Havrefria foder

mahlmt

Trådstartare
Vad ska man välja för havrefritt färdigfoder?
De olika märkena har olika råvaror som ersätter havren ex korn o majs.
Är det bättre med majs + korn istället för bara korn? Eller tvärt om. Eller bara majs, ingen korn. Eller bara korn, ingen majs. (I själva färdigfodret menar jag).
Jag har tittat lite på råvaruinnehåll i ex Hippo, Salsa, Lympos, Granngården, Krafft, mm.
Men kan ju inte säga att jag blir klok :confused: på vad som är bästa innehållet.

Nu glömmer vi vad som passar till grovfodret och tänker bara på ett havrefritt kraftfoder. Vilket ska man välja? Varför?
// Linda

Sv: Havrefria foder

Alltså det är ju så att man väljer det foder som passar bäst för ändamålet. Ska vi inte blanda in grovfodret så blir det svårt att säga vilket man ska ha.
Men korn och majs har inte alls samma innehåll så det går inte att säga att det ena är bättre än det andra. Majs är väldigt energirikt men har inte alls så mycket protein. Så i länder där man använder majs som basfoder har man ofta ren lusern som grovfoder. De kompletterar varandra på ett bra sätt. Utan vilket som är bäst får istället avgöras av anledningen till att man behöver fodret. Inte av vad det är sammansatt av.

Vad ska man välja för havrefritt färdigfoder?
De olika märkena har olika råvaror som ersätter havren ex korn o majs.
Är det bättre med majs + korn istället för bara korn? Eller tvärt om. Eller bara majs, ingen korn. Eller bara korn, ingen majs. (I själva färdigfodret menar jag).
Jag har tittat lite på råvaruinnehåll i ex Hippo, Salsa, Lympos, Granngården, Krafft, mm.
Men kan ju inte säga att jag blir klok :confused: på vad som är bästa innehållet.

Nu glömmer vi vad som passar till grovfodret och tänker bara på ett havrefritt kraftfoder. Vilket ska man välja? Varför?
// Linda

Jag ger gr*nng*rdens havrefria müsli. Funkar jättebra på min fullblodskorsning. Han blir pigg men inte het. Det är havrekli i men inte kärnan från havre, eftersom det sägs att det är den som "sätter sig i hvudet" på hästen.

Men häst tål inte havre, varken hel eller krossad.

Dessa olika foder skiljer sig inte så mycket åt i MJ och sbrp. Det var inte näringsinnehållet utan råvaruinnehållet jag ville åt och därför tycker att vi kan skippa vad som passar till grovfodret.
Eftersom olika tillverkare valt att blanda olika så borde det finnas anledningar till det. Så jag undrar om man ska välja om man tittar på vad som finns i fodret?
// Linda

Det finns ju olika anledningar, som skrivet innan så t ex majs ger mycket mj till fodret, soja ger smrp till fodret o s v

Sedan är vissa av dess foder gjorda för att vara helfoder andra för att vara komplement till havre som foder koncentrat

En annan sak som påverkar valet är tillgång och pris på råvaror. Även då vilket pris användarna är beredda att betala för fodret. Vi har t ex inte någon större produktion av lusern och fodermajs i Sverige men betydligt större areal som det odlas korn på. Det gör ju att tillgången på korn blir större än den på majs och att det blir lite dyrare att komplettera ett foder med lusern.

Tydligen en svår fråga jag ställde.
Ingen som har något mer att tillägga?
// Linda

Ring Lympos, Krafft osv osv och låt dom "tala för sin vara".

Jag vet inte vart Krafft och Granngården tillverkar sitt foder men tänk gärna på miljön om du väger mellan några foder med snarlika innehåll o pris. :idea:

Mvh Lena

(Som önskar hon bodde så till, att hon kunde handla det hon vill ha "lokalt".;))

// Linda

Törs man ens svara på det?:eek:

Jag skulle gett Lympos!

Bl a däreför att han som tillverkar det verkar vara mycket kunnig om foder. Han har sitt eget "lilla" företag och gör inget "väsen" av sig utan låter varan tala för sig själv. Och det tillverkas i dina trakter (om man räknar hela skåne som dina trakter...och det gör man här uppe:angel:) Fast som jag skrev innan...ALLT foder, Krafft, Granng osv osv kanske tillverkas i dina trakter...ha ha! Men som sagt...ring och fråga!!

Mvh Lena

Liknande trådar

Foder & Strö Om vi tar majs som ex. Värmebehandlat, ändras stärkelsenivån? Eller blir den bara lättare för hästen att bryta ner? Och VARFÖR finns...
Svar
2
· Visningar
1 287
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 216
Foder & Strö Hej Buke! Tänkte att vi kunde starta en tråd där man kan skriva om sina erfarenheter om olika färdigfoder, och på så sätt kunna hjälpa...
2
Svar
22
· Visningar
7 293
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Funderar över foder till min dam. Tyvärr har jag ingen analys av grovfoder. Och det är inte heller möjligt då vi ej kan öppna alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 862
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka