Sv: Havre

Tack ännu en gång SeagirlM för att du förstår vad jag menar, och tar mig i "försvar" ;)

Och ja, han ska allt ut på grönbete i underbara hagar. :) Han knaprar grönt gräs redan nu men det har inte växt upp tillräckligt i hagen ännu så han får hö morgon, middag och natten. (Han får stå inne på nätterna i ca 2 veckor till).

Den "fungerade" ju så pass på havren att ts föll för den? Vad säger att den inte behöver havren?
Många många hästar fungerar utmärkt på havre. Det är undantag som inte gör det.

Varför "göra om" en häst som man fallit för, som den är, låt den vara sån då, och se hur det går, jag menar att det är bakvänt resonemang. Många "pigga" hästar är det oavsett havren. Det är deras sätt att vara.

TS: Jag förstår ändå inte varför du vill ändra på hästen om du gillade den när du provade den, den måste rimligtvis varit för "pigg" för dej på den maten, du tänkte att "jag köper den och tar bort havren så blir den nog som jag vill?":confused:

Förlåt om jag är trög men det blir svårt att förstå varför du vill ändra i maten det första du gör annars, innan du ens sett hur det fungerar på den mat hästen får:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl bra om hästen inte fugerar på havre!
Det ser man först när man provat andra fodermedel, men eftersom TS inte upplevde att hästen fungerade BRA på havre så är hon villig att prova annat foder till hästen, vilket är ju helt rätt!

Det är ditt val, inte Ts.
Ja det kanske den behöver i slutet av sommaren om betet inte är bra, men den kanske inte skall gå på bete? Oavsett så kanske det är bättre att ge denna häst Lucern, Groov 125, Hippo Alpha etc etc som inte har så högt energi innehåll att den blir het eller dum att hantera/rida/köra el What ever...
Den fungerade tydligen på havre iom att köpet fullföljdes.
Jag skulle bli ledsen som säljare om köparen redan från början anser att hästen är för aktiv o därmed vill ta bort maten.:crazy:

Då är det bättre att köpa en gammal trött häst.

Om man inte begriper att hästen blir mer vaken vid flytt- beror inte på havren! utan på individen o mottagandet.
Säljaren borde veta om den funkar på havre eller inte o tydligen gjorde den det.

Som jag tidigare har sagt så tycker jag inte att havre är rätt för honom.
Han gick på 3 kilo havre och 1 1/2 liter betfor varje dag och har bara blivit sporadiskt skogsriden.
En del som har svarat på denna sida tycker inte att 3 kilo havre är mycket men jag är av en annan åsikt. Jag tycker att det är tok för mycket!:eek:
Det är inte som Flashlight skriver att jag ska göra om honom utan jag tror inte att det är nyttigt.
Kanske för en tävlingshäst som behöver den energin men vi är enkla skogsmullar som inte behöver prestera så mycket.
(nu kan jag ha fel och ni behöver inte bombadera sidan med svar, men han har mugg på alla 4 benen och jag har en teori om att han har fel foderstatus.
Men jag kan ha fel!!!!).

Den fungerade tydligen på havre iom att köpet fullföljdes.
Jag skulle bli ledsen som säljare om köparen redan från början anser att hästen är för aktiv o därmed vill ta bort maten.:crazy:

Då är det bättre att köpa en gammal trött häst.

Om man inte begriper att hästen blir mer vaken vid flytt- beror inte på havren! utan på individen o mottagandet.
Säljaren borde veta om den funkar på havre eller inte o tydligen gjorde den det.

Håller med. Jag skulle nog undra vem jag sålt till:crazy:

Torstensson: Vi ska inte diskutera detta alltför långt, men i mina ögon är det precis det du vill göra - ändra på hästen. Se upp så att den inte tappar muskler och faller ur öht, har den behövt denna mängd finns säkert en anledning. Vad är det för häst?

Ok det är en promenadhäst:idea:

Då ska man provrida den ute o se o räkna med att den kommer att uppföra sig på ett annat vis hemma i nya hemmet- innan den har "landat".

hmm...
Givetvis så får alla ut trycka sin åsikt här i detta forumet.
Men vissa ska inte spekulera om saker som ni inte har en aning om!
Vissa har inte förstått syften om varför jag ville byta kraft foder, men jag kanske har varit otydlig.:confused:
Jag ska inte göra denna tråden för lång så jag tar inte upp detta ämne mera.
Tack snälla ni som har förstått min fråga och svarat vettigt :bow:

Jag förstår din tanke precis Torstensson, tycker oxå att 3kg havre är mkt till en häst som inte ska ha på tävling, det handlar ju om hästens välmående och inte att du "vill ändra" på hästen. Kommentarer om att du ska ha en gammal trött häst tycker jag är högst onödiga och barnsliga.
Som jag förstod var din anledning till tråden bara om det var skadligt att sluta fort med havren, och jag tycker att det verkar som om du trappat ner på rätt sätt, det märker man ju snart på hästen om den inte skulle må bra.
Hoppas det går fortsatt bra med dig och din häst!

jag håller helt med dig, 3 kg havre är enormt mkt! kraftfoder är faktisk inte särskilt nyttigt för hästar öht, dom ska äta HÖ och kraft ska man bara ge om höet inte räcker till!

min stora (178 cm) häst som tränas 6 dagar i veckan får ca 700g müsli...

inte konstigt att så många hästar har magsår när 3 kg kraftfoder anses som en liten mängd. :crazy:

och om hästen blir lugnare när havren tas bort/reduceras så är det ju DET som är dens naturlig temperament.

KL

Tycker det blev ett himla tjafs om dessa 3 kg havre skulle vara mycket eller lite. Det måste ju sättas i relation till hästens behov och grovfodrets värden.
Om grovfodret tex håller väldigt lågt energivärde kanske det är vad som behövs för att komma upp i rätt mängd. Om grovfodret har bra energivärde kan 3 kg vara alldeles för mycket.
(Jag tycker personligen det låter mycket med 3 kg, men eftersom jag inte känner till varken hästen i fråga eller fodrets värden så kan jag ju inte säga att det ÄR för mycket.)

Anledning till att man ska ge grovfoder först är att hästens salivering ska komma igång ordentligt (tar ca 15 min). Saliveringen stimuleras av att hästen tuggar. En bra salivering minskar risken för bl a foderstrupsförstoppning när man ger kraftfoder.

Ja du skrev:

Så jag svarade på det.

Ok,
Jag har lärt mig att grovfodret med fördel ges först pga att hästarna inte ska kasta i sig kraftfodret. (med risk för foderstrupsförstoppning som följd) Ingen annan anledning har getts på de kurser och utbildningar jag gått. (och om hästen inte kastar i sig kraftfodret spelar det ingen roll vilket som ges först) Därför undrade jag om det var den enda anledningen eller om det fanns fler. Det fanns det uppenbarligen med tanke på vad du skrev, men någon (minns inte vem det var nu) skrev längre upp i tråden att det för hästens del är BÄTTRE att ge kraftfodret först. Det var en nyhet för mig, men eftersom jag själv gjort så i åratal utan några som helst problem var det en positiv nyhet.
Nu är ju detta lite motsägelsefullt mot vad du skrev. Undrar om man kan läsa forskning på just detta någonstans. Det skulle vara intressant att läsa de senaste rönen.
Någon som vet var det kan gå att läsa?

Har jag aldrig sett så jag har ingen aning. Jag vet bara vad jag fått lära mig om hur hästen matsmältningsorgan fungerar på veterinärutbildningen.

Jo det skummar rejält när dom äter havre. Det gäller torr havre. Man förstås också blöta kraftfodret så minskar risken också.

5 dl motsvarar ca 2-3 Hg
M a o obefintlig havreranson- krubbskrammel.

5 dl havre är absolut inget krubbskrammel:D, ger jag någon av mina hästar det märks det direkt vad de fått i sig då de blir ännu piggare än förut. Och jag ger en väldigt stor mängd kraftfoder förövrigt så det är inte så att det blir -MAAAT:bump: för dem,
bara det att havre MÄRKS enligt mina egna observationer, och jag kan tycka det är ett super bra foder medel och använder också det till en av dem men resten är redan pigga så det räcker och blir över.:love:
Och om de inte behöver det är det ju bara onödigt att fodra med det...

Och har man en skogsmullehäst är det ju skillnad på energi man måste ha i hårt arbete och en pigg personlighet med mys ritter.

Och är det inte "samma häst" när hon tagit bort havren är det ju bara att lägga till den igen.
Man gör ju inte hästen trött och håglös när man tar bort den, man lägger ju till annan mat i samma veva så det handlar ju inte om att hästen i fråga kommer få någon enorm brist bara för det.:grin:

Barnsligt tycker jag att verkligen vända ut och in på det hela.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka