Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Jag ger svårfödda hästar en mix av Krafft Rehab och Hestekraft. Krafft Rehab ser inte så mkt ut för världen värde eller innehållsmässigt, men det gör UNDERVERK för svårfödda hästar. Sett det gång på gång, med rehab har man kunnat sänka total MJ.

Hestekraft är väldigt bra och höga värden på, både MJ och kvoten är hög.

Båda fodren är havrefria (Rehab har kli från havreskal eller något i sig, men det ger inte samma effekt som havre)

Rent spontant dock så det din häst skulle behöva göra är att äta mer stråfoder och mindre kraftfoder. Dvs försök pressa ner kraftfodergivan så mycket det går kilomässigt. Ge näringstäta fodermedel med hög volymvikt, så du får ner mängden. Sen, mitt fbl åt 6 kg hösilage bara när hon kom hit, jag slet mitt hår. Bytte av en slump eg hösilage åt henne till ett blötare och aptiten kom. När hon väl 'kommit igång' med det (tog ett bra tag) så åt hon det torrare hösilaget med, och även hö.

Det som gjorde tricket med grovfodret var att INTE ge 'fri tillgång'. Jag gjorde så först men hon bara lämnade och lämnade. Så jag började väga hur mkt hon åt på en natt. Och gav henne ½ kg mindre än det. Visst det SVED att ge henne 2½ kg till natten bara, men hon åt 3 kg om hon fick äta fritt. Efter några dagar med 2½ kg var det soprent på morgonen. Då fick hon 3 kg, lämnade första dagarna men sen soprent. Då gav jag henne 4 kg osv. Just det att maten TOG SLUT verkade få henne att få mer aptit. När hon var uppe på 6 kg hösilage/natt så gav jag fri tillgång igen. Om hon börja tappa aptiten ser jag till att ta bort lite så det tar slut och sen kommer hon igång igen.

Nu äter hon utan problem och med GOD aptit ca 15 kg stråfoder/dygn. Även nu när de går på bete på natten äter hon glatt hö på dagarna, och ganska stor mängd (5 - 6 kg utan problem).

I början lämnade hon kraftfoder med. Tog några tuggor och lämnade det. Petade i sig lite mer under natten men av 2 kg lämnade hon oftast 1 - 1½. Gjorde samma sak där, jag gav lite (några nävar bara) och ökade. Visst, det kändes som ett förbannat risktagande och det satt långt inne att göra det (med tanke på vikten), men de går ju inte upp av att äta 6 kg hösilage och 1 kg kraftfoder heller, så..

Numera äter hon kraftfodret i riktigt ponnydammsugarstil med, även om hon får 2½ kgg. Äter upp det när hon kommer in, och slickar ren krubban.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Däremot så känner jag nu så här i betestider (med tillägsfodring) att hon skulle behöva ngt. mer energi.
Funderar på vad som innehåller minst havre krafft pluss eller krafft energi, eller om det finns ngt. likande högenergifoder som är havrefritt eller liknande.
(får utöver bete, hö(3-5kg= vad jag får i henne), 1,5kg groov90, 2kg lucernhack och 3dl solrosolja,mineraler, salt och e-vitaminer/selen)


Eggersman High Energy Musli. Havrefritt, 13,5 MJ/kg. Inte så hög srp/MJ-kvot (vill man ju inte ha på bete).

Finns som pellets om man hellre vill ha det.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Tack för det tipset.
Ska genast kolla upp det!
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Hade provar lucern samt krafft groov ger det till våra knasbollar som är pigga men har svårt att lägga på hullet ohc det fungerar bra, men sen beror det ju även kanske lite på höet...
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Knapplån.

Åsebro Cool är för hästar som är heta eller ponnyer som lätt lägger på sig, utan havre alltså.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 502
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 218
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp