viss nivå utan problem. Korn har inte ens fungerat alls utan ngt. av ovanstående problem.

De andra fungerar så länge jag inte går över 400g smrp sammantaget i hela foderstatet och lägger kvoten över 5.5

Vad jag förstår så har det ju med upptagningsförmågan och spjälkningen hur var och när att göra men det är en så länge lite överkurs som jag inte riktigt kommit på än på honom.

Senast ändrad:

Har ingen vetenskaplig undersökning i ryggen men lite funderingar över hästar med hudbesvär som äter korn, slutar med det och blir bättre. Ganska intressant!

Hade ett föl i Österrike som var riktigt illa däran, med sår över halva kroppen, veterinärerna visste verkligen inte vad det kunde vara, Mamman åt korn och så även fölet. Ägarna säger att hon blev mkt bättre i huden efter ett par veckor men de beslöt att ta bort henne ändå.
Veterinärerna hade ingen kommentar på det.

Ett annat fall var en häst med misstänkt Borrelia men som inte visade några värden,hästen åt korn och slutade med det då ägarna hört på omvägar att det kunde vara dåligt för hästen. Hästen blev fullt frisk på kort tid (Några veckor).

Jag kan koppla tarmproblem (Utredda såklart) balansproblem, (Ej utredda då vet. fortfarande kliar sig i huvudet) och hudproblem till just korn, MEN som sagt, jag har inga som helst vetenskapliga stöd och jag spekulerar endast, jag ber inte någon ta bort korn ut foderstaten men om hästen uppvisar några igenkännande problem så ber jag ägaren ta det med sin vet, och jag föreslår att de ska diskutera just att ta bort kornet för att få en vets. åsikt.

En gammal hästkarl sa en gång, "KORN! Är du från vettet kvinna! det är en häst du har! Kossorna äter korn! Hästar äter havre! Vad är det som är svårt att förstå! "

:p

Läste inte ditt inlägg först, men just det mjälliga och feta i pälsen, det är så typiskt för korn. (Min egen personliga erfarenhet som kanske inte är så stor)

Som tur är för hästens skull behöver jag inte ha vetenskapliga bevis på alla problem när hästarna visar vägen själva..Ibland går det bra ändå. "Min" vet. var övertygad om att det berodde på att han fick bättre mat hos mig, tur att jag inte "köpte" det.

Har också sett detta tidigare men ej i så kraftig grad och haft mina funderingar och jag tror som dig att kornet är boven i många fall.

Men va härligt det skulle vara att efter SÅ många år få äga en häst som kan stoppa i sig vad som och den mår bra och är glad. Men den tiden försvann visst för en sådär 7 år sedan, och jag som trodde det var över, så fick jag en ny på halsen :D :o

Det finns vetenskap som säger att korn är mer svårsmält än tex havre o därmed lättare ger tarmstörningar så det finns knappast ngn anledning att ifrågasätta din erfarenhet att din häst inte tål korn (många gör det, andra inte, extra viktigt med tillvänjning).
Jag har inte ngn bra koll på marknaden av färdigfoder men med ditt låga proteinvärde blir det nog svårt att hitta ngt lämpligt. Varför inte blanda själv, tex basera på lusern o fylla upp ev energibehov med havre+betfor.
PL

Va skönt att det finns bevisat, för nog har jag blivit ifrågasatt alltid, fast jag har blivit van :D :devil:

Han behöver massor av mer energi en "normalbehov för han str/ras" det är inga problem att fixa med höt för han klarar att äta massor med god aptit, det är proteinet som blir knepigare då han även har svårt att sätta muskler samtidigt som han får hudproblemen när jag kommer över en viss kvot alt. siffra. Jag har provat med både lucern och sedan havre samt linfrö och/eller solrosfrö och det går till en viss gräns som igenligen inte är tillräcklig. Visserligen så KAN det ju ha berott på att han under så pass lång tid var så nedsatt i sin mage och sin kropp att det faktiskt kan fungera till nästkommande vintersäsong nu när han har fått vara "frisk" och mår så bra.

Men någonstans blir det galet och jag vill inget hellre än att kunna förstå hans tarmsystem för att kunna ge han det bästa fungerande fodret för han. Som det har varit nu så får jag välja mellan att ha en häst som har bra hull men mindre muskler eller en häst med hull och muskler MED mjäll och fet päls= vajsing i magen. Hittils har jag valt och strävat efter det första. Han är ju bara två år så man blir ju lite nojig, men han växer jämt och ordenligt trots allt.

Hur fungerar kli ut spjälkningssynpunkt och upptagningförmåga? Det har jag inte vågat prova än. Han reagerar dock inte negativt på fullfoder med stor % vete i.

Jag skulle helst vilja ha ett mer proteinrikt hö, o sen ev testa en mix av olika proteinfoder i många små givor, spannmål verkar egentligen inte behövas. Att försöka hitta den bästa sammansättningen för just din häst kommer säkert på sikt vara mer givande än ett färdigfoder.
O glöm inte, LÅNGSAM tillvänjning.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Jag skulle helst vilja ha ett mer proteinrikt hö, o sen ev testa en mix av olika proteinfoder i många små givor, spannmål verkar egentligen inte behövas. Att försöka hitta den bästa sammansättningen för just din häst kommer säkert på sikt vara mer givande än ett färdigfoder.
O glöm inte, LÅNGSAM tillvänjning.
PL

Ngt. mer proteinrikt hö hoppas jag de får in i år..Men det kunde varit värr! Kan ju handla själv, men då skulle han få gå själv alt. ge "sämre" dagtid och bra nattetid men jag vill inte mixtra med flera grovfodersorter så heller på han.

Tar det LÅNGSAMT och kraftfodergivor gick han *3 och nästan fritt hö. Tror också på att hitta "ren" egen mix av ngt. som kan fungera så alla önskemål gällande kropp och själv blir tillfredställda.

Har ngr. idér jag ska ge mig på i vinter, det löser sig nog till slut :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar