S
stalltanten
Är det farligt att sluta ganska tvärt med havre? Köpt en häst som har ätit 3 kilo havre per dag och hos mig kommer han inte att få någon havre alls utan annan kraft. Någon som vet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det borde vara klart att det påverkar att ta bort ngt på en gång.
Som när de har haft kolik, så ska man inte ta bort maten utan bara minska mängden- av just den anledningen.
ang. att stärkelsen rinner ner i grovtarmen- har jag för mig att HH menade att det var bra- apropå att man ska ge kraftfodret före höt på morgonen- som man har gjort i alla tider, men nu förespråkas att ge höt före.
Jag kan dock ha missuppfattat, men....
BTW har jag aldrig haft ngt trubbel med att öka givan, men det görs ju inte över en natt o inte till en häst som inte behöver det.
Jag slutar inte helt tvärt med havren utan kanske inom 2 veckors avtrappning. Men är lite orolig att det är för kort tid. Det blir ju så stor omställning ändå för honom. Han är en mycket framåt häst som inte behöver extra energin som havren kan ge.
Är det farligt att sluta ganska tvärt med havre? Köpt en häst som har ätit 3 kilo havre per dag och hos mig kommer han inte att få någon havre alls utan annan kraft. Någon som vet?
Det låter som om du redan tagit bort havren
Hur kan du veta att han inte behöver den?
Jag skulle hellre vänta o se-
om den ska gå på bete.
Den kanske måste stödfodras- vem vet
Anledningen till att man ska ge kraftfodret först är just att stärkelsen ska hinna brytas ner och tas upp före grovtarmen i lugn och ro utan risk att det blandas med höet och då åker igenom snabbare.