Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Oj det var mycket! Grunden innehåller ju 20% havre, så det är ju i princip ingen skillnad alls. Konstigt att rekommendera groov till hästar som inte tål havre då. Tack för infon!
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Pållan är inte direkt svårfödd, men hon behöver ligga på en högre nivå energi än "normalhästen" i förhållande till det arbete hon gör. Kvoten mellan energi/protein behöver också ligga en högre nivå än normalt. Har ett bra hö och det har räckt med Groov 125 till henne.

/Lizzie
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Det har jag också fått höra.:crazy: Det står under "frågor och svar" påå kraffts hemsida.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

vet inte om det är bilderna som luras,.. men hur sitter sadeln? ser gropig ut vid manken...

min var lika dan som dig, 5kg hö/dag, gick inte att lura... gav man i hagen så åt hon minder inne osv...
efter dygnet-runt-bete förra sommaren med extrahö på natten (å kraft såklart) så lärde hon sig äta mer hö *YES*

mitt tips: hippo Alfa, hippo breed, fibergi... fibergi är lite havre, men min virrpanna klarar det, du kan ju alltid testa,... men alfan gjorde jobbet om jag säger som så!

korn gillar ju vissa.. personligen skulle jag aldrig ge det till min häst... korn = komat!
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Tack för svaren! :bow:

Jo, hon har nästan växt ur sadeln nu, letar med ljus och lykta efter en ny... :crazy:

Ska kolla upp dina förslag! :bow:
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Tycker du ger den alldeles för mkt kraftfoder :crazy: Det krävs nog en hel del energi för att smälta allt det.

Ge mindre kraftfoder och fri tillgång på hö.

Till mina svårfödda fullblod ger jag Hippo alfa grov, betfor och olja.

De går på ca 2kg Hippo alfa grov, ca 4dl betfor (torrt mått) och ca 2dl olja/dag.

De äter nu väldigt mkt hö ca 14kg var/dag och har blivit väldigt runda och fina på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Mitt fullblod äter lätt 15 kg hö/dygn + halm. 5 kilo låter väldigt lite.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Tycker du ger den alldeles för mkt kraftfoder :crazy: Det krävs nog en hel del energi för att smälta allt det.

han som säljer kraftfoder på täby galopp sa till mig att de flesta fullblod behöver 4kg (utanför banan asså)...
jag är beredd å hålla med... men självklart beror det ju på hur bra hö man ha...
men som sagt, min vägrade äta mer än 5kg/dag de första 1-2åren...
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Beror ju helt på vad man ger för kraftfoder.De jag har knaprade i sig runt 7kg när de sprang.

Sedan beror det ju helt på vilken stimulans de får och de löpt länge eller inte. Men att generellt säga 4kg tycker jag låter konstigt.

Vad för foder menade han eller ville han bara sälja??
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

nej asså det var när hon INTE var i träning...
hon är (var) tunn och jag ville väl skära ner på krafft för å få henne å äta mer hö... men han sa väl att de flesta behöver ju 4kg bara för å gå runt...
men självklart kan man inte generalisera alla fullblod... vissa kan ju gå på bete å vissa springer som dårar osv... ja du vet ju!! :)
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Men varför ge mindre än rekommenderade 1,5 kg ts per 100 kg? Äter dom inte kan jag förstå det men inte annars.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

krafft asså!!!! inte hö :)

hö får man ju proppa i så mkt det går :D
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Enligt de uppgifter jag fått så ska det vara havrefritt och passa min donna som uppenbarligen inte tål havre... :crazy:

/Lizzie


Samma här, har också fått uppgift att det ska vara i princip havrefritt, om det var typ spår av havremjöl/havrekli som var med.
Funkar i alla fall på mitt sto som extremt stärkelse/kolhydratkänslig klarar inte ens kornkross eller betfor...
(Både hjärnan och musklerna blir "överhettade" då)

Däremot så känner jag nu så här i betestider (med tillägsfodring) att hon skulle behöva ngt. mer energi.
Funderar på vad som innehåller minst havre krafft pluss eller krafft energi, eller om det finns ngt. likande högenergifoder som är havrefritt eller liknande.
(får utöver bete, hö(3-5kg= vad jag får i henne), 1,5kg groov90, 2kg lucernhack och 3dl solrosolja,mineraler, salt och e-vitaminer/selen)
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Läs gärna på säcken om havremängden i Groov. Jag upptäckte det när jag läste den tyska innehållsförteckningen, innan den översatts till svenska. Har alltid blivit informerad om att Groov 90 i princip var havrefri.
// Linda
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Jag är inte säker på att hon kommer fungera på mustang, men jag ska nog prova.
Men som jag skrev innan så är hon ju även extremt känslig även för korn och betfor/melass (eller andra sockerarter) och även mustangs foder innehåller havre i form av mjöl/fiber.
Bäst under icke-betestid funkar hon på enbart grovfoder och olja... och då tränas/tävlas hon ändå på normal nivå (tränas/motioneras 6dgr/vecka, tävlas på la/120 nivå).
Synd att jag inte kan få i henne mer grovfoder, hade varit kanon!
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Säckarna har jag läst, svårare är att få ut de rätta proportionerna även om de står i stl. ordning.
Ibland spelar ju även formen(mjöl, hela korn osv) eller tillberedningsmetoden(ångkokt,klippt, mald osv), samt bindemedel (melass/olja osv) in.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 502
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 218
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp