Havreensilage?

LilM

Trådstartare
Hej,
har sökt forumet men inte hittat den information jag vill ha.

Jag är nyfiken på helsädesensilage, eller i detta fallet havreensilage.

Vad jag kunnat läsa mig till, så brukar denna typen av foder ha ganska dåliga värden, men det ensilaget jag tittar på nu har denna analys

per kilo ts:
smrp 95
energi 10
NDF 505
socker 62

Det är de högsta värdena jag hittat i år. Är helt ny på denna typen av foder.
Bra eller dåligt?

Bonden är förtjust i detta foder och har tidigare sålt till hästfolk, speciellt uppfödare då innehållet är så koncentrerat. Det var en nysådd vall förra året, med fina värden på hösilaget. I år sådde han in havre och tog alltså havreensilage. Detta foder är skördat sent, slutet av september/början av oktober.
Det borde bli en del spill, då det givetvis är halmstrån i.

Tack på förhand
LilM

Sv: Havreensilage?

Jag förstår inte.
Du skriver "det var nysådd vall förra året, i år sådde han in havre".

Sådde han in havre i en etablerad vall? :confused: Har jag aldrig hört talas om, och VAD skulle vitsen vara?

Är det ren havreåker som är ensilerad i september/oktober är jag mycket tveksam till analysen.
Mogen havre har ju, (vilket det borde vara den årstiden) har ju inte så högt proteinvärde, och är det massa mogen halm med, så sjunker ju proteinet rejält.

jag hade givetvis fel.
Vallen är nysådd i år, så det är gräs med insådd havre.

Kan analysen visa fel?

Eller kan det vara så, att det som blev analyserat bestod mestadels utav själva gräset?

Ah, då så. Då fattar jag.

Men är ändå lite tveksam till analysen.
Visst kan man få höga värden på ensilage som är skördat i månadsskiftet sept/okt.
Men då handlar det om andra, eller kanske mest troligt tredjeskörd.

I detta fall måste ju det handla om första-skörd, och då borde vallen vara helt förvuxen, och inte hålla några höga värden alls.

Är det en andraskörd, har jag svårt att tro att det är havre i vallen.

Du för kola med SLU, inte säkert vad hände,
Man kan inte fodra med ny havre föran den har blivit lagred 3 månad! Vad hander med nyslaget insulerad havre.......????
Tro inte jag skulla våga ger det till häster.

Liten rättelse..... Havre behöver ligga 5 veckor innan den fodras med. Går även att använda den tidigare, MEN då måste extra E-vitamin tillsättas. Förlåt en "Gammal" foderhandlare....:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama