S

stalltanten

Är det farligt att sluta ganska tvärt med havre? Köpt en häst som har ätit 3 kilo havre per dag och hos mig kommer han inte att få någon havre alls utan annan kraft. Någon som vet?

Sv: Havre

Instämmer med Camilla.
Var hästen oridbar på havre eller varför vill du byta?

3 kg brukar sällan ställa till det.
Det är ett bra o billigt foder.

Jag ska ställa om min ena till mer... för att den börjar komma igång o har en alldeles för tung o stor buk o behöver nu mer energi. Den har stått länge o t o m ryggen har påverkats av den tunga magen, men börjar nu bli bättre när den blir lättare o får mer rygg o bukmuskler.

Senast ändrad:

Jag slutar inte helt tvärt med havren utan kanske inom 2 veckors avtrappning. Men är lite orolig att det är för kort tid. Det blir ju så stor omställning ändå för honom. Han är en mycket framåt häst som inte behöver extra energin som havren kan ge.

Jag håller inte med de övriga två som har svarat dig. Anledningen till att man ska vara försiktig med att öka spannmålsgivor är att enzymerna som ska spjälka ex stärkelsen måste hinna ställa in sig dvs bli tillräckligt många för att hinna ta hand om de i tunntarmen. Annars rinner stärkelsen vidare till grovtarmen och där ställer den lätt till problem.
Jag har svårt att tro att det skulle spela ngn roll om man helt plötsligt slutar att ge ngt. Vad skulle kunna hända då?

Det borde vara klart att det påverkar att ta bort ngt på en gång.

Som när de har haft kolik, så ska man inte ta bort maten utan bara minska mängden- av just den anledningen.

ang. att stärkelsen rinner ner i grovtarmen- har jag för mig att HH menade att det var bra- apropå att man ska ge kraftfodret före höt på morgonen- som man har gjort i alla tider, men nu förespråkas att ge höt före.

Jag kan dock ha missuppfattat, men....:angel:

BTW har jag aldrig haft ngt trubbel med att öka givan, men det görs ju inte över en natt o inte till en häst som inte behöver det.

Senast ändrad:

ojoj, mina skulle flyga på 1 kg, 3 kg havre är ju enormt mkt! :crazy: :p

ts; du behöver inte vara lika försiktig med att trappa ner som att introducera ett nytt foder. men jag skulle inte gå från 3 kg havre till inget. sänk givan med 0,5 kg/dag tex.

Det borde vara klart att det påverkar att ta bort ngt på en gång.

Som när de har haft kolik, så ska man inte ta bort maten utan bara minska mängden- av just den anledningen.

ang. att stärkelsen rinner ner i grovtarmen- har jag för mig att HH menade att det var bra- apropå att man ska ge kraftfodret före höt på morgonen- som man har gjort i alla tider, men nu förespråkas att ge höt före.

Jag kan dock ha missuppfattat, men....:angel:

BTW har jag aldrig haft ngt trubbel med att öka givan, men det görs ju inte över en natt o inte till en häst som inte behöver det.

Nu kan jag inte så mkt om kolik, har hittils aldrig sett en häst som har det ens. Men jag kan mkt väl tänka mig att det inte är bra att dra ner på fodret. den måste säkert få i sig fibrer i alla fall. En häst är ju inte gjord för att stå med tom mage. Men det tycker inte jag alls är samma sak som att minska ner på kraftfodret.
Stärkelse som rinner vidare till grovtarmen sätter verkligen fart på mikroorganismerna som finns där på ett olämpligt sätt. Hästar kan få fång och annat otrevligt av det. Anledningen till att man ska ge kraftfodret först är just att stärkelsen ska hinna brytas ner och tas upp före grovtarmen i lugn och ro utan risk att det blandas med höet och då åker igenom snabbare.
Jag undrar om HH har skrivit att det är bra med stärkelse i grovtarmen, har alltså svårt att tänka mig att det är bra på ngt sätt.

Senast ändrad:

Men jag vet att jag reagerade starkt på detta uttalande- att det INTE var bäst med hö först på morgonen- som modet är nu.

Det handlade om frukosten.
Jag tycker mer att det handlar om Hestekraften som jag tycker är kanon, men inte just nu när den har haft ett överskott av fett o mage.
Ger bara lite HK o resten havre o betfor- inte så mkt ännu.

Det är oxå skillnad på individer. Denna är megastor o är en energisk häst som nu är under självsvält- högbrunstig o har inte tid att äta:grin:
min andra.. får inget alls. bara lite sockerfri betfor o linfrö.

Jag slutar inte helt tvärt med havren utan kanske inom 2 veckors avtrappning. Men är lite orolig att det är för kort tid. Det blir ju så stor omställning ändå för honom. Han är en mycket framåt häst som inte behöver extra energin som havren kan ge.

"Framåt":confused: Har du köpt en häst som du inte passar för? 3 kg havre är inget, som axel skrev. Havre är bra för hästar och varför byta direkt. :confused:

Låter märkligt att du köper en häst med mer energi än du vill ha och sen ska du göra om hästen det första genom fodret:confused: Skulle kanske valt en lugnare sort, bara en tanke:cool:
Eller motionera hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Är det farligt att sluta ganska tvärt med havre? Köpt en häst som har ätit 3 kilo havre per dag och hos mig kommer han inte att få någon havre alls utan annan kraft. Någon som vet?

Nej det är inte farligt att sluta tvärt med Havre. Förutsätter att du kompenserar havrens näringsinnehåll med att öka grovfodergivan med "näringsförlusten från havren.

Jag har själv en häst som Inte tål havre pga av att den blir för het/tittig/skruvad på den, hon får enbart fri tillg. på super grovfoder, 0.4 kg betfor, mineraler och lite krafft grund som "krubb skrammel" (ca 0.5 kg/dag),

Hon är ett halvblod, unghäst och tävlar just nu hoppning på regional nivå.

Jag hade bytt ut havre succesivt mot det nya fodret under 2-3 v tid, ungefär 50% havre samt 505 "nytt foder2, dvs 0.5 kg havre/mål samt 0.5 kg "Nytt foder/mål.

Hästen behöver ca 3 v på sig att ställa in sig på den nya foderstaten oavsett om det gäller grovfoder el kraftfoder,

Lycka till!

Tack SeagirlM för ditt svar :)
Ja, jag har ökat grovfodret. Han får även betfor som han har fått tidigare och har även börjat ge honom lite kraft (mustang).
Jag visste inte riktigt hur lång tid en "avvänjning" tar, men nu vet jag :) Tack!

och till Flashlight.. givetvis så ska jag motionera honom, och jag vill absolut inte förändra min häst. Han är perfekt för mig :love:
Men jag tycker att det är onödigt att ge en pigg häst mer energi.
Det är inte det som han behöver. Det finns mer lämpligt tillskott som han behöver i stället.

Tack alla ni andra också för era svar!

Om du har analys på ditt grovfoder så finns det kanske lämpliga fodermedel att använda som inte innh så mkt energi som kan vara värt att prova på din häst:)

Det låter som om du redan tagit bort havren:confused:

Hur kan du veta att han inte behöver den? för att vara så "pigg" som gjorde att du föll för den.
Jag skulle hellre vänta o se- om den ska gå på bete.
Den kanske måste stödfodras- vem vet:grin:

förlåt :D jag glömde nämna att han fortfarande får havre..
men är nere på 5 dl om dagen..

Det låter som om du redan tagit bort havren

Det är väl bra om hästen inte fugerar på havre!

Hur kan du veta att han inte behöver den?

Det ser man först när man provat andra fodermedel, men eftersom TS inte upplevde att hästen fungerade BRA på havre så är hon villig att prova annat foder till hästen, vilket är ju helt rätt!

Jag skulle hellre vänta o se-

Det är ditt val, inte Ts.
om den ska gå på bete.
Den kanske måste stödfodras- vem vet

Ja det kanske den behöver i slutet av sommaren om betet inte är bra, men den kanske inte skall gå på bete? Oavsett så kanske det är bättre att ge denna häst Lucern, Groov 125, Hippo Alpha etc etc som inte har så högt energi innehåll att den blir het eller dum att hantera/rida/köra el What ever...

I motsats till andra i denna tråden så tycker jag 3 kg havre är rätt mycket kraftfoder. Nu vet jag ju inte denna häst kanske genomför ett mycket hårt arbete men annars så brukar det inte behövas så mycket havre. I övrigt håller jag med SeagirlMs råd:)

Anledningen till att man ska ge kraftfodret först är just att stärkelsen ska hinna brytas ner och tas upp före grovtarmen i lugn och ro utan risk att det blandas med höet och då åker igenom snabbare.

Förlåt för ett litet sidospår, men du menar alltså att det är bättre att ge kraftfoder före grovfoder?
Jag ger alltid kraftfoder inne på morgonen (de som inte ska ha får sina mineraler) och sen får de sitt morgonhö i hagen. Detta fungerar alldeles utmärkt, men jag har många gånger fått försvara och förklara det. Jag gör så för att det är smidigt, men det är alltså t.o.m bättre att göra så här än tvärtom?
Är det enbart för att hästarna inte ska kasta i sig fodret som det alltid förespråkas att man ska ge grovfoder först?
(jag har aldrig haft någon häst som kastat i sig fodret så det har jag inte behövt tänka på)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka