L

lala

Jag sköter en 20 åring pga ägaren inte hinner med honom.
Tyvärr rids han inte regelbundet eftersom det nästan bara är jag som rider honom och jag försöker komma så ofta jag kan..
Han får endast hö, men jag har funderat på att kanske stödfodra honom lite för att han ska få lite mera energi då jag rider..
Passar det att man ger lite havre de dagar man rider?

Sv: Havre?

Varför?
Varför havre?
Varför bara när du ska rida?

Är det ett bra hö så ska det inte behövas,
är det ett mindre bra hö så kanske den behöver annat än havre.

För att jag tycket att han varit lite slö på sistone och kanske skulle må bra av lite extra energi och det ger väl havre?
Jag tänkte att jag skulle ge det till honom de dagar jag rider eftersom de är de dagarna han behöver extra energi

jag håller med föregående talare, att är det ett bra hö med bra värden ska kraftfoder inte behövas med tanke på hur (lite?) du verkar rida? enligt dig verkade det som att du rider några dagar i veckan? men altså det beror ju på... har höet jättedåliga värden kanske du borde slänga in lite kraftfoder på det. rider du väldigt ansträngande pass???

en 20 år gammal häst lär inte klara sig så bra på endast hö. så bra hö finns knapt.:crazy:

hästen behöver förmodligen protein (gammla hästar behöver massor med lättsmält protein). jag skulle ge lucern i första hand.

Håller med. Den kan även behöva mer fett. Det bästa är ju om höet är analyserat, och därefter räkan ute en foderstat efter hästens behov. Hö i all ära, men det räcker inte till en så gammal häst.

Behöver hästen extra energi så behöver den det hela tiden.
Det tar tid för hästen att tillgodose sig energi.

Du kan ju inte bara ge det när du rider.

Om hästen även behöver annan näring så kanske inte havre
är det bästa valet.

en 20 år gammal häst lär inte klara sig så bra på endast hö. så bra hö finns knapt.:crazy:

Nu generaliserar du ganska stort! Det finns många 20-åringar som inte har särskilda behov, det är ju mycket individuellt.
Min 22-åring (se min avatar) behövde verkligen inget speciellt och var fortfarande lättfödd och välmusklad. Vet många andra hästar runt/över 20 som det är likadant med - de flesta fall kanske kallblod/naturraser men även halvblod.

Om denna häst behöver något särskilt för sin ålder beror på hur den ser ut i hull och muskulatur. Men lusern kan ju alltid vara bra! Till hästar av alla åldrar. Särskilt om man inte vet värdena i det aktuella grovfodret (så att man kan utesluta för lågt proteinvärde).
Och man ska givetvis vara extra noga med en äldre häst så den inte tappar hull/muskler för det är svårare att bygga upp igen. Det bästa är därför att helt enkelt analysera grovfodret man ger och se till att det är av god kvalité och ser till att foderstaten täcker behoven väl.

Senast ändrad:

Hade aldrig hört talas om det men det verkar ju som att det kan ligga nånting i det.

Men huvudfrågan är ju först o främst hur "din" häst ser ut? Är den i bra hull och har normalt med muskler? Och äter bara höet (inget gräs i hagen)?
Hur länge har den ätit bara hö? Med tanke på att det nyss varit betesperiod... och om den är i bra hull NU kan det bero på att den kanske gått på bete hela sommaren. Bete har nämligen jättebra näring oftast! Mycket protein bl a.

Om hästen håller hull och muskler bra på enbart höet så räcker det. Men mineralfoder brukar behövas!

Ja det stod ngt om att hästar skulle få urinsten av det höga calciuminnehållet. Ca är knappast en vanlig orsak till urinsten på häst. lusern är det bästa man kan använda får att få överåriga hästar att behålla hullet trots utslitna tänder.
PL

Undersökningen kan jag inte visa på. Däremot så stöder faktiskt min 32-åring detta påstående. Han blir fruktansvärt sjuk när han får större mängder luzern. I början trodde jag att det var kolik men två olika veterinärer har ställt sig väldigt frågande till symtomen. Kanske urinsten? Den andre (27-åringen) däremot mår hur bra som helst av det.

Ja det stod ngt om att hästar skulle få urinsten av det höga calciuminnehållet. Ca är knappast en vanlig orsak till urinsten på häst. lusern är det bästa man kan använda får att få överåriga hästar att behålla hullet trots utslitna tänder.
PL

Okej tack för upplysningen. Det kanske bara gäller i undantagsfall då? Och då kan det väl inte vara en generell regel att låta bli lusern till gamla hästar?

Lusern är basingrediensen i specialfoder till gamla hästar i USA där man till varje pris skall hålla liv i hästar utan fungerande tänder.
PL

Ja jag är ju mycket medvten om lusernet fördelar och att det är mycket bra foder som gärna ges till äldre hästar som har svårt att tugga vanligt hö... men man blir ju konfunderad när man plötsligt får höra denna negativa grej...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 564
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
738
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka